2021-09-30, 17:06
Medlem
Tjena!

Fick ett meddelande från min bank (inte min huvudsakliga, jag har två stycken). Från Nordea för att vara tydlig.

Följande, jag jobbade utomlands (utanför Eu om det har någon betydelse) mellan 2005-2010. Jag har haft ett restkapital. Tanken var en gång att dra igång ett affärsprojekt men sedan jag kom tillbaka till Sverige, 2010, har det helt enkelt inte blivit av och pengarna har legat kvar och skvalpat (ingen kapitalinkomst på dem). Jag tog därför hem resten, det var knappt 200000 (två hundra tusen) kronor till just Nordea. Detta gjordes i två omgångar under 2021. Från mitt konto till mitt konto alltså.

I samband med att jag sökte ett lånelöfte hörde banken av sig över telefon och vill uppdatera deras kundkännedom gällande mig, det de var intresserade av var just utlandsinsättningarna. Det kan jag förstå, banken har hårda krav på sig avseende penningtvätt och kanske ffa terrorism (sjukt det låter, terrorism... ). Jag sa som det var, vad pengarna hade för ursprung. Inte mer med det. Sen efter ett par månader återkom de, "vi vill ha underlag på dina överföringar". Här kommer det - jag har inga underlag kvar. Det var mer än 11 år sedan. Jag har inget kvar. Företaget finns inte kvar längre.

Nu blir jag orolig. Vad ska jag svara? De, banken, var så jäkla otrevliga i tonen, nästan hotfulla. Jag kan liksom inte ta fram någon som inte finns. Jag tänker heller inte ljuga (även om jag inte tycker om banker) utan jag berättar som det är. Som sagt, tips på svar uppskattas. Jag undrar också vad som kan hända ifall de inte accepterar mina svar? Vad händer då?

Söker seriösa svar (dvs inte "be banken dra åt helvete" - även om det lockar )

Tack för tips på förhand!
Citera
2021-09-30, 18:03
Medlem
NollFemNollFems avatar
Kan du ej få fram kontoutdrag (där löneinsättningarna syns) från din utländska bank (den du förde över pengar ifrån till Nordea)? Ju längre bak i tiden de sträcker sig desto bättre.
Citera
2021-09-30, 20:03
Medlem
Jag bytte den utländska banken mot en annan utländsk bank i samband med flytt... Tänkte då att det skulle vara lättare, givet att jag ville göra affärer i ett tredje land. Så den möjligheten finns inte längre. Kanske kan jag återkomma till den första banken men alltså, det är verkligen ett long shot.

Jag vill tillägga, för sakens skull, jag är eller har aldrig varit inblandad i skumraskaffärer. Det "värsta" jag har är en trafikförseelse. Inte för att det har någon betydelse i det här men det känns viktigt att säga.

Känner mig lite trilsk, inte för att vara dum/dryg gentemot banken men helt enkelt förklara att jag har inte mer underlag att ta, det var tio år sedan - ni (banken) får ta ert beslut om framtiden baserat på det jag har berättat. Men visst, roligt är det inte.
Citera
2021-09-30, 22:14
Medlem
Steg ett är att efterfråga vilka underlag Nordea behöver för att tillfredsställa kraven de har på sig.

En vild gissning är att de kan vilja se dels dokumentation ifrån den utländska banken som styrker vem som var ägare till avsändarkontot samt eventuellt kontoutdrag som visar hur pengarna sattes in på det kontot.

Sedan kan de mycket väl vilja se något som styrker att dessa pengar intjänats (och deklarerats/beskattats) korrekt i landet du var bosatt under den perioden samt att de deklarerats i Sverige alternativt att du inte var skattskyldig i Sverige då.

Banken kan frysa dina konton i väntan på att du producerar nödvändiga underlag. Har de anledning att misstänka brott så skall de anmäla detta till polisen eller Ekobrottsmyndigheten. Ett sätt att få dem att ha anledning att misstänka detta är att ignorera dem eller vägra producera de underlag de begär. Så det är viktigt att du kontinuerligt håller kontakt med banken och söker lösning. Om du inte kan få ut information ifrån din gamla bank eller skatteunderlag eller vad det nu är de kräver så får du föra en diskussion med dem om alternativa möjligheter att dokumentera dessa pengar.

Huvudsaken är att du kontinuerligt agerar i god tro och arbetar med banken för att lösa problemet. Att skita i att försöka lösa detta för att det är jobbigt eller för att du hatar regler och banker är inte att rekommendera. Nästa steg är misstanken om skattebrott och om du tycker bankens frågor är jobbiga kommer du verkligen inte gilla utredarna på Ekobrotts- och Skattemyndigheten.
Citera
2021-09-30, 22:48
Medlem
Onanikrems avatar
Haft liknande problem med en en svensk bank, då nöjde sig "banken" med "tre år tillbaka i tiden" Det var inte det minsta kul att sitta och ringa runt till 10+ banker och kreditinstitut. En del av mina banker tog 50 kr eller något för papperskopior tre år tillbaka.
Skitbanken nöjde sig inte med digitala kontobesked.

Det löste sig eftersom jag inte hade något fuffens för mig. Men det tog många långa timmar i telefon med olika banker och kreditinstitut. Dock var det betydande belopp, sju siffror och de började inte på ett eller två.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-09-30 kl. 22:52.
Citera
2021-09-30, 22:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Haft liknande problem med en en svensk bank, då nöjde sig "banken" med "tre år tillbaka i tiden" Det var inte det minsta kul att sitta och ringa runt till 10+ banker och kreditinstitut. En del av mina banker tog 50 kr eller något för papperskopior tre år tillbaka.
Skitbanken nöjde sig inte med digitala kontobesked.

Det löste sig eftersom jag inte hade något fuffens för mig. Men det tog många långa timmar i telefon med olika banker och kreditinstitut. Dock var det betydande belopp, sju siffror och de började inte på ett eller två.
En idiotbank.. Nordea undrade en gång vem den här Onan Onanikrem var som fört över 500k till mig. "tystnad" Det är ju jag? "låååång tystnad" Jaha.. sen tog samtalet slut. (Har två förnamn, men hur svårt skall det vara?)
Citera
2021-10-01, 06:56
Medlem
Brallis55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoedeOrm
Tjena!

Fick ett meddelande från min bank (inte min huvudsakliga, jag har två stycken). Från Nordea för att vara tydlig.

Följande, jag jobbade utomlands (utanför Eu om det har någon betydelse) mellan 2005-2010. Jag har haft ett restkapital. Tanken var en gång att dra igång ett affärsprojekt men sedan jag kom tillbaka till Sverige, 2010, har det helt enkelt inte blivit av och pengarna har legat kvar och skvalpat (ingen kapitalinkomst på dem). Jag tog därför hem resten, det var knappt 200000 (två hundra tusen) kronor till just Nordea. Detta gjordes i två omgångar under 2021. Från mitt konto till mitt konto alltså.

I samband med att jag sökte ett lånelöfte hörde banken av sig över telefon och vill uppdatera deras kundkännedom gällande mig, det de var intresserade av var just utlandsinsättningarna. Det kan jag förstå, banken har hårda krav på sig avseende penningtvätt och kanske ffa terrorism (sjukt det låter, terrorism... ). Jag sa som det var, vad pengarna hade för ursprung. Inte mer med det. Sen efter ett par månader återkom de, "vi vill ha underlag på dina överföringar". Här kommer det - jag har inga underlag kvar. Det var mer än 11 år sedan. Jag har inget kvar. Företaget finns inte kvar längre.

Nu blir jag orolig. Vad ska jag svara? De, banken, var så jäkla otrevliga i tonen, nästan hotfulla. Jag kan liksom inte ta fram någon som inte finns. Jag tänker heller inte ljuga (även om jag inte tycker om banker) utan jag berättar som det är. Som sagt, tips på svar uppskattas. Jag undrar också vad som kan hända ifall de inte accepterar mina svar? Vad händer då?

Söker seriösa svar (dvs inte "be banken dra åt helvete" - även om det lockar )

Tack för tips på förhand!

Brevet från Nordea är beordrat av Finansinspektionen för att hindra penningtvätt. Alla banker tvingas undra om det finns misstänkta svarta pengar på konton. Gör så här. Det lyckades för mig.

Du borde vänta i sex månader så detta ärende du nu befinner dig i har lugnat ner sig. Avsluta alla bankonton och transaktioner i utlandet och överför pengarna till Nordekontot här i Sverige. Det är ingen fördel att ha två olika konton i Sverige,när det gäller denna typ av ärende. Så överför pengarna från det andra kontot till ditt ordinarie Nordeakontot och sedan dödar du det tomma.

Nu byter du bank Scandiabanken böt jag till från Swedbank. Enligt lag skall banken hjälpa till att överföra allt till nya banken även autogirobetalningarna.
När allt är överfört och klart får du ett mejl om att ta med dig dosa och annat som tillhör gamla banken och ta dig till huvudkontoret där du överlämnar prylarna samtidigt som du får skriva under på att du inte längre är kund hos banken.

Nu om nya banken kollar upp dig som ny kund (För det lär dom göra) så ser dom inga konstiga insättnin -gar från varifrån dom kommer, eftersom du överförde summorna från din gamla banks konton. Dom gamla svarta uppgiftern från din gamla bank dom finns inte med, varför då, jo för dom blev kvar på den gamla bankens register, därför kan du slappna av med ditt nya bankkonto. Efter en vecka då öppnar du ett till konto som du hade innan hos den gamla banken. Nu får vi hoppas på att inte gamla banken hunnit spärra dina konton under tiden de utreder dig, för då kommer mitt tips inte fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in