Citat:
Medvetandet kan helt enkelt vara de hjärnprocesser som analyserar konsekvenser, vilket lätt kan existera utan en upplevelse av icke determinerade val.Medvetande kanske inte strikt kräver en upplevelse av val, men vad skulle annars poängen vara? Jag ser en tydlig koppling mellan medveten upplevelse och upplevelsen av val. Om inte annat så är överlappningen mycket stor.
Vi är redan överens om att en hjärna som processar information och styr beslut fyller en funktion. Frågan är vad medvetandet har för roll i det.
Vi är redan överens om att en hjärna som processar information och styr beslut fyller en funktion. Frågan är vad medvetandet har för roll i det.
Citat:
Du begick just auktoritetsargument och ad hominem. Det du kallar ”rådande forskning” säger emot sig självt, och att som jag påpeka självmotsägelser är en del av den verkliga vetenskapliga metoden. Det var ifrågasättare som jag som fattade att Piltdownmänniskan var en förfalskning redan innan det borrades i den, genom att inse att det tuggmönster som tandnötningen sades visa hade varit omöjligt med stora hörntänder. Genom att som du hänvisa till ”rådande forskning” som en auktoritet utan ifrågasättande blir den ”rådande forskningen” en kult och inte alls forskning. Sedan omkring 1970 har den akademiska världen helt övergivit den vetenskapliga metoden genom att sabotera alla data med sin processning genom standardavvikelsefixerad ”validering”.
Citat:
Jag ifrågasätter visst filosofernas filosofier på så sätt att jag inte tror att filosofernas världsbilder per automatik stämmer med verkligheten bara för att det var filosofer som uttryckte dem. Jag hade inte kunnat hänvisa till alla filosofer jag har nämnt som auktoriteter, inte bara för att det vore felslutet auktoritetsargument utan även för att olika filosofer har oförenliga världsbilder. Att som jag påpeka att en filosof inte trodde på fri vilja även om filosofen var människa som ett argument mot att människor skulle vara programmerade till att tro på fri vilja är inte alls samma sak som att inte ifrågasätta filosofens påståenden i sak.Nej.
Citat:
Medvetande är som sagt inte samma sak som upplevelse av fri vilja. Och evolutionärt vore det absurt att en hjärna kapabel att analysera orsak och verkan skulle ha evolverat om insikten om orsak och verkan bara var en social konstruktion. Ett organ som spenderade energi på en latent förmåga som inte kunde användas när den evolverade biologiskt vore ett slöseri med energi.
Citat:
Det är en halmgubbe att anta att kritik mot en annan åsikt än den som kritiseras skulle vara kritik mot den kritiserade åsikten, oavsett vem som framför den. Till exempel är det en halmgubbe att påstå att om en upplevelse av fri vilja är onödig så är medvetandet onödigt, precis som att det är en halmgubbe att påstå att om Gud inte finns så måste alla lagar avskaffas. Att som du anta att det handlade om vilken mun som tillfälligtvis råkade yttra åsikten är felslutet argumentum ad hominem. Nu begick du felslutet bulverism.