• 1
  • 2
2022-07-28, 10:56
Medlem
Sambon och jag pratade om min familj och hur rättvist det är mellan barn beroende på ifall det är biologiska barn eller inte.

Så här:

Vi är 4 syskon hos mamma. Jag och min bror är helsyskon och våra två andra syskon är helsyskon. Totalt blir det för min del alltså 1 helsyskon och 2 halv.

Är det vanligt att man gör skillnad på barnen tror ni?

Min mamma är mamma till alla barnen ocj jag vet att hon är superviktig med rättvisan, men, hur är det med vår ”låtsaspappa” gentemot hans biologiska? Tror ni han ger dom mer eller lika mycket?

Nu bor inte varken der äldsta syskonet (min helbror) eller jag hemma längre så nu förstår jag att det blir skillnad, men när vi bodde där och levde alla som en familj?

Hos min pappa, där vi är 3 syskon. Min helbror och vår halvsyrra så vet jag att pappas fru ger lillsyrran mer.

Vi disskuterade lite och rent krasst så är det logiskt att det blir så, men vi själva skulle ALDRIG kunna göra skillnad på barn. Min helbror uttrycker också typ ”vi alla är syskon, men du är min helsyrra”

Tydligen sa syrran också så om sin helbror. Är det bara jag som inte ser skillnad överhuvudtaget?🤣 Alla syskon är lika mycket värda i mina ögon.

Sen vet jag att papp och hans fru har skrivit i testamentet att huset ska delas 50/50 som arv. 50 till pappas sida och 50 till hans fru sida. Rent krasst är det 50 till syrran och sen 50/3 på pappas sida eftersom vi är 3 barn på hans sida och hon är ensam på pappas frus sida.

Så då skulle hon få 75% sv huset och vi två andra 16,5%. Det är ju en självklar delning för mig på pappret men när man räknar ut så blir det så skevt. Jag skulle aldrig kunna göra så heller med tanke på hur många år man levt ihop, typ sen hela barndomen och framåt med bägge våra extraföräldrar så det är inte något år bara. Sen skulle jag aldrig ens göra något åt saken och jag bryr mig verkligen inte, men sambon och jag disskuterade det. Sen är iofs syrran på pappas sida favoritungen, haha.

Jag är 27 och mer mogen än att jag inte bryr mig. Jag behöver absolut ingenting och jag har ingen girig känsla av att vilja ha. Sen är det klart att man tar emot sin del, I guess? Aldrig varit i sitsen. Men missförstå mig inte att jag är girig och vill ha, tycker bar det är intressant hur dom flesta gör. 😀

Hur gör ni? Eller vet ni hur andra gör?
Senast redigerad av buhusan 2022-07-28 kl. 10:59.
Citera
2022-07-28, 11:00
Medlem
Är väl heöt naturligt, hade väl varit orättvist om ni hade fått dubbelt från "två mammor".
Citera
2022-07-28, 11:02
Medlem
SexgalenZombies avatar
Livet är inte rättvist, kompis.

Sen vad är egentligen rättvist? Att det egna barnet som är respektlöst och omdömeslöst får mer? Eller att styvbarnet som är respektfull och vettig får mer?

Min erfarenhet är att favoriter får mer. Men det har ett pris, dvs man behöver fjäska och underkasta sig om man vill få mer.

Fjäskar man inte alls, är risken stor man får ingenting och syskonen allt.
Citera
2022-07-28, 11:06
Medlem
Jag förstår inte problemet. Alla barn har ju 2 föräldrar vardera. Om så kallade bonusbarn får lika stor tilldelning från bonusförälder som från riktiga föräldrar blir ju konsekvensen att de barn som bara har 2 riktiga föräldrar och ingen bonusförälder blir missgynnade. Hur bra skulle det vara?
Citera
2022-07-28, 11:27
Bannlyst
Tycker man alltid ska försöka visa så mycket rättvisa som möjligt inför barnen. Självklart svårt när det handlar om ekonomin (spara pengar åt barnet tänker jag främst). Men liksom ska biologiska ingen få pengar till en glass, ja då ska alla barnen få det.

Men min pappa behandlar oss olika. Jag och min helsyrra är för honom hans riktiga ”familj” eller ”barn”. Vår halvbror (äldre) har alltid kommit i skymundan.

Tydligen hade han uttryckt att han var besviken över att min pappa inte hemma intresse för hans barn (barnbarn till honom som farfar) som till mitt barn(barnbarn till morfar).
Citera
2022-07-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag förstår inte problemet. Alla barn har ju 2 föräldrar vardera. Om så kallade bonusbarn får lika stor tilldelning från bonusförälder som från riktiga föräldrar blir ju konsekvensen att de barn som bara har 2 riktiga föräldrar och ingen bonusförälder blir missgynnade. Hur bra skulle det vara?

Det finns inget problem. Nyfiken på hur andra delar upp. Vi hade en diskussion och blev så här… är det bara vi två som tänker så?

Skiter i ifall jag får något lverhuvudtaget 😊Mina syskon får mer än gärna allt.
Citera
2022-07-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Är väl heöt naturligt, hade väl varit orättvist om ni hade fått dubbelt från "två mammor".

Jag skrev också att jag tyckte att det är en självklar uppdelning, men två mammor har ju ingenting med något att göra. Ska mina syskon få mer saker för att jag och min bror får hos en annan familj?

Det är inom faniljen jag menar.
Citera
2022-07-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Livet är inte rättvist, kompis.

Sen vad är egentligen rättvist? Att det egna barnet som är respektlöst och omdömeslöst får mer? Eller att styvbarnet som är respektfull och vettig får mer?

Min erfarenhet är att favoriter får mer. Men det har ett pris, dvs man behöver fjäska och underkasta sig om man vill få mer.

Fjäskar man inte alls, är risken stor man får ingenting och syskonen allt.

Nej, men gud, det är ingen fara ifall det intw är eättvist. Mer hur andra tänker. Sambon och jag skulle aldrig dela så utan vi hade delat allt lika på alla. Nyfikna på hur andra gör och ifall det är vi som tänker annorlunda mot andra 😀
Citera
2022-07-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBoobs
Tycker man alltid ska försöka visa så mycket rättvisa som möjligt inför barnen. Självklart svårt när det handlar om ekonomin (spara pengar åt barnet tänker jag främst). Men liksom ska biologiska ingen få pengar till en glass, ja då ska alla barnen få det.

Men min pappa behandlar oss olika. Jag och min helsyrra är för honom hans riktiga ”familj” eller ”barn”. Vår halvbror (äldre) har alltid kommit i skymundan.

Tydligen hade han uttryckt att han var besviken över att min pappa inte hemma intresse för hans barn (barnbarn till honom som farfar) som till mitt barn(barnbarn till morfar).

Jag kan förstå den tanken. Mina syskon säger också så och jag tror mina extraföräldrar också tycker så. Jag har aldrig gett någon varken mer eller mindre oavsett vem i familjen. Och sambon är likadan. Men det kanske är mer vanligt så, än så sambon och jag tänker? 🤣👍
Citera
2022-07-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Det finns inget problem. Nyfiken på hur andra delar upp. Vi hade en diskussion och blev så här… är det bara vi två som tänker så?

Skiter i ifall jag får något lverhuvudtaget 😊Mina syskon får mer än gärna allt.

Om man betraktar det ur ett arvsperspektiv.blir det ju väldigt tydligt. Alla barn ärver sina 2 biologiska föräldrar. Om bonusbarn dessutom skulle ärva sina bonusföräldrar kan detta bara ske på bekostnad av helsyskonen. Helsyskon ärver i sådant fall sina 2 föräldrar, halvsyskon ärver sina 2 föräldrar samt även sina bonusföräldrar. Det innebär att bonusbarnen tar en andel av sina halvsyskons arv. Ett helt orimligt upplägg!
Citera
2022-07-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om man betraktar det ur ett arvsperspektiv.blir det ju väldigt tydligt. Alla barn ärver sina 2 biologiska föräldrar. Om bonusbarn dessutom skulle ärva sina bonusföräldrar kan detta bara ske på bekostnad av helsyskonen. Helsyskon ärver i sådant fall sina 2 föräldrar, halvsyskon ärver sina 2 föräldrar samt även sina bonusföräldrar. Det innebär att bonusbarnen tar en andel av sina halvsyskons arv. Ett helt orimligt upplägg!

Så tänker kanske dom flesta. Jag tänker syskon som syskon. Jag själv hade delat på alla föräldrar, lika. Oavsett biologisk eller inte.
Senast redigerad av buhusan 2022-07-28 kl. 13:27.
Citera
2022-07-28, 16:50
Medlem
Det är klart det är skillnad på hel och halvsyskon.
Har två halvbröder och de tillhör inte ens samma ras som mig, dvs en random svensk på gatan är mer genetiskt lik mig än mina plastbrorsor. Jag ser dem inte ens som mina syskon. Antagligen blir jag arvslös också men det är jag redan förberedd på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in