• 1
  • 2
2022-07-27, 22:19
Medlem
Nevgads avatar
Idag var jag på ett bibliotek samt två bokaffärer. Då tänkte jag på något jag tidigare tänkt på, och det är att i princip alla böcker man stöter på naturligt i vardagen har kvinnor som den tilltänkta målgruppen. Bibliotek har massor med noveller och biografier som tilltalar kvinnor, men väldigt få som tilltalar män.

Exempelvis så var det en novel i bokhandeln som handlade om en man som bytt kön till kvinna, och hade beslutat sig för att inte bli hemmafru, och istället nu jobbade med att hjälpa folk i utsatta situationer. Författaren var kvinna och synopsen gjorde det uppenbart. Det fanns även otaliga deckare överallt. Biografierna är på personer som inte åstadkommit speciellt mycket, förutom att ha skrivit en massa (exempelvis Ann Heberlein och Patrick Lundberg). Män föredrar att läsa biografier om t.ex. Neil Armstrong, eller Henry Ford.

När det gäller noveller så finns det massor av intressanta, speciellt inom science fiction genren. Alla intressanta böcker måste dock beställas från internet. Detta problem berör offentliga bibliotek, fysiska bokaffärer, second hand butiker, offentliga bokbyteshyllor, samt läshyllor på t.ex. arbetsplatser och caféer. Hade det bara varit bokaffärer så hade man kunnat hävda att det beror på att kvinnor köper mer, men det verkar gå djupare än så. Hur har det blivit så här och hur kan det förändras?
Citera
2022-07-27, 22:24
Medlem
grungewhores avatar
Många av bokhandlarna, t ex Akademibokhandeln, pushar den här typen av böcker för de tror de är relevanta. Samma med bibliotek. De flesta bibliotekarier är woke.

Men det finns ju mängder med böcker som inte är så, som vem som helst kan läsa. Kobo Abe, Brett Easton Ellis, Hans Gunnarsson, Haruki Murakami o s v
Citera
2022-07-27, 22:33
Medlem
Nevgads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Många av bokhandlarna, t ex Akademibokhandeln, pushar den här typen av böcker för de tror de är relevanta. Samma med bibliotek. De flesta bibliotekarier är woke.

Men det finns ju mängder med böcker som inte är så, som vem som helst kan läsa. Kobo Abe, Brett Easton Ellis, Hans Gunnarsson, Haruki Murakami o s v

Ja, ofta är dessa böcker också tunna kopior. Jag frågade en kvinnlig bekant vad hon läste och då var det en bok som handlade om ett hemligt sällskap av nazister som kidnappade och våldtog kvinnor, och en kvinnlig journalist som skulle avslöja dem. Då drog jag direkt paralleller till "Män som hatar kvinnor", som var en läsvärd och bra bok. Jag förstod dock inte varför man skulle vilja läsa denna dåliga kopia.
Citera
2022-07-27, 22:36
Medlem
ayeflatowls avatar
Män köper inte böcker i en bögig affär. De beställer dem på nätet.
Citera
2022-07-27, 22:36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nevgad
Ja, ofta är dessa böcker också tunna kopior. Jag frågade en kvinnlig bekant vad hon läste och då var det en bok som handlade om ett hemligt sällskap av nazister som kidnappade och våldtog kvinnor, och en kvinnlig journalist som skulle avslöja dem. Då drog jag direkt paralleller till "Män som hatar kvinnor", som var en läsvärd och bra bok. Jag förstod dock inte varför man skulle vilja läsa denna dåliga kopia.
Lät ju jättebra, alla ingredienser jag vill ha i en bok. Vad hette den?
Citera
2022-07-27, 22:37
Medlem
Jag håller med, och som kvinna borde jag kanske vara glad, men tyvärr känns det som om mycket som riktar sig till oss är.. tja, skit. "Åh, det här kommer kvinnor gilla, bara vi sätter på ett piffigt omslag och har titeln lite snyggt i guld så spelar det ingen roll vad som står inuti, de köper vad som helst", liksom.
Citera
2022-07-27, 22:41
Medlem
StigAllans avatar
Det har blivit ett totalt överskott på böcker där kriminella blattar och negrer härjar och det då existerar en superkvinnligt sexig snut av utländsk börd hos de halvidioter som den vanligtvis svenska polisen är bestyckad med.
Hacket efter superblattan eller negressen kommer då den smarta utlänningen och då räcker inte ens en iranier till, svårfunnet?
Iranier är väl den smartaste folkgruppen på klotet?
Citera
2022-07-27, 22:41
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:

Märkt samma sak på min lokala bibbla, bara sojamänniskor som jobbar där. De hatar mig för jag pratar om det jag alltid babblar om på Flashback, har pratat med dem individuellt att de måste börja ta sitt ansvar i samhället och prata om problemen så frågade jag när typ alla var samlade så sa en av mupparna ”nej det har inte kommit upp” som om de bara skulle vänta på att någon annan ska ta upp ämnet liksom jävla nollor. Jag säger ju att det är individens egna ansvar men de är undfallna syltryggar som inte bryr sig.

Alla böcker de har som skyltexemplar är globalistböcker typ Fredrik Reinfeldt osv. usch! Samt massa trans-skit för barn och ungdomar.

Frågade bibliotekarien om hon visste om att socialen i byn låtit en pedofil vara gift med ett barn hon sa jättejättetyst ”mmm” och var så rädd och illa berörd så man hörde gråten i rösten. Hennes son har jobbat på socialen här, samma med de som jobbar där batikhäxor som väger 150kg och rosa pojkfrilla.

Hatar mig är kanske fel ord men känns som de inte gillar mig men är för undfallna för att visa det.
Senast redigerad av Autismpower 2022-07-27 kl. 22:44.
Citera
2022-07-27, 22:44
Medlem
Nevgads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayeflatowl
Män köper inte böcker i en bögig affär. De beställer dem på nätet.

Det blir ju dyrt att inte kunna låna på bibliotek, eller byta böcker i bokbyteshyllor. Om jag t.ex. hade ställt George W Bush's memoarer i en offentlig bokbyteshylla så hade någon kastat den, och då hade ingen annan fått läsa den, trots att GW Bush påverkade vår värld enormt mycket och därför är det intressant att få veta hur han resonerade.

Citat:
Lät ju jättebra, alla ingredienser jag vill ha i en bok. Vad hette den?

Det kommer jag tyvärr inte ihåg då det var massor med år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Jag håller med, och som kvinna borde jag kanske vara glad, men tyvärr känns det som om mycket som riktar sig till oss är.. tja, skit. "Åh, det här kommer kvinnor gilla, bara vi sätter på ett piffigt omslag och har titeln lite snyggt i guld så spelar det ingen roll vad som står inuti, de köper vad som helst", liksom.

Ja, det är också det intrycket jag får. Vissa av böckerna verka bara försöka fylla någon slags checklista för att kunna luras på kvinnor.
Citera
2022-07-27, 22:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Kan det vara så att det mest är kvinnor som köper böcker på boklådor och bevistar bibliotek?

Jag TROR att de män som faktiskt läser något tenderar att läsa facklitteratur, biografier, böcker om politik etc. Dessa böcker beställs via internet eller så måste bibliotekarierna hämta dem från magasinet.

Det är mer lönsamt att fronta noveller och romaner som kvinnor läser, för männen köper ändå inget.
Citera
2022-07-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Märkt samma sak på min lokala bibbla, bara sojamänniskor som jobbar där. De hatar mig för jag pratar om det jag alltid babblar om på Flashback, har pratat med dem individuellt att de måste börja ta sitt ansvar i samhället och prata om problemen så frågade jag när typ alla var samlade så sa en av mupparna ”nej det har inte kommit upp” som om de bara skulle vänta på att någon annan ska ta upp ämnet liksom jävla nollor. Jag säger ju att det är individens egna ansvar men de är undfallna syltryggar som inte bryr sig.

Alla böcker de har som skyltexemplar är globalistböcker typ Fredrik Reinfeldt osv. usch! Samt massa trans-skit för barn och ungdomar.

Frågade bibliotekarien om hon visste om att socialen i byn låtit en pedofil vara gift med ett barn hon sa jättejättetyst ”mmm” och var så rädd och illa berörd så man hörde gråten i rösten. Hennes son har jobbat på socialen här, samma med de som jobbar där batikhäxor som väger 150kg och rosa pojkfrilla.

Hatar mig är kanske fel ord men känns som de inte gillar mig men är för undfallna för att visa det.

Mycket bra!

Men som sagt eftersom många är så veka att de inte vågar säga emot även om de har en annan åsikt - så är det inte helt lätt att veta att de inte håller med (eftersom det man säger är självklart).

Ett problem med dessa individer är att de gärna däremot går bakom ryggen och pratar skit om personer som de inte vågar säga emot.
Citera
2022-07-27, 23:03
Medlem
Nevgads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Kan det vara så att det mest är kvinnor som köper böcker på boklådor och bevistar bibliotek?

Jag TROR att de män som faktiskt läser något tenderar att läsa facklitteratur, biografier, böcker om politik etc. Dessa böcker beställs via internet eller så måste bibliotekarierna hämta dem från magasinet.

Det är mer lönsamt att fronta noveller och romaner som kvinnor läser, för männen köper ändå inget.

Det var mycket mer jämt fördelat för bara 30 år sedan. Det är också en myt att män mest vill läsa faktaböcker, politik och biografier. Exempelvis boken Flugornas Herre har alltid varit populär bland pojkar och män. Att män inte köper böcker är också en myt då det beställs från internet. Exempelvis är det massor av män som köper Krigskonsten av Sun Zi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in