2022-07-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Om du håller på som en internationell gangster-boss och får noll frågor... Verkar det konstigt jag åker på stora förhöret. Inte att det var så farligt men blev bara lite förvånad av typen av frågor om antalet.

Ingen aning om vad du får " internationell gangster-boss " ifrån. Men skitsamma.
Det finns lite regler, lagar och sånt. Du har förmodligen bara hamnat i nån
stickprovs-algoritm.
För random måste det vara om det inte är något abnormt som sticker ut.

Har tidigare snackat med lite vänner och familj om ämnet, och ingen av dom har fått frågor från banken.
En bekant har tex haft en ful-kennel i typ 10 år och krängt hundar svart utan frågor.
Men vad vet jag, min umgängeskrets kanske har hamnat i nån gråzon.
Citera
2022-07-28, 22:28
Medlem
Citat:
Hävdades i appen jag behövde uppdatera uppgifter. Fast det var inte bara gamla saker som kontaktinformation men en hel massa annat.

Frågor om man känner folk i höga befattningar, om man har släkt eller kontakt med USA eller vad det var. Hur mycket man överför till USA per år. Hur mycket kontantuttag och insättningar man gör per månad. Hur mycket man överför till utlandet per månad och mer än det.

Plus något med uppgifter på heder och samvete vilket verkar lite väl mycket för att få lov att använda en bankapp. Till råga på allt höll appen på att bugga under proceduren så jag var orolig för att låsas ute från appen.

Överlag ingen helt trevlig upplevelse då dessa frågor i vissa fall verkar helt onödiga, och man undrar också varför det ska vara nödvändigt?

Har ni också fått liknande "rolig" information att fylla i? Faktiskt kändes lite obehagligt pga integritet m.m.

Hört talas om penningtvättlagen?
Dessa frågor har man behövt svara på i ca 5-6 års tid. Även utomlands.
Citera
2022-07-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Ingen aning om vad du får " internationell gangster-boss " ifrån. Men skitsamma.
Det finns lite regler, lagar och sånt. Du har förmodligen bara hamnat i nån
stickprovs-algoritm.
För random måste det vara om det inte är något abnormt som sticker ut.

Har tidigare snackat med lite vänner och familj om ämnet, och ingen av dom har fått frågor från banken.
En bekant har tex haft en ful-kennel i typ 10 år och krängt hundar svart utan frågor.
Men vad vet jag, min umgängeskrets kanske har hamnat i nån gråzon.

Ok, det var ett skämt men du flyttar troligen betydligt mer pengar till utlandet än jag gör.

Jo, verkar helt random då men ändå lite skumt om som du skriver varken du eller folk du känner fått frågor.

Enligt vissa i tråden är det ju vanligt med såna här frågor men jag har aldrig tidigare åkt på det heller.
Citera
2022-07-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
Hört talas om penningtvättlagen?
Dessa frågor har man behövt svara på i ca 5-6 års tid. Även utomlands.

Jag har aldrig tidigare behövt hålla på med sånt trams. Varför ska de ställa frågor till hederliga medborgare pga det? Löjligt då folk som aldrig straffats för brott av något slag troligen inte håller på med det...
Citera
2022-07-28, 22:35
Medlem
fittslems avatar
Pga penningtvättslagar osv så måste dom samla in denna information.
Citera
2022-07-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Pga penningtvättslagar osv så måste dom samla in denna information.

Oki, men varför slipper då vissa svara på sådana frågor och varför verkar det helt random när och vem som behöver göra det?
Citera
2022-07-28, 22:39
Medlem
Citat:
Jag har aldrig tidigare behövt hålla på med sånt trams. Varför ska de ställa frågor till hederliga medborgare pga det? Löjligt då folk som aldrig straffats för brott av något slag troligen inte håller på med det...

För att det är lag på det sen många år tillbaka och det är standard i alla banker att dom frågorna ställs var 6 månad eller när man byter adress och inte uppdaterar detta i sin app. Eller när man öppnar ett nytt konto för den delen, och när man växlar pengar på exempelvis Forex och liknande.
Att du inte fått dessa frågor förens nu är förmodligen för att du inte bytt adress på länge utan att uppdatera banken om detta, inte bott utomlands, inte flyttat runt speciellt mycket pengar ofta och haft samma arbetsgivare länge.
Citera
2022-07-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
För att det är lag på det sen många år tillbaka och det är standard i alla banker att dom frågorna ställs var 6 månad eller när man byter adress och inte uppdaterar detta i sin app. Eller när man öppnar ett nytt konto för den delen, och när man växlar pengar på exempelvis Forex och liknande.
Att du inte fått dessa frågor förens nu är förmodligen för att du inte bytt adress på länge utan att uppdatera banken om detta, inte bott utomlands, inte flyttat runt speciellt mycket pengar ofta och haft samma arbetsgivare länge.

Kanske men andra i denna tråden har också undvikit denna typ av frågor. Men inget av detta förklarar helt varför jag utan någon speciell anledning plötsligt får en massa frågor?

Å andra sidan är det inte hela världen bara lite irriterande...
Citera
2022-07-28, 22:50
Medlem
NollFemNollFems avatar
Inte direkt ett nytt fenomen att banker kräver in underlag för kundkännedom (KYC - Know Your Customer) i mening att, bland annat, uppfylla krav i t.ex. lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Har såklart redan avhandlats i mängder av olika trådar, som t.ex.
(FB) Vad ska jag svara banken (SEB)?
(FB) Påträngande frågor från banken
(FB) Hjälp banken frågar mig olika frågor!
(FB) Kundkännedom, frågor från bank
(FB) Swedbank bankuppdatering
osv
Citera
2022-07-28, 23:16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Å andra sidan är det inte hela världen bara lite irriterande...

Bankerna själva hatar alltså detta, bara så du vet TS. De har i princip ålagts att agera ekobrottsmyndigheter via lagens långa arm. De förstår att de inte riktigt värvar eller behåller kunder genom att hålla på så här.

Men i andra vågskålen innebär det att om de är så pass nitiska att "vanligt hyggligt folk" irriterar sig på detta, tänk då på vad faktiskt kriminella tycker om det Man får liksom stå ut med skiten för att kriminella kräk ska sättas dit.
Citera
2022-07-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Bankerna själva hatar alltså detta, bara så du vet TS. De har i princip ålagts att agera ekobrottsmyndigheter via lagens långa arm. De förstår att de inte riktigt värvar eller behåller kunder genom att hålla på så här.

Men i andra vågskålen innebär det att om de är så pass nitiska att "vanligt hyggligt folk" irriterar sig på detta, tänk då på vad faktiskt kriminella tycker om det Man får liksom stå ut med skiten för att kriminella kräk ska sättas dit.

Förvisso men deras kriterier eller rutiner för att välja ut vem som ska få frågor eller inte, verkar inte baseras på något vettigt. Går man efter inlägg i denna tråd verkar det helt random.

Är det så svårt att skriva kod som endast flaggar om större överföringar görs, främst internationellt? Sen om det är pålagt alla kan man undra varför inte alla får dessa frågor?

Sen att dessa lagar är vettiga? Jag har läst om gamla tanter som inte kan sätta in pengar, och att man inte kan ta ut pengar utan problem ibland?.Det är en ren skymf. Kanske behövs lagar för att skydda folks rättigheter gällande sina egna pengar?

Modern teknologi finns. Det behöver inte vara så primitivt vanliga människor helt utan anledning utsätts eller får problem.
Citera
2022-07-28, 23:32
Medlem
Citat:
Hävdades i appen jag behövde uppdatera uppgifter. Fast det var inte bara gamla saker som kontaktinformation men en hel massa annat.

Frågor om man känner folk i höga befattningar, om man har släkt eller kontakt med USA eller vad det var. Hur mycket man överför till USA per år. Hur mycket kontantuttag och insättningar man gör per månad. Hur mycket man överför till utlandet per månad och mer än det.

Plus något med uppgifter på heder och samvete vilket verkar lite väl mycket för att få lov att använda en bankapp. Till råga på allt höll appen på att bugga under proceduren så jag var orolig för att låsas ute från appen.

Överlag ingen helt trevlig upplevelse då dessa frågor i vissa fall verkar helt onödiga, och man undrar också varför det ska vara nödvändigt?

Har ni också fått liknande "rolig" information att fylla i? Faktiskt kändes lite obehagligt pga integritet m.m.
Varför har du valt att öppna upp ett bankkonto I SVERIGE av alla ställen???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in