• 1
  • 2
2018-06-12, 14:21
Medlem
Jag fick meddelande om att jag skulle svara på en massa frågor idag på internetbanken. Hade jag inte svarat inom tre dagar så skulle jag inte kunna använda bankens tjänster.

Frågor om min inkomst
Frågor om om jag var Amerikan
Frågor om jag känner politiker

Detta suger faktiskt.

Finns det någon bank som inte håller på så?
Citera
2018-06-12, 14:23
Medlem
Mintafs avatar
Va? fick du dessa frågor helt random? eller vad det vid ev banklån?

Jäkligt märkliga frågor måste jag säga. Vilken bank handlar det om?
Citera
2018-06-12, 14:24
Medlem
Har svårt att föreställa mig att banken ställer dessa frågor... Öppna ögonen lite extra så är det säkert en tredje part, kanske någon som vill scamma dig i slutändan.
Citera
2018-06-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf

Swedebank, nej jag loggade bara in för att kolla ett saldo.
Citera
2018-06-12, 14:26
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Swedebank, nej jag loggade bara in för att kolla ett saldo.

Låter märkligt. Är det ett mail eller en notis i appen?
Citera
2018-06-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Har svårt att föreställa mig att banken ställer dessa frågor... Öppna ögonen lite extra så är det säkert en tredje part, kanske någon som vill scamma dig i slutändan.

Man såg inte frågorna innan, utan var tvungen att svara en i taget.

Hmm, men jag loggade in via hemsidan. Tja, jag får kanske fråga dom...
Citera
2018-06-12, 14:28
Medlem
Citat:
Låter märkligt. Är det ett mail eller en notis i appen?

Inne från hemsidan.

Fan skulle nog inte svarat...
Citera
2018-06-12, 14:29
Medlem
Alla banker håller väl på så, i viss mån? Lagen om penningtvätt ställer krav på bankerna om kundkännedom, som gör att bankerna ställer frågor till sina kunder. Samtidigt ska dessa uppgifter hållas aktuella, vilket innebär att man kan få frågor då och då. Även om det säkert förekommer en viss skillnad i hur bankerna tillämpar penningtvättsreglerna för att uppnå kundkännnedom. Men du slipper nog knappast den typen av frågor helt och hållet, oavsett vilken bank du har.
Citera
2018-06-12, 14:31
Medlem
Jag har fått samma från Nordnet, det är frågor man måste svara på när man öppnar konto.

Amerikanfrågan ställer de för att amerikanska medborgare har skatteplikt till USA även fast de bor utomlands.

Politikerfrågan och inkomstfrågan vet jag faktiskt inte varför de ställer, men det gör de på flera håll.
Citera
2018-06-12, 14:31
Bannlyst
Möjligtvis Nordea, alltid ska dem ställa frågor.

Byt till något annat.
Citera
2018-06-12, 14:34
Medlem
Citat:

Samtliga banker är skyldiga att hålla sig uppdaterade på allehanda detaljer kring sina kunder som ett led i att stävja penningtvätt, så inget konstigt med detta.
Citera
2018-06-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttesliv
Politikerfrågan och inkomstfrågan vet jag faktiskt inte varför de ställer, men det gör de på flera håll.

Enligt krav i penningtvättslagen måste banken ställa frågor om du är en person i politiskt utsatt ställning (eller PEP, från engelskans Politically Exposed Person). En person i politiskt utsatt ställning, familjemedlemmar och kända medarbetare till denna person, anses genom sin position och sitt inflytande inneha en ställning som i sig utgör en risk för att utnyttjas för bland annat mutbrott.

Det där med inkomsten är också en del av deras kundkännedom. Informationen som samlas in används för att bedöma vilka transaktioner banken kan förvänta sig av varje kund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in