Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-29, 22:37
  #1
Medlem
Visst vore det bättre att slopa att vissa ska på nått sätt äga jaktmarker. Betala till en annan människa för att jag som svensk och född i detta land ska få skjuta djur i mitt eget land.

Vad vore för och nackdelar med att låta jakt på djur, vara likadan som allemansrätt att plocka blåbär?
Citera
2022-07-29, 22:46
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Då skulle man ju fan inte våga vara i skogen alls. Nej tack.
Citera
2022-07-29, 22:47
  #3
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Visst vore det bättre att slopa att vissa ska på nått sätt äga jaktmarker. Betala till en annan människa för att jag som svensk och född i detta land ska få skjuta djur i mitt eget land.

Vad vore för och nackdelar med att låta jakt på djur, vara likadan som allemansrätt att plocka blåbär?
Ingen skulle vilja ha ett naturens vilda västern.
Citera
2022-07-29, 23:02
  #4
Medlem
Glostrups avatar
Du får skjuta djur på din egen mark, om du har licens och jakträtt. Varför skulle du få jaga på andras mark bara för att du är född i landet? Jaktlag är seriösa och har koll, och det går därför att någorlunda kontrollera att den tilldelade mängden djur skjuts och att det inte blir en massutrotning bara för att nån idiot inte förstår att älgar och blåbär är olika saker.

Du måste ”betala till nån annan människa” för att göra det mesta hör i världen, så frågan är väl snarare varför du inte skulle göra det just för jakt.
Citera
2022-07-29, 23:04
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Plocka bär gör ju inget. Men se till att trots allemansrätten får du inte kapa ner träd hur som. För det har stor inverkan på naturen. Fri jakt skulle få extrem inverkan på naturen. Skulle snart inte finnas några älgar eller rådjur kvar.
Citera
2022-07-29, 23:06
  #6
Medlem
tastass avatar
Nackdelar vore väl att det skulle vara svårare att hålla koll på kvoterna och vi skulle riskera att kraftigt decimera bestånden. Dessutom skulle det vara riskfyllt om flertalet olika jaktlag vistades i samma områden.

Fördel, du skulle billigare kunna fylla frysen, om du har lite tur i skogen.

Vill du haffa lite kött borde det gå bra att erbjuda dina tjänster i områden där det är problem med vildsvin. Det är osannolikt att någon skulle opponera sig om du sköt av ett par grisar där.
Citera
2022-07-29, 23:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du får skjuta djur på din egen mark, om du har licens och jakträtt. Varför skulle du få jaga på andras mark bara för att du är född i landet? Jaktlag är seriösa och har koll, och det går därför att någorlunda kontrollera att den tilldelade mängden djur skjuts och att det inte blir en massutrotning bara för att nån idiot inte förstår att älgar och blåbär är olika saker.

Du måste ”betala till nån annan människa” för att göra det mesta hör i världen, så frågan är väl snarare varför du inte skulle göra det just för jakt.

Det är ett förmynderi. O att nån har legat i rätt pung och fått ärva mark i generationer osv osv... Nä det är inte rätt.
Djuren tillhör oss alla att få jaga. Så lär det ha varit ifrån början iallafall.
Citera
2022-07-29, 23:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Visst vore det bättre att slopa att vissa ska på nått sätt äga jaktmarker. Betala till en annan människa för att jag som svensk och född i detta land ska få skjuta djur i mitt eget land.

Vad vore för och nackdelar med att låta jakt på djur, vara likadan som allemansrätt att plocka blåbär?
Ska du få bygga hus var du vill också?
Citera
2022-07-30, 00:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Ska du få bygga hus var du vill också?

Inte alls samma sak
Citera
2022-07-30, 00:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Plocka bär gör ju inget. Men se till att trots allemansrätten får du inte kapa ner träd hur som. För det har stor inverkan på naturen. Fri jakt skulle få extrem inverkan på naturen. Skulle snart inte finnas några älgar eller rådjur kvar.


Funkade väl förr?... Tyvärr är jorden överbefolkad
Citera
2022-07-30, 00:24
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Funkade väl förr?... Tyvärr är jorden överbefolkad

Förr om en person sköt en älg. Åt han och hans familj upp den. Räckte länge. Numera skulle ju fri jakt innebära att man sålde vidare köttet tills det inte fanns några älgar kvar.
Citera
2022-07-30, 00:45
  #12
Medlem
Hadrians avatar
Hade det varit upp till mig så hade jag haft jakträtt på allt som beträdde min mark, inklusive folk som TS.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback