Citat:
Även om den fria viljan är en möjlig komponent i sociala strukturer så är inte det i sig beviset för att de sociala strukturerna ligger till absolut grund för den fria viljan.
Att rättssystemet, som är en social företeelse, har sina rötter i den fria viljan är inte heller ett bevis för att den fria viljan inte skulle kunna vara kvantbetingad.
Att rättssystemet, som är en social företeelse, har sina rötter i den fria viljan är inte heller ett bevis för att den fria viljan inte skulle kunna vara kvantbetingad.
Den sociala modellen jag utgår ifrån ser ut att besvara alla frågor samt reda ut alla missuppfattningar och paradoxer kopplade till begreppet fri vilja. Det är bara det. Ockhams princip.
Jag vet inte vad kvantmekaniken skulle kunna tillföra helt enkelt.
Citat:
De sociala strukturerna kan anses vara abstraktioner av mikrobeteende och förhållningssätt.
Lite som hur det går att göra rätt så raka termodynamiska beräkningar trots att varje enskild subatomär partikel kan vara föremål för kvantfenomen.
Lite som hur det går att göra rätt så raka termodynamiska beräkningar trots att varje enskild subatomär partikel kan vara föremål för kvantfenomen.
Ja, och begreppet fri vilja är en abstraktion av sociala interaktioner!
Citat:
Men ändå ser vi, till skillnad från termodynamiken, några statistiska garantier i människans beteende.
Vi har incitament, men ett incitament ger inte heller några garantier.
Vi har incitament, men ett incitament ger inte heller några garantier.
Garantier?
Det enda som gäller är att göra så bra förutsägelser som möjligt. Mer kan vi inte hoppas på.
Citat:
Det du däremot talar om, att fri vilja har sina rötter i ett strikt deterministiskt system, riskerar att kullkasta hela konceptet med subjektiva rekvisit inom rättssystemet.
Bara om man drar felaktiga slutsatser av vad jag säger.
Citat:
För att han utgör en fara.
Om Akilov var predestinerad till att köra rally på Drottninggatan, vad är det då för mening med att straffa honom?
Vi råkar leva i en värld där samhällen som låser in eller avrättar såna som Akilov har ett högre överlevnadsvärde än samhällen som inte gör det.
Citat:
Som i filmen "Minority report"?
Om brottslingar är predestinerade till ont beteende, varför inte bara avliva dem på en gång?
Där använde de sig av ett medium som kunde se in i framtiden så att man kunde straffa brottslingen innan brottet begicks om jag inte minns fel.
Ett mer troligt scenario idag är att algoritmer läser av människors aktivitet för att göra sannolika gärningsmannaprofiler. Vem vet vad framtiden har i sitt sköte.
Citat:
Det är isåfall väldigt enkelt att hänvisa till att de ändå inte liknar "oss normala och dygdiga krakar" så mycket att vi behöver ta någon hänsyn till den kemiska process som kan abstraheras som känslor hos brottslingarna.
Varför ens tillskriva människor rättigheter alls, om de ändå inte har någon gudomlig gnista att visa respekt för?
Varför ens tillskriva människor rättigheter alls, om de ändå inte har någon gudomlig gnista att visa respekt för?
Jag själv har svårt att se varför nån som Akilov ska leva. Är det priset vi betalar för ett humanistiskt samhälle kanske?