2023-06-15, 09:01
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayeflatowl
Män köper inte böcker i en bögig affär. De beställer dem på nätet.

Jag tror det beror på att kvinnor generellt är mer intellektuella. Vi män måste bara våga erkänna det.
Citera
2023-08-04, 12:12
Medlem
Redisas avatar
Niclas Dag och Natt skriver på så sätt att det kan tilltala män tycker jag.
Men senaste deckare jag har plöjde igenom har uppenbarligen kärringa som målgrupp.
Citera
2023-08-04, 12:27
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag tror det beror på att kvinnor generellt är mer intellektuella. Vi män måste bara våga erkänna det.

Det är ju bara en massa våldtäktsböcker kvinnor läser. Jag frågade vad en ung kvinna läste och fick se baksidan av boken. Den handlade om ett hemligt sällskap av män som kidnappade och våldtog kvinnor i en herrgård. Är det inte våldtäktsböcker som Handmaids tale så är det en bok om en kvinna som bor på landet där hennes granne beter sig halvudda vilket hon tycker är hysteriskt roligt.
Citera
2023-08-04, 12:29
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det har publicerats ett antal artiklar baserade på en studie från bibliotekshögskolan i Borås för ett par år sedan, som har en rubrik som försöker debunka påståendet om att kvinnor läser mer än män, men läser man artikeln så handlar det om att män i åldersspannet 18-20 läser mer än kvinnor, OM MAN RÄKNAR IN LJUDBÖCKER.
Gissar att det handlar om The Art of War, The Game och Rich Dad Poor Dad.

Frågan borde väl snarare vara hur man kan vara intresserad av litteratur och inte ha läst The Art of War?
Citera
2023-08-04, 12:35
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:

Bara intellektuella läser 50 nyanser av grått. Ta fram piskan
Citera
2023-08-04, 18:04
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs
Det är ju bara en massa våldtäktsböcker kvinnor läser. Jag frågade vad en ung kvinna läste och fick se baksidan av boken. Den handlade om ett hemligt sällskap av män som kidnappade och våldtog kvinnor i en herrgård. Är det inte våldtäktsböcker som Handmaids tale så är det en bok om en kvinna som bor på landet där hennes granne beter sig halvudda vilket hon tycker är hysteriskt roligt.
Vad läser män då?
Citera
2023-08-04, 18:52
Medlem
bulletproofsouls avatar
Nej absolut inte men det är så att eftersom flest kvinnor läser böcker så märks deras litteratursmak mest i media, på bibliotek, i bokhandeln osv.
Citera
2023-08-04, 18:54
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

Nej verkligen inte men kvinnor har en annan mentalitet och en annan fysik som sannolikt premierar lugna aktiviteter som tex läsning.
Citera
2023-08-04, 19:15
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Vad läser män då?

Faktaböcker, hur man blir framgångsrik-böcker, böcker om viktiga historiska personer och händelser, science-fiction, fiktion där större världsomspännande saker pågår.
Citera
2025-09-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs

Citat:
Vad läser män då?

Ja vad läser män?

Sen är det nog fjantigt att tro att allt kvinnor läser handlar om våldtäkter. Bara för att du har tittat på en baksida. Men att kvinnor oftare läser något om våldtäkt kan ju ha sina orsaker, att det är oftare de som blir våldtagna. Och att vill bearbeta det. Är det inte det man gör med litteratur?
Citera
2025-09-05, 20:31
Medlem
Utbud och efterfrågan. De flesta som fortfarande läser är kvinnor.
Citera
2025-09-16, 10:05
Medlem
Det gäller att finna äldre böcker. Dessa behöver ej vara tråkiga, och man får tänka på att det redan skrivits så mycket och att författarna väl redan nåt toppen av vad man kan få ut av en roman.

På litteraturbanken finns där en del bra material ifrån tidigt 1900-tal som är förvånansvärt modernt till både skrift och innehåll. Ta tex. en bok jag läste senast av Gustaf Jansson, Brännvin som var en mycket trevlig roman ( eller om man så vill, uppdelad som fristående fast närliggande noveller ), om tjusningen och farligheten i starka drycker.

Vi har ju också om än något barnslig, Hamsuns svält som är märkvärdigt modern i både språk o innehåll. Den är mycket underhållande, men något för ungdomlig för vissa.

Men detta är bara några fristående verk! När man läst ett tag så blir allt mindre fragmentariskt och man slukar precis allting och allting liksom hör samman till en helhet. Man får en helt annan känsla för fristående romaner, just eftersom man känner igen världar ifrån andra böcker och därigenom kan sätta dessa in i ett samanhang!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in