2022-07-31, 17:35
Medlem
https://www.str.se/mittitrafiken/art...llkor-automat/

STR (Trafikskolornas riksförbund) vill ta bort automat-villkoret. Läser man mellan raderna så beror det på att de vill slippa ha båda sorternas bilar i sin bilpark. Får de som de vill kan det alltså i framtiden bli helt omöjligt att ta körlektion med manuellt växlad bil.
Enligt artikeln tas hela 25% av körkorten år 2020 för automatväxlad bil och det verkar öka fort.
Citera
2022-07-31, 17:38
Medlem
Om jag hade haft valet idag hade jag tagit automat, blev väl hjärntvättad som ung av anhöriga om att det är manligt osv. med manuell. Kör man automat och något går sönder måste man köpa ny bil osv. hörde man ofta. Har du väl kört automat kommer du aldrig gå tillbaka till manuell.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-07-31 kl. 17:41.
Citera
2022-07-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt

STR (Trafikskolornas riksförbund) vill ta bort automat-villkoret. Läser man mellan raderna så beror det på att de vill slippa ha båda sorternas bilar i sin bilpark. Får de som de vill kan det alltså i framtiden bli helt omöjligt att ta körlektion med manuellt växlad bil.
Enligt artikeln tas hela 25% av körkorten år 2020 för automatväxlad bil och det verkar öka fort.
Då är det likväl i minoritet fortfarande. Svenska ungdomar är både lata och svagbegåvade. Man borde gå tillbaka till att det krävdes handikapp för att få ta körkort med villkor automat.

Konstigt att de inte kan omsätta simultankapaciteten i datorspel till bilkörning. Men det är väl för mycket begärt att de ska kunna använda både händer och fötter var för sig samtidigt som de även tittar och lyssnar.

Ligger felet i att de som små fick en surfplatta att leka med istället för klossar, mekano och lego? Rubens kub är en annan bra övning för att lära sig hur saker hänger ihop och påverkar längre fram vad du gör först.

Det är inte mycket man behöver göra idag för att köra en bil med all elektronisk hjälp men ändå är det knappt dagens unga vuxna klarar av att lära sig det. De fullkomligt skriker efter minskade krav och att alltsammans dessutom ska vara gratis!
Citera
2022-07-31, 18:26
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt

Jag tycker att det ska bli i Sverige som det är i USA, att man kan köra upp på automat och sedan kan man köra manuell bil om man vill, men det får man i så fall själv lära sig. Alltså kör man upp på automat, men får köra manuell bil på köpet. Fungerar toppen i USA, kommer att fungera här också.
Citera
2022-07-31, 18:31
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Finns det alltså körkort enbart för automat? Vad i helvete, kraven på kunskap sänks tamejfan precis överallt. Vad är det för larv?

Så ni som har "körkort" för automat måste välja vilka bilar ni kör?? Herregud.
Automatkörkort har funnits sedan urminnes tider, har du inte koll på det?
Citera
2022-07-31, 18:55
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag tycker att det ska bli i Sverige som det är i USA, att man kan köra upp på automat och sedan kan man köra manuell bil om man vill, men det får man i så fall själv lära sig. Alltså kör man upp på automat, men får köra manuell bil på köpet. Fungerar toppen i USA, kommer att fungera här också.

Du har helt rätt.
Sverige är så extremt märkligt land när de gäller körkort.
Jag tror på frihet under ansvar, klantar du dig så dra in körkortet i 5 år.

Det lär få de flesta att tänka efter före...
Citera
2022-07-31, 18:59
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Du har helt rätt.
Sverige är så extremt märkligt land när de gäller körkort.
Jag tror på frihet under ansvar, klantar du dig så dra in körkortet i 5 år.

Det lär få de flesta att tänka efter före...

I USA är det lugnare trafik än i Sverige, trots friare regler. Det är säkrare att köra bil i New York än i Malmö. Gör som i USA, låt alla ta automat. Den som sen önskar kan lära sig att växla om hen så vill ska få friheten att göra det, men där läggs mer fokus på det egna ansvaret.
Citera
2022-07-31, 18:59
Medlem
Citat:

Vad menar du med urminnes tider? Jag har aldrig hört talas om att man tar körkort för enbart automatväxlade bilar, låter faktiskt helt horribelt. Varför?
Citera
2022-07-31, 19:01
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Vad menar du med urminnes tider? Jag har aldrig hört talas om att man tar körkort för enbart automatväxlade bilar, låter faktiskt helt horribelt. Varför?

Det fanns vad jag vet i Sverige redan på 1970-talet. I USA kör alla upp på automat och det är världens bästa billand. Det säger väl allt? I want to break free!!!
Citera
2022-07-31, 19:07
Medlem
Citat:
Cirka 20 år, inte i "urminnes tider". Fanns absolut inte när jag tog körkort.
Citera
2022-07-31, 19:08
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Cirka 20 år, inte i "urminnes tider". Fanns absolut inte när jag tog körkort.

Kan inte stämma, jag hade en gammal släkting som hade automatkörkort redan på 1980-talet. Men det beror på när det var du tog kortet då förstås.
Citera
2022-07-31, 19:10
Medlem
Citat:
Det fanns vad jag vet i Sverige redan på 1970-talet. I USA kör alla upp på automat och det är världens bästa billand. Det säger väl allt? I want to break free!!!

Aldrig hört talas om, tog ändå körkort 93, men såg något i tråden om att det i så fall var villkorat med att man hade någon sorts handikapp, typ saknar ben.

Så dagens förare tar körkort som förr gällde för handikappade, säger ju en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in