• 5
  • 6
2025-09-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs
Frågan borde väl snarare vara hur man kan vara intresserad av litteratur och inte ha läst The Art of War?

Det kan jag svara på. Det finns så oerhört mycket att läsa och de som läst "nästan allt" är ofta de som gjort sak i att så vill de göra! Många läsare som läst ett helt liv har missat att läsa flera av de stora verken, ty det finns en oerhörd mängd ( som man inte kan tro vid första anblicken! ) av dessa, samt att man i perioder letar sig in i smalare områden som tar en hel del av ens tid.

tillägg. Har du tex. hört talas om boken jag nu har framför mig: A Glastonbury Romance av Powys, ett oerhört långt stycke! Se! nu fick jag på Everand upp The way of the flesh av Butler. Jag kan hålla på såhär i evigheter ifall det krävs! Av stora verk finns det tusentals o åter tusentals ifall vi inberäknar alla länder och de som är översatta till tex. engelska.
Senast redigerad av Litteraturens 2025-09-16 kl. 10:18.
Citera
2025-09-16, 10:10
Medlem
Deckare som är den genre som säljer bäst är väl inte särskilt könsbundna?
Citera
2025-09-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Det kan jag svara på. Det finns så oerhört mycket att läsa och de som läst "nästan allt" är ofta de som gjort sak i att så vill de göra! Många läsare som läst ett helt liv har missat att läsa flera av de stora verken, ty det finns en oerhörd mängd ( som man inte kan tro vid första anblicken! ) av dessa, samt att man i perioder letar sig in i smalare områden som tar en hel del av ens tid.

tillägg. Har du tex. hört talas om boken jag nu har framför mig: A Glastonbury Romance av Powys, ett oerhört långt stycke! Se! nu fick jag på Everand upp The way of the flesh av Butler. Jag kan hålla på såhär i evigheter ifall det krävs! Av stora verk finns det tusentals o åter tusentals ifall vi inberäknar alla länder och de som är översatta till tex. engelska.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Deckare som är den genre som säljer bäst är väl inte särskilt könsbundna?

Stig Trenter är trivsam att läsa.
Citera
2025-09-16, 11:07
Medlem
Batagares avatar
Varför köpa fiction, när verkligheten har varit så grym. Själv undviker jag allt vad deckare, romaner och noveller är, och köper historiska böcker.
Citera
2025-09-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevgad
Man kan inte låna nya böcker som motsvarar Flugornas Herre eller Dune. Jag tittar t.ex. på youtubekanalen Quinns ideas, och han är ett stort fan av Dune, vilket även jag är. Han har gjort flera videor om en nyare bokserie som heter Hyperion Cantos, och dessa böcker finns inte på bibliotek. Det som finns kvar är legacy-böcker som bibliotek inte kan motivera att de inte har (exempelvis George Orwells verk).

Har du testat att fråga dem om de kan beställa eller köpa in dem? Jag brukar lämna förslag på böcker jag vill läsa. De har nästan uteslutande köpts in av biblioteket efter en tid, vanligen 1-4 veckor, och sedan kan jag låna och läsa dem. Det är mest lite udda Sci-Fi böcker men jag tror jag fått dem att köpa in alla böcker av Anders Jallai om Anton Modin också. Det gick bra det med.

Anledningen till att det är så mycket barn och "kvinnoböcker" är ju att det är de som är på biblioteket. Det är de som är kunderna. Så i den meningen är det väl inte så konstigt att de frontar med böcker som deras "kunder" vill eller kan tänkas vilja låna.

I den meningen är de inte så puckade att de inte vet om sin egen slagsida i vilka böcker de köper in. De är fullt medvetna om att de kan inte bara ha böcker om att "Nisse har tre mammor" och sådant. Antalet läsare av dem är tämligen begränsat det också. De försöker nog ändå vara breda i sitt utbud men samtidigt det är inte speciellt många män på biblioteken eller som använder deras utbud. Så i någon mening om du är man och vill ha en bok, lämna ett förslag. Det är ganska troligt att de köper in dem om den inte är helt udda -- de behöver inte fler exemplar av Mein Kampf osv.

Om man räknar bort att det brukar vara mycket äldre farbröder som sitter på biblioteks fiket och läsa tidningar. Men väldigt sällan lånar böcker. Så förklarar det nog också lite om varför utbudet ser ut som det gör. Män lånar helt enkelt inte böcker längre i samma utsträckning som barn och kvinnor. Så vill du ha ändring börja låna mer böcker. Eller så kan du testa att läsa den där hemska boken med tre regnbågs enhörningar på framsidan eller vad det nu är. Den kanske är bra. Om den inte är det så behöver du inte läsa klart den.
Citera
2025-09-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Varför köpa fiction, när verkligheten har varit så grym. Själv undviker jag allt vad deckare, romaner och noveller är, och köper historiska böcker.

Tror att det är just därför som många läser det som är våldsamt, därför att omvärlden blivit fredligare fastän vi fortfarande har ondskefulla gener som behöver få sina utlopp. Kan inte tänka mig att gangsters i Harlem har ett speciellt stort intresse av att konsumera våld i bokform. De får nog tillräckligt av den varan på gatan.
Citera
2025-09-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontefiore
Ja vad läser män?

Sen är det nog fjantigt att tro att allt kvinnor läser handlar om våldtäkter. Bara för att du har tittat på en baksida. Men att kvinnor oftare läser något om våldtäkt kan ju ha sina orsaker, att det är oftare de som blir våldtagna. Och att vill bearbeta det. Är det inte det man gör med litteratur?

Det är för att det är "lustfyllt" för kvinnan ( damen är en annan historia ) o absolut ingenting annat. Lögnare är ingenting som vi ska ha härinne på litteraturforum.

För bara några tiotals år sedan sa vi att all sexualitet gick genom "våldtäkts-centrum", men numer tycks detta ej vara fallet. Hur kan detta ha ändrats? Det beror av idioter!
Citera
2025-09-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Det är för att det är "lustfyllt" för kvinnan ( damen är en annan historia ) o absolut ingenting annat. Lögnare är ingenting som vi ska ha härinne på litteraturforum.

För bara några tiotals år sedan sa vi att all sexualitet gick genom "våldtäkts-centrum", men numer tycks detta ej vara fallet. Hur kan detta ha ändrats? Det beror av idioter!
Ok. var det män som pratade om att all sexualitet gick genom "våldtäktscentrum!? Och vad är våldtäktscenrumteorin för något? Och varför ha män slutat att säga att all sexualitet gick igenom detta centrum? Vad det nu betyder?
Citera
2025-09-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontefiore
Ok. var det män som pratade om att all sexualitet gick genom "våldtäktscentrum!? Och vad är våldtäktscenrumteorin för något? Och varför ha män slutat att säga att all sexualitet gick igenom detta centrum? Vad det nu betyder?

Det var oss båda. Friktion är väl ett annat ord och nufötiden så löses detta på andra sätt, d.v.s. genom samtycken under ordnade former, vilka innehåller mer eller mindre våld. Allting i samhället rationaliseras alltmer och samtliga individer ska till att godkänna exakt vad det är som de ger sig in på.
Citera
2025-09-17, 10:35
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag upplever att fler kvinnor än män läser böcker, rent generellt. Dock verkar fler kvinnor läsa skönlitteratur i högre grad än män, som hellre läser facklitteratur.
Citera
2025-09-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevgad
Idag var jag på ett bibliotek samt två bokaffärer. Då tänkte jag på något jag tidigare tänkt på, och det är att i princip alla böcker man stöter på naturligt i vardagen har kvinnor som den tilltänkta målgruppen. Bibliotek har massor med noveller och biografier som tilltalar kvinnor, men väldigt få som tilltalar män.

Exempelvis så var det en novel i bokhandeln som handlade om en man som bytt kön till kvinna, och hade beslutat sig för att inte bli hemmafru, och istället nu jobbade med att hjälpa folk i utsatta situationer. Författaren var kvinna och synopsen gjorde det uppenbart. Det fanns även otaliga deckare överallt. Biografierna är på personer som inte åstadkommit speciellt mycket, förutom att ha skrivit en massa (exempelvis Ann Heberlein och Patrick Lundberg). Män föredrar att läsa biografier om t.ex. Neil Armstrong, eller Henry Ford.

När det gäller noveller så finns det massor av intressanta, speciellt inom science fiction genren. Alla intressanta böcker måste dock beställas från internet. Detta problem berör offentliga bibliotek, fysiska bokaffärer, second hand butiker, offentliga bokbyteshyllor, samt läshyllor på t.ex. arbetsplatser och caféer. Hade det bara varit bokaffärer så hade man kunnat hävda att det beror på att kvinnor köper mer, men det verkar gå djupare än så. Hur har det blivit så här och hur kan det förändras?

Det är tidsandan.

Dock finns det än så länge gott om böcker som intresserar män eller båda könen på de flesta bibliotek även om det inte är de som i första hand lyfts fram av personalen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in