• 1
  • 2
2022-07-29, 20:22
Medlem
JustZlatans avatar
Jag uppskattar att jag äter ca 1 kg smör i månaden, alltså två 500 grams förpackningar och då menar jag riktigt smör som är gjort på 100% grädde.

Är det farligt för hälsan på något sätt? Jag är inte överviktig, tvärtom. Jag har dock inte kollat ​​blodfetterna men jag antar att de ser bra ut.
Citera
2022-07-29, 20:23
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag uppskattar att jag äter ca 1 kg smör i månaden, alltså två 500 grams förpackningar och då menar jag riktigt smör som är gjort på 100% grädde.

Är det farligt för hälsan på något sätt? Jag är inte överviktig, tvärtom. Jag har dock inte kollat ​​blodfetterna men jag antar att de ser bra ut.
Nej, inte det minsta farligt.
Citera
2022-07-29, 20:25
Medlem
neuron-drones avatar
Om detta är smör på mackan, steksmör och smör i sås så är det inte så konstigt. Tror de flesta äter liknande. Jag äter inte så mycket smör men känns ändå som jag köper smör varannan vecka. Till två pers. Så går åt hälften här.
Citera
2022-07-29, 20:25
Medlem
Citat:

Varför skulle det vara farligt?
Citera
2022-07-29, 20:26
Medlem
AngieDs avatar
nää
Citera
2022-07-29, 20:33
Medlem
Lite mer än 30 gram om dagen. Smör och vatten väger ungefär lika vilket betyder att du får i dig ca 30 cl om dagen, dvs en läskburk smör om dagen.
Citera
2022-07-29, 20:34
Medlem
LeCastles avatar
Citat:

Jag har väl också nästan två paket.
Endast till matlagning. Jag tar lite mer än nödvändigt till måltiderna.

Tror inte det är farligt. Laktos är väl inte trevligt för människokroppen men utöver det så är det väl lugnt Zlatan.
Citera
2022-07-29, 20:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Om detta är smör på mackan, steksmör och smör i sås så är det inte så konstigt. Tror de flesta äter liknande. Jag äter inte så mycket smör men känns ändå som jag köper smör varannan vecka. Till två pers. Så går åt hälften här.

Ja, det är det jag använder smör till. 1 kg i månaden låter kanske bara mycket?
Citera
2022-07-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Lite mer än 30 gram om dagen. Smör och vatten väger ungefär lika vilket betyder att du får i dig ca 30 cl om dagen, dvs en läskburk smör om dagen.

Fast en läskburk väger ju isåfall 300gr

Det är helt lugnt. Ät du ditt smör och njut av det
Senast redigerad av Decimal1 2022-07-29 kl. 20:40.
Citera
2022-07-29, 20:37
Medlem
Är du ung och frisk ska du inte vara orolig. Det handlar lite om att känna efter hur man mår i kropp o psyke. För mycket av något kan ju skapa obalans.

Ingen sitter på det ultimata sanningen, så att känna efter är viktigt.
Citera
2022-07-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Fast en läskburk väger ju isåfall 300gr

Det är helt lugnt. Ät du ditt smör och njut av det

Ja förlåt tankevurpa. 3cl är såklart 30gram smör 😄
Citera
2022-07-29, 20:51
Medlem
Knastratts avatar
Jag som inte kan dricka mjölk har dock inga problem att äta smör. Har man problem att äta smör så kokar man ghee av smöret istället. Det är det absolut mest laktosfria alternativet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in