• 1
  • 2
2022-07-29, 12:27
Medlem
ConspiracyEyess avatar
När det pratas om "kulturell appropriering", verkar det handla om precis samma typ av hyckleri som när det pratas om rasism. Med andra ord, det är bara fel när vita människor uttrycker det. Vissa musik-genrer, som tex hip-hop, reggae och jazz, och vissa hår-frisyrer som tex afro och dreadlocks, har uppfunnits och utvecklats av svarta människor. Faktum är att väldigt många kulturella saker kommer ifrån svarta amerikaner.

När vita människor som gillar någon av dessa uppfinningar, uttrycker dem på olika sätt, kallas detta av vissa för "kulturell appropriering", och anses vara fel. Det är visserligen endast en liten minoritet på vänsterkanten som anser att det är fel, men ändå. Det som är intressant är att det verkar inte vara fel när hispanics eller asiater uttrycker dessa kulturella saker, utan det verkar endast handla om vita människor.

När det kommer till rock och metal, tror jag att vi kan enas om att det är vita människor som har uppfunnit och utvecklat dessa genrer. Det finns inte särskilt många svarta som har blivit stora inom dessa genrer, men jag tvivlar starkt på att någon skulle se det som ett problem om de hade gjort det. Jag tror tex inte att vänstern ser Jimi Hendrix som en "kultur-tjuv".

Musik och frisyrer är dessutom inte det enda som utmärker kulturer. Machu Picchu i Peru och pyramiderna i Egypten ses idag som en del av de folkens kultur, då det är saker de byggde. På samma sätt är elektricitet, bilen, flygplanet, telefonen, mobiltelefonen, datorn, internet, pistolen, automat-karbinen, och mycket annat inom medicin och filosofi, delar av västvärldens kultur. Med andra ord, delar av vita människors kultur. Men de flesta vita människor blir inte arga för att andra folk gillar deras uppfinningar.

Kan någon som tror på "kulturell appropriering" förklara för mig hur reglerna ser ut? Kan alla människor göra sig skyldiga till det, eller gäller det endast vita människor? I så fall varför?
Citera
2022-07-29, 12:29
Medlem
En somalier med en Iphone är kulturell appropiering också.

Islam är ju emot teknik, (och musik, även rap) det är hädelse mot Allan
Citera
2022-07-29, 12:35
Nu härstammar ju rock musik från främst afro-amerikansk musik

” Rock music is a broad genre of popular music that originated as "rock and roll" in the United States in the late 1940s and early 1950s, developing into a range of different styles in the mid-1960s and later, particularly in the United States and the United Kingdom.[3] It has its roots in 1940s and 1950s rock and roll, a style that drew directly from the blues and rhythm and blues genres of African-American music and from country music. Rock music also drew strongly from a number of other genres such as electric blues and folk, and incorporated influences from jazz, classical, and other musical styles. ”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rock_music

men kultur approprering tycker jag oftast är löjligt faktiskt ( inte att tex vita kör reagge eller svarta spelar klassisk musik) tvärtom att de kritiseras att göra det.

Om vi skulle förbjuda alla saker som vita människor uppfunnit hade mycket av det som människor tar för givet inte funnits för ” de övriga ”

Så jag tycker det är bättre och mer tolerant att inkludera andra i tex ”sin ” musik än att förbjuda vissa grupper att utföra det. Det är om något rasism.

edit vill ni se något ” roligt ”

testa att söka

först på ” things black people invented”

sen ” things asian people invented”

och sist ” things white people invented”

komiskt hur de 2 första gärna visar upp exempel , men söker man på vitas uppfinningar blir man mer hänvisad att svarta har minsann också uppfunnit saker !;P
Senast redigerad av americandadfan 2022-07-29 kl. 12:39.
Citera
2022-07-29, 12:36
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Islam är ju emot teknik, (och musik, även rap) det är hädelse mot Allan

Jajamensan, står på flera ställen i koranen att datorer, mobiltelefoner, internet, 5G och allt vad det heter. Den nobla konstformen Hip-Hop med tusenåriga anor omnämns säker också men jag har problem att hitta rätt sura, har du lust att berätta vart så jag slipper leta?
Citera
2022-07-29, 12:37
Medlem
EnCartes avatar
Om en vit människa tar till sig något mode eller kultur från mörkhyade är det kulturell appropriering. Inget annat finns.

Inkonsekvent, javisst. Men det här är vänsteridéer, så utifrån den synvinkeln är det väldigt konsekvent då vänsterns idéer alltid är inkonsekventa.
Citera
2022-07-29, 12:40
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om en vit människa tar till sig något mode eller kultur från mörkhyade är det kulturell appropriering. Inget annat finns.

Inkonsekvent, javisst. Men det här är vänsteridéer, så utifrån den synvinkeln är det väldigt konsekvent då vänsterns idéer alltid är inkonsekventa.

så alla typer av klädesplagg / skor /designs som gjorts av vita människor eller varför inte ”tekniker/maskiner ” som behövs för att framställa dessa plagg som uppfunnits av vita människor får inte bäras av ”andra ” menar du?

då får ju inte ”övriga ” använda sig av en symaskin
Citera
2022-07-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jajamensan, står på flera ställen i koranen att datorer, mobiltelefoner, internet, 5G och allt vad det heter. Den nobla konstformen Hip-Hop med tusenåriga anor omnämns säker också men jag har problem att hitta rätt sura, har du lust att berätta vart så jag slipper leta?

Nja,, hiphopen har ca 40 åriga anor, iaf i sverige, även om det ibland kan framstå som att de rappande flyktingarna just upptäckt hjulet

Men det framgår på många ställen att Islam är emot internet, man ska söka alla svar i Allan
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/han...pdf?sequence=1
Citera
2022-07-29, 12:44
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Nja,, hiphopen har ca 40 åriga anor, iaf i sverige, även om det ibland kan framstå som att de rappande flyktingarna just upptäckt hjulet

Men det framgår på många ställen att Islam är emot internet, man ska söka alla svar i Allan
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/han...pdf?sequence=1

man kan ju hävda att dåtidens poeter var deras tid s.k rappare med rim och ”texter”
Citera
2022-07-29, 12:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
så alla typer av klädesplagg / skor /designs som gjorts av vita människor eller varför inte ”tekniker/maskiner ” som behövs för att framställa dessa plagg som uppfunnits av vita människor får inte bäras av ”andra ” menar du?

Det handlar inte om framställningen utan att man använder sådant som är typiskt för en viss mörkhyad minoritet.
Däremot kan du nog klä dig som lapp, då de är rätt ljusa i huden.

Jag tror du försöker se någon form av att det ska vara lika för alla i det hela, glöm det.
Citera
2022-07-29, 12:47
Medlem
Citat:
man kan ju hävda att dåtidens poeter var deras tid s.k rappare med rim och ”texter”

en poet skriver/säger nåt som ger en ny insikt och ger avtryck och eftertänksamhet

en rappare upprepar bara floskler
-till samma beats dessutom

raptext
"oj vad det är synd om mig som fick komma till sverige och få allt gratis.
Stackars mig att jag åkte fast när jag rånade svenne
Fan vad rasisitiskt att Aina fångar oss när vi bränner gretas bil"
Citera
2022-07-29, 12:49
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det handlar inte om framställningen utan att man använder sådant som är typiskt för en viss mörkhyad minoritet.
Däremot kan du nog klä dig som lapp, då de är rätt ljusa i huden.

Jag tror du försöker se någon form av att det ska vara lika för alla i det hela, glöm det.

så då ska vi förbjuda svarta att bära peruker ? Eller varför inte Jeans ?

ser du hur löjligt det blir

och tydligen så verkar dreads komma från europa så ajdå nu måste alla svarta sluta med det annars är de ju rasister !!

” Some of the earliest depictions of dreadlocks date back as far as 1600–1500 BCE in the Minoan Civilization, one of Europe's earliest civilizations, centred in Crete (now part of Greece).[4] Frescoes discovered on the Aegean island of Thera (modern Santorini, Greece) depict individuals with long braided hair or long dreadlocks.[3][4]

In ancient Egypt, examples of Egyptians wearing locked hairstyles and wigs have appeared on bas-reliefs, statuary and other artifacts.[6] Mummified remains of Egyptians with locked wigs have also been recovered from archaeological sites.[7]

During the Bronze and Iron Ages, many peoples in the Near East, Anatolia, Caucasus, East Mediterranean and North Africa such as the Sumerians, Elamites and Ancient Egyptians were depicted in art with braided or plaited hair and beards. However, braids are not dreadlocks, and it is not always possible to tell from these images which are being depicted.[8][9]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dreadlocks
Senast redigerad av americandadfan 2022-07-29 kl. 12:53.
Citera
2022-07-29, 12:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
så då ska vi förbjuda svarta att bära peruker ? Eller varför inte Jeans ?

ser du hur löjligt det blir
Självklart ser jag hur löjligt det är, men det är vänsteridéer. Det gäller bara åt ett håll. De får förstås ta till sig västerländsk kultur däremot får de inte ta till sig alla åsikter inom västerlandet, då blir de husnegrer. Det är bara den vita vänsterns åsikter som är godkända.
Senast redigerad av EnCarte 2022-07-29 kl. 13:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in