Citat:
Ursprungligen postat av
PerniWha
Vet inte var det kommer ifrån att det skulle vara speciellt svårt att lära sig köra mannuellt växlad bil? Det är ju inte precis raketforskning vi pratar här.
Kör upp med manuell låda så kan man välja vad som senare vilket inte är möjligt om uppkörningen görs med automat.
Sedan att det är extremt bekvämt med automat är en annan fråga men gör rätt från början så är det inga tveksamheter senare.
Det är väl för att alternativet numera finns.
Jag tyckte det var jobbigt att börja växla. Men jag tyckte också det var svårt att närma mig de hisnande hastigheterna på 20 km / h. Allt handlar ju om att öva och vänja sig.
Men, när jag tog kortet var det inget snack om automat. Visst visste jag att det fanns automatväxlade bilar men jag hade nog aldrig ens åkt i den, visste att det fanns ”i USA” ungefär. Så det var bara att nöta växlingen tills den satt i ryggmärgen och så var det inte mer med det.
Nu har många automatbil hemma (om de inte behållit en äldre bil just för ändamålet att övningsköra med - undantag finns givetvis), det är det ungdomarna övningskör med och körskolan vill helst inte erbjuda växellåda. Då är det lätt att tro att det är den enkla vägen eftersom det är liiiiite motigt att börja lära sig växla. Lätt kanske att i dagens diagnossamhälle tro att ”det är svårt att växla, jag måste ta automatkort”, ev. med tillägget att man har adhd/autism/dyslexi och att det därför är omöjligt.
Visst, de flesta nyproducerade bilar har automat men om man tänker att en 18-åring vill ha egen bil så handlar det ju kanske oftare om en billig äldre bil och då är fortfarande utbudet på manuellt växlade bilar väldigt mycket större.