2022-07-29, 22:33
Medlem
Om jag har pistol på stan och är påverkad och hotfull, kan polisen bara skjuta mig eller måste de skjuta varningsskott först?
Kan dom skjuta mig om jag står stilla när de säger åt mig att stanna?
Citera
2022-07-29, 22:37
Medlem
sebnies avatar
Nej de måste de inte.
Ja de kan skjuta dig då, även om du inte har vapen.

Låt oss säga detta: 10 personer ringer in och säger att du skjuter hejvilt med en AK47a.
Det är mörkt, du är naken och har inget i händerna, polisen ser inte pga mörkret om du är beväpnad eller inte.

Polisen har full rätt att skjuta utan att fråga. Dock sällan de gör sådant här om du inte är känd kriminell, dvs det står i registret att du är farlig.

Eric torell hade ett leksaksvapen, men man hade aldrig skjutit honom om det inte stod i registret att det är en farlig man lös i närområdet (man hade missat att avrapportera honom som häktad).
Citera
2022-07-29, 22:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej de måste de inte.
Ja de kan skjuta dig då, även om du inte har vapen.

Låt oss säga detta: 10 personer ringer in och säger att du skjuter hejvilt med en AK47a.
Det är mörkt, du är naken och har inget i händerna, polisen ser inte pga mörkret om du är beväpnad eller inte.

Polisen har full rätt att skjuta utan att fråga. Dock sällan de gör sådant här om du inte är känd kriminell, dvs det står i registret att du är farlig.

Eric torell hade ett leksaksvapen, men man hade aldrig skjutit honom om det inte stod i registret att det är en farlig man lös i närområdet (man hade missat att avrapportera honom som häktad).

Varför var han häktad?
Citera
2022-07-29, 22:45
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför var han häktad?

Ja, det var en kille man hade fångat in, en beväpnad och farlig kille.
Man hade glömt avrapportera honom som häktad, så när man slog på killen så stod det att han var på fri fot.

Polisen rycker ut till ett larm, där eric torell står där med sitt leksaksvapen, det är mörkt. I registret står det att den farlige mannen är på fri fot. Således utgår polisen att det är den farlige mannen man träffat på. Och därför skjuter honom.

Men i själva verket vid tidpunkten för då polisen tömde magasinen i eric torell, så var den farlige mannen redan häktad och inlåst.

Citat:
"Då vittnade den polis som ingick i den patrull som svarade på ett larm om en beväpnad och farlig man. Larmet var inte tydligare än så, men polisen befarade att det rörde sig om en sedan tidigare känd person som som bland annat är dömd för olaga hot, vapenbrott och narkotikabrott. Detta då det fanns ett tidigare ärende som gällde just den här personen på den aktuella adressen.

Mannen i fråga satt dock häktad natten den 2 augusti, då Eric Torell sköts till döds."
Citera
2022-07-29, 22:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ja, det var en kille man hade fångat in, en beväpnad och farlig kille.
Man hade glömt avrapportera honom som häktad, så när man slog på killen så stod det att han var på fri fot.

Polisen rycker ut till ett larm, där eric torell står där med sitt leksaksvapen, det är mörkt. I registret står det att den farlige mannen är på fri fot. Således utgår polisen att det är den farlige mannen man träffat på. Och därför skjuter honom.

Men i själva verket vid tidpunkten för då polisen tömde magasinen i eric torell, så var den farlige mannen redan häktad och inlåst.

Klantskallar som inte avrapporterade honom som häktad! Ingenting hände förmodar jag, alltså ingen fick stå till svars varför att han inte var avrapporterad.
Citera
2022-07-29, 22:57
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Klantskallar som inte avrapporterade honom som häktad!

Troligtvis att personen nyss blivit häktad, sedan så går en ledare på rast och tänker "jag skriver in honom i datorn efter rasten" (eftersom arbetstagare är så dumma i huvudet att de bryr sig om sin plånbok mera än andras liv istället för att bjuda på sig själv och jobba gratis några minuter på rasten) varav händelsen äger rum just på rasten. Kan vara något liknande.
Citera
2022-07-30, 09:43
Medlem
Citat:
Troligtvis att personen nyss blivit häktad, sedan så går en ledare på rast och tänker "jag skriver in honom i datorn efter rasten" (eftersom arbetstagare är så dumma i huvudet att de bryr sig om sin plånbok mera än andras liv istället för att bjuda på sig själv och jobba gratis några minuter på rasten) varav händelsen äger rum just på rasten. Kan vara något liknande.

Det var en kvinna som hade hotbilden på sig av den där hotfulle kriminella polisen försöker skylla på.
Hon hade flyttat från området några år tidigare.
Så det fanns inge hotbild överhuvudtaget i det huset längre.
3 skott lyckades polisen pricka Erik med, resten av magasinen för tror de tömde 3 magasin den minuten var i huset, fönster, träden mm.

Svar till TS Ja de kan skjuta. Även om de skjuter när de inte får så kommer inget hända en polis.
Du får tänka att poliser är/jobbar på samma sätt som organiserade brottslingar.
Skillnaden är att pappa staten kan använda dom för att skydda sig från pöbeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in