2022-07-31, 19:12
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Aldrig hört talas om, tog ändå körkort 93, men såg något i tråden om att det i så fall var villkorat med att man hade någon sorts handikapp, typ saknar ben.

Så dagens förare tar körkort som förr gällde för handikappade, säger ju en del.

Ja, och allt fler tar automatkörkort. För mig var det absolut inte ett alternativ eftersom jag vill kunna köra alla bilar, men körskolan tjatade på mig att jag borde testa automat men jag stod fast vid mitt beslut.
Citera
2022-07-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Kan inte stämma, jag hade en gammal släkting som hade automatkörkort redan på 1980-talet. Men det beror på när det var du tog kortet då förstås.

Men det har gått under längre tid för de som haft rörelsehinder eller annat som hindrat användning av koppling.

1974 för egen del, då begåvades jag med klass AB.
Citera
2022-07-31, 19:23
Medlem
PerniWhas avatar
Vet inte var det kommer ifrån att det skulle vara speciellt svårt att lära sig köra mannuellt växlad bil? Det är ju inte precis raketforskning vi pratar här.
Kör upp med manuell låda så kan man välja vad som senare vilket inte är möjligt om uppkörningen görs med automat.
Sedan att det är extremt bekvämt med automat är en annan fråga men gör rätt från början så är det inga tveksamheter senare.
Citera
2022-08-01, 06:45
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Men det har gått under längre tid för de som haft rörelsehinder eller annat som hindrat användning av koppling.

1974 för egen del, då begåvades jag med klass AB.

Grattis till körkortet!

Ja kanske det fanns ett annat villkor förr. Men jag är säker på att en gammal släkting hade automatkort, men kanske han bara hade automatbil vad vet jag, om auromat kom först år 2000 så kan det varit så. Pinoputchin kan faktiskt ha fel, även om det är ovanligt.

Hur som helst så tror jag att det är bättre att börja med växling direkt om man känner sig orolig för det. Annars kan man ta automatkörkort, men som sagt då får man ju inte köra en stor del av alla bilar som existerar i världen idag. Synd tycker jag.
Citera
2022-08-01, 06:47
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Vet inte var det kommer ifrån att det skulle vara speciellt svårt att lära sig köra mannuellt växlad bil? Det är ju inte precis raketforskning vi pratar här.
Kör upp med manuell låda så kan man välja vad som senare vilket inte är möjligt om uppkörningen görs med automat.
Sedan att det är extremt bekvämt med automat är en annan fråga men gör rätt från början så är det inga tveksamheter senare.

Kan vara så att olika generationer är en produkt av sig egn tid. Kan du inte se att det är en skilnad här, men det betyder inte att det skulle vara fel på dagens unga, bara att de är av förklarliga skäl mer bekväma ellr har en annan syn på växel kontra automat, inget konstigt med det eller?
Citera
2022-08-04, 23:28
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Att det finns personer som fortfarande anser att köra bil är att flytta en växelspak är fan deprimerande.
Att kunna köra bil handlar om att framföra en bil på ett trafiksäkert sätt enligt trafikreglerna.

Fatta vad det innebär att köra bil, och det är mååånga som inte kan köra bil. Men är duktiga på att flytta en växelspak.

Fler å fler tar automatkort, för att slippa växla upp och växla ner mellan trafikljusen. Och hur jävla ofta står du i en backe och måste starta?

Ta automat och lär dig köra bil så du kommer från A till B på ett säkert sätt för dig och alla andra.

Bara Epa-kids med pappor med dålig självkänsla gapar om att köra bil är att växla
Citera
2022-08-05, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Cirka 20 år, inte i "urminnes tider". Fanns absolut inte när jag tog körkort.
Jodå, men tidigare bara för handikappade. Minns inte vilket år man tog bort att man skulle ha handikapp.
Citera
2022-08-05, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jodå, men tidigare bara för handikappade. Minns inte vilket år man tog bort att man skulle ha handikapp.
Allmänt tillgängligt i cirka 20 år. Har tyvärr inte heller något exakt år för detta.
Citera
2022-08-05, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Det är väl för att alternativet numera finns.

Jag tyckte det var jobbigt att börja växla. Men jag tyckte också det var svårt att närma mig de hisnande hastigheterna på 20 km / h. Allt handlar ju om att öva och vänja sig.
Men, när jag tog kortet var det inget snack om automat. Visst visste jag att det fanns automatväxlade bilar men jag hade nog aldrig ens åkt i den, visste att det fanns ”i USA” ungefär. Så det var bara att nöta växlingen tills den satt i ryggmärgen och så var det inte mer med det.

Nu har många automatbil hemma (om de inte behållit en äldre bil just för ändamålet att övningsköra med - undantag finns givetvis), det är det ungdomarna övningskör med och körskolan vill helst inte erbjuda växellåda. Då är det lätt att tro att det är den enkla vägen eftersom det är liiiiite motigt att börja lära sig växla. Lätt kanske att i dagens diagnossamhälle tro att ”det är svårt att växla, jag måste ta automatkort”, ev. med tillägget att man har adhd/autism/dyslexi och att det därför är omöjligt.

Visst, de flesta nyproducerade bilar har automat men om man tänker att en 18-åring vill ha egen bil så handlar det ju kanske oftare om en billig äldre bil och då är fortfarande utbudet på manuellt växlade bilar väldigt mycket större.
Citera
2022-08-09, 11:14
Medlem
Stor-Franks avatar
Men hur svårt är det att lära sig växla då?
Jag har låtit ungarna köra min bil ibland på små skogsvägar. Har förklarat i 2 min hur gas/koppling/broms fungerar.
Lite hackigt första gångerna såklart, men då nådde dom knappt ner till pedalerna.

Tjejen, som tog körkort sent övingskörde med mig men ville ta en körlektion på körskola innan vi började.
Hade aldrig kört ett fordon förutom cykel.
Hon va ute i trafiken och körde den första körlektionen.
Trafikläraren hon hade påstog att han aldig varit med om att en elev som inte kunde ta sig ut i trafiken på första körlektionen.
Citera
2022-08-11, 20:33
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Att det finns personer som fortfarande anser att köra bil är att flytta en växelspak är fan deprimerande.
Att kunna köra bil handlar om att framföra en bil på ett trafiksäkert sätt enligt trafikreglerna.

Fatta vad det innebär att köra bil, och det är mååånga som inte kan köra bil. Men är duktiga på att flytta en växelspak.

Fler å fler tar automatkort, för att slippa växla upp och växla ner mellan trafikljusen. Och hur jävla ofta står du i en backe och måste starta?

Ta automat och lär dig köra bil så du kommer från A till B på ett säkert sätt för dig och alla andra.

Bara Epa-kids med pappor med dålig självkänsla gapar om att köra bil är att växla

Jag tror att det handlar om att det finns många bittra människor som inte lyckats med något här i livet och manuellt B-körkort är det största de åstadkommit här i livet så därför vill de skryta det här i forumet. Dessutom har nog de flesta av dessa tagit sitt manuella körkortet på en håla nånstans i Arvidsjaur - vilket till och med en automatare som kan aldrig ens rört en spak tidigare kan lyckas klara uppkörningen på.

Så bara läs den här tråden så ser du upplägget.

Tycker lite synd om dessa.

Jag menar man kanske kan vara stolt över att man blivit professor, rymdforskare eller något men en Ronny från ett samhälle på 3000 invånare med en enda väg genom stan utan trafikljus lyckades ta körkortet för 30 år sen där kraven var så slappa att man fick körkortet nästan gratis i Flingpaketet och ska nu läxa upp folk här i forumet. Patetiskt skulle jag kalla det för.

Nästan så man kan skratta åt det. Men men vad kan man göra åt bittra människor.
Citera
2022-08-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad är det som är så jävla svårt med att växla?
Ja det är skitlätt jag föddes nästan med växelspaken i handen så jag slapp de lektionerna på körskolan

Men annars kan man ju förstå att någon hellre vill betala för 10 lektioner på körskolan istället för 20, speciellt om man är helt ointresserad av bilar och kanske inte ens har tänkt använda det till nåt annat än leg på systemet

Tycker det verkar vettigt att skita i manuell växling och bara ta sig igenom körkortsprocessen så fort som möjligt , en som är omotiverad riskerar bara att det drar ut på tiden och aldrig blir klart annars, eller att det blir enorma kostnader för att man drar ut på tiden och måste repetera allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in