Citat:
Ursprungligen postat av
Nevgad
Man kan inte låna nya böcker som motsvarar Flugornas Herre eller Dune. Jag tittar t.ex. på youtubekanalen Quinns ideas, och han är ett stort fan av Dune, vilket även jag är. Han har gjort flera videor om en nyare bokserie som heter Hyperion Cantos, och dessa böcker finns inte på bibliotek. Det som finns kvar är legacy-böcker som bibliotek inte kan motivera att de inte har (exempelvis George Orwells verk).
Har du testat att fråga dem om de kan beställa eller köpa in dem? Jag brukar lämna förslag på böcker jag vill läsa. De har nästan uteslutande köpts in av biblioteket efter en tid, vanligen 1-4 veckor, och sedan kan jag låna och läsa dem. Det är mest lite udda Sci-Fi böcker men jag tror jag fått dem att köpa in alla böcker av Anders Jallai om Anton Modin också. Det gick bra det med.
Anledningen till att det är så mycket barn och "kvinnoböcker" är ju att det är de som är på biblioteket. Det är de som är kunderna. Så i den meningen är det väl inte så konstigt att de frontar med böcker som deras "kunder" vill eller kan tänkas vilja låna.
I den meningen är de inte så puckade att de inte vet om sin egen slagsida i vilka böcker de köper in. De är fullt medvetna om att de kan inte bara ha böcker om att "Nisse har tre mammor" och sådant. Antalet läsare av dem är tämligen begränsat det också. De försöker nog ändå vara breda i sitt utbud men samtidigt det är inte speciellt många män på biblioteken eller som använder deras utbud. Så i någon mening om du är man och vill ha en bok, lämna ett förslag. Det är ganska troligt att de köper in dem om den inte är helt udda -- de behöver inte fler exemplar av Mein Kampf osv.
Om man räknar bort att det brukar vara mycket äldre farbröder som sitter på biblioteks fiket och läsa tidningar. Men väldigt sällan lånar böcker. Så förklarar det nog också lite om varför utbudet ser ut som det gör. Män lånar helt enkelt inte böcker längre i samma utsträckning som barn och kvinnor. Så vill du ha ändring börja låna mer böcker. Eller så kan du testa att läsa den där hemska boken med tre regnbågs enhörningar på framsidan eller vad det nu är. Den kanske är bra. Om den inte är det så behöver du inte läsa klart den.