Tjena!
Fick ett meddelande från min bank (inte min huvudsakliga, jag har två stycken). Från Nordea för att vara tydlig.
Följande, jag jobbade utomlands (utanför Eu om det har någon betydelse) mellan 2005-2010. Jag har haft ett restkapital. Tanken var en gång att dra igång ett affärsprojekt men sedan jag kom tillbaka till Sverige, 2010, har det helt enkelt inte blivit av och pengarna har legat kvar och skvalpat (ingen kapitalinkomst på dem). Jag tog därför hem resten, det var knappt 200000 (två hundra tusen) kronor till just Nordea. Detta gjordes i två omgångar under 2021. Från mitt konto till mitt konto alltså.
I samband med att jag sökte ett lånelöfte hörde banken av sig över telefon och vill uppdatera deras kundkännedom gällande mig, det de var intresserade av var just utlandsinsättningarna. Det kan jag förstå, banken har hårda krav på sig avseende penningtvätt och kanske ffa terrorism (sjukt det låter, terrorism...
). Jag sa som det var, vad pengarna hade för ursprung. Inte mer med det. Sen efter ett par månader återkom de, "vi vill ha underlag på dina överföringar". Här kommer det - jag har inga underlag kvar. Det var mer än 11 år sedan. Jag har inget kvar. Företaget finns inte kvar längre.
Nu blir jag orolig. Vad ska jag svara? De, banken, var så jäkla otrevliga i tonen, nästan hotfulla. Jag kan liksom inte ta fram någon som inte finns. Jag tänker heller inte ljuga (även om jag inte tycker om banker) utan jag berättar som det är. Som sagt, tips på svar uppskattas. Jag undrar också vad som kan hända ifall de inte accepterar mina svar? Vad händer då?
Söker seriösa svar (dvs inte "be banken dra åt helvete" - även om det lockar
)
Tack för tips på förhand!
Fick ett meddelande från min bank (inte min huvudsakliga, jag har två stycken). Från Nordea för att vara tydlig.
Följande, jag jobbade utomlands (utanför Eu om det har någon betydelse) mellan 2005-2010. Jag har haft ett restkapital. Tanken var en gång att dra igång ett affärsprojekt men sedan jag kom tillbaka till Sverige, 2010, har det helt enkelt inte blivit av och pengarna har legat kvar och skvalpat (ingen kapitalinkomst på dem). Jag tog därför hem resten, det var knappt 200000 (två hundra tusen) kronor till just Nordea. Detta gjordes i två omgångar under 2021. Från mitt konto till mitt konto alltså.
I samband med att jag sökte ett lånelöfte hörde banken av sig över telefon och vill uppdatera deras kundkännedom gällande mig, det de var intresserade av var just utlandsinsättningarna. Det kan jag förstå, banken har hårda krav på sig avseende penningtvätt och kanske ffa terrorism (sjukt det låter, terrorism...
). Jag sa som det var, vad pengarna hade för ursprung. Inte mer med det. Sen efter ett par månader återkom de, "vi vill ha underlag på dina överföringar". Här kommer det - jag har inga underlag kvar. Det var mer än 11 år sedan. Jag har inget kvar. Företaget finns inte kvar längre. Nu blir jag orolig. Vad ska jag svara? De, banken, var så jäkla otrevliga i tonen, nästan hotfulla. Jag kan liksom inte ta fram någon som inte finns. Jag tänker heller inte ljuga (även om jag inte tycker om banker) utan jag berättar som det är. Som sagt, tips på svar uppskattas. Jag undrar också vad som kan hända ifall de inte accepterar mina svar? Vad händer då?
Söker seriösa svar (dvs inte "be banken dra åt helvete" - även om det lockar
) Tack för tips på förhand!