• 1
  • 2
2022-07-28, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Jag kan förstå den tanken. Mina syskon säger också så och jag tror mina extraföräldrar också tycker så. Jag har aldrig gett någon varken mer eller mindre oavsett vem i familjen. Och sambon är likadan. Men det kanske är mer vanligt så, än så sambon och jag tänker? 🤣👍
Det betor ju helt på hur relationen ser ut. Min halvbror tvingades bo med sin mamma och hennes sambo, plus två plastsyrror. Alla runt samma ålder med mycket bråk och tjafs i tonåren.

Han hade inte problem med honom egentligen, men att bo under samma tak ledde till vardagliga konflikter och och då blev det väl för ”du är inte min pappa”.

Då var det ju min halvbror som gjorde skillnaden på mammans sambo och sin egna pappa. Det kan bli svårt för en vuxen att riva den muren.

De löste det genom att mamman flyttade med honom till en lägenhet. De blev särbos för hans skull, och sambos igen så fort han hade flyttat hemifrån. Helt rätt beslut av hans mamma att prioritera sitt barns önskemål när det inte funkar
Citera
2022-07-28, 17:46
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeilSeiGegrust
Det är klart det är skillnad på hel och halvsyskon.
Har två halvbröder och de tillhör inte ens samma ras som mig, dvs en random svensk på gatan är mer genetiskt lik mig än mina plastbrorsor. Jag ser dem inte ens som mina syskon. Antagligen blir jag arvslös också men det är jag redan förberedd på.

En plastbror är inte en halvbror.
Plastbror är någon som du inte har en gemensam förälder med. Ni delar inget DNA.
Halvsyskon är när ni har samma mor eller far och delar DNA.
Citera
2022-07-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
En plastbror är inte en halvbror.
Plastbror är någon som du inte har en gemensam förälder med. Ni delar inget DNA.
Halvsyskon är när ni har samma mor eller far och delar DNA.

Aha okej jo vi delar 50% samma DNA men det hade någon omöjligt kunna gissa då vi ser så olika ut att det omöjligt skulle kunna gå att se med blotta ögat. Så för mig är det helt irrelevant ifall vi delar DNA för vi ser helt olika ut.
Citera
2022-07-29, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBoobs
Det betor ju helt på hur relationen ser ut. Min halvbror tvingades bo med sin mamma och hennes sambo, plus två plastsyrror. Alla runt samma ålder med mycket bråk och tjafs i tonåren.

Han hade inte problem med honom egentligen, men att bo under samma tak ledde till vardagliga konflikter och och då blev det väl för ”du är inte min pappa”.

Då var det ju min halvbror som gjorde skillnaden på mammans sambo och sin egna pappa. Det kan bli svårt för en vuxen att riva den muren.

De löste det genom att mamman flyttade med honom till en lägenhet. De blev särbos för hans skull, och sambos igen så fort han hade flyttat hemifrån. Helt rätt beslut av hans mamma att prioritera sitt barns önskemål när det inte funkar

Mm, det är klart. Det är ju ett ganska vanligt sätt att uttrycka/känna i den åldern såklart. Och givetvis som du säger beror det väl på relationerna emellan. Lite nyfiken på hur andra gör. 😁Det mest logiska är att dela 50/50 SJÄLVKLART, men jag tänker inte så, hahah. Jag skulle dela 100 på alla
Citera
2022-07-30, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag förstår inte problemet. Alla barn har ju 2 föräldrar vardera. Om så kallade bonusbarn får lika stor tilldelning från bonusförälder som från riktiga föräldrar blir ju konsekvensen att de barn som bara har 2 riktiga föräldrar och ingen bonusförälder blir missgynnade. Hur bra skulle det vara?
Håller helt med. Visst ska det vara rättvist i vardagen när barnen är små (typ lika mycket lördagsgodis osv) men en ickebiologisk förälder kan INTE förväntas att vara ”rättvis” när det gäller t ex sparande och dyra presenter till barn som hen inte är förälder till och som dessutom har en annan biologisk förälder som sparar pengar och ger presenter till barnet.

Det finns ett bonusbarn i min närhet (ung vuxen men ändå, bor hos ena föräldern) där den förälder barnet inte bor hos överkompenserar med enormt dyra julklappar och annat. Skulle då bonusföräldern också förväntas köpa dyra presenter och spara pengar till denna ungdom? När det finns biologiska barn som ”bara” har två föräldrar…? Det är en konstig syn på rättvisa.
Senast redigerad av Rritt 2022-07-30 kl. 08:10.
Citera
2022-07-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Håller helt med. Visst ska det vara rättvist i vardagen när barnen är små (typ lika mycket lördagsgodis osv) men en ickebiologisk förälder kan INTE förväntas att vara ”rättvis” när det gäller t ex sparande och dyra presenter till barn som hen inte är förälder till och som dessutom har en annan biologisk förälder som sparar pengar och ger presenter till barnet.

Det finns ett bonusbarn i min närhet (ung vuxen men ändå, bor hos ena föräldern) där den förälder barnet inte bor hos överkompenserar med enormt dyra julklappar och annat. Skulle då bonusföräldern också förväntas köpa dyra presenter och spara pengar till denna ungdom? När det finns biologiska barn som ”bara” har två föräldrar…? Det är en konstig syn på rättvisa.

Som jag sa så är det rätt att dela som man gör, men jag hade gjort annorlunda och min sambo hade gjort annorlunda. Och då blev jag nyfiken på, hur gör andra?

Jag förväntar mig inget, tycker inget och vill inte ha något speciellt. Bara nyfiken!
Citera
2022-07-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Så tänker kanske dom flesta. Jag tänker syskon som syskon. Jag själv hade delat på alla föräldrar, lika. Oavsett biologisk eller inte.

Gissar att du inte har barn själv? De flesta föräldrar skiljer på egna barn och andras barn. Det är inget konstigt med det. En bonusfamilj kräver sitt av alla inblandade och helt rättvist blir det kanske aldrig inte ens i en väl fungerande bonusfamilj. Men att börja ändra på arvsregler känns väldigt märkligt.
Citera
2022-08-01, 09:46
Medlem
I min familj behandlades barnen lika I hemmet vad gäller omsorg osv. Dock blir det så att finns en ytterligare förälder blir det oundvikligt att detta barn får mer julklappar, fler resor osv eftersom den har 2 liv jämfört med barn med gifta föräldrar. Detta gör i sig att barnen behandlas olika rent materielt och tidsmässigt. Sen blir det oxå att dessa barn kan känna sig utanför eftersom de missar delar när de är hos den andre föräldern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in