• 1
  • 2
2022-07-27, 17:05
Medlem
Bolanetorsks avatar
Statliga banken SBAB brukar ju anses som något av en måttstock när man ska förhandla boränta då de kör en färdigprutad modell över alla sina löptider som inte kan förhandlas över huvud taget. Man fyller i ett lånebelopp och ett bostadsvärde och ser vad man får, helt enkelt.

Om man lånar med cirka 80-85% belåningsgrad idag på några miljoner kan man se att räntorna börjar omkring 3% (!) för den rörliga räntan. https://www.sbab.se/1/privat/vara_ra...lkyl#%2Frantor I ett läge där styrräntan fortfarande är ynka 0,75%! Det blir cirka 2,25 procentenheters marginal exklusive overhead. Vad i helvete!?

Man har pratat om att bankerna har haft höga marginaler på bolån de senaste åren runt 1,5%, men vad fasen är detta!?! https://www.fi.se/sv/publicerat/stat...nal-pa-bolan2/ Gör bankerna rekordmarginaler på bolån eller vad är det jag missar? Kan vi därmed se fram mot 5%-iga boräntor som något slags golv redan vid 2,5% styrränta?
Senast redigerad av Bolanetorsk 2022-07-27 kl. 17:08.
Citera
2022-07-27, 17:09
Medlem
insvepts avatar
Om banken har en ränta på 3%, och inflationen på ett år är 10%. Hur mycket tror du banken tjänar på lånet?
Citera
2022-07-27, 17:14
Medlem
Bolanetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Om banken har en ränta på 3%, och inflationen på ett år är 10%. Hur mycket tror du banken tjänar på lånet?

Det spelar ju ingen roll vad inflationen är. Banken gör ett netto mellan inlåning och utlåning! Det är obligationsköparna som behöver oroa sig över ovanstående.

Ser att ovanstående kom ut för några dagar sedan som bekräftar min tes! https://tt.omni.se/bankerna-har-tjan...bolan/a/QyQwAR

Citat:
Bankerna har haft ett riktigt bra kvartal, och nästa kan bli ännu bättre. När räntorna höjs ökar chanserna för bankerna att tjäna ännu mer pengar.

Nollränteläget har länge varit ett problem för bankerna, förklarar han. Det har inte funnits utrymme för särskilt bra marginaler på lånen, och bankerna har fått betala för att förvara sina inlånade pengar hos Riksbanken. Men nu när Riksbanken har höjt styrräntan i flera steg så blir det annorlunda. Bankerna kan ta ut mer av kunderna, förklarar han.
Citera
2022-07-27, 17:16
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolanetorsk
Statliga banken SBAB brukar ju anses som något av en måttstock när man ska förhandla boränta då de kör en färdigprutad modell över alla sina löptider som inte kan förhandlas över huvud taget. Man fyller i ett lånebelopp och ett bostadsvärde och ser vad man får, helt enkelt.

Om man lånar med cirka 80-85% belåningsgrad idag på några miljoner kan man se att räntorna börjar omkring 3% (!) för den rörliga räntan. https://www.sbab.se/1/privat/vara_ra...lkyl#%2Frantor I ett läge där styrräntan fortfarande är ynka 0,75%! Det blir cirka 2,25 procentenheters marginal exklusive overhead. Vad i helvete!?

Man har pratat om att bankerna har haft höga marginaler på bolån de senaste åren runt 1,5%, men vad fasen är detta!?! https://www.fi.se/sv/publicerat/stat...nal-pa-bolan2/ Gör bankerna rekordmarginaler på bolån eller vad är det jag missar? Kan vi därmed se fram mot 5%-iga boräntor som något slags golv redan vid 2,5% styrränta?

Du tror att bankerna finansierar sin långsiktiga utlåning genom att låna från centralbanken? Du har inte förstått hur bankerna finansierar sin verksamhet eller vilken typ av utlåning centralbanken erbjuder bankerna.
Citera
2022-07-27, 17:19
Medlem
Citat:

SBAB brukar vara bra på bundna räntorna, men är aldrig med i matchen på rörliga.

Titta på Landshypotek om du vill ha bra där.
Citera
2022-07-27, 17:27
Medlem
Bolanetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du tror att bankerna finansierar sin långsiktiga utlåning genom att låna från centralbanken? Du har inte förstått hur bankerna finansierar sin verksamhet eller vilken typ av utlåning centralbanken erbjuder bankerna.

Nej. Det är alltså 3-månadersräntan vi pratar om.

Den börjar på 3% (jaja, ~2,9%) hos SBAB och är alltså den lägsta färdigprutade rörliga man kan få idag vad jag kan se.

Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
SBAB brukar vara bra på bundna räntorna, men är aldrig med i matchen på rörliga.

Titta på Landshypotek om du vill ha bra där.

Landshypotek tillåter å andra sidan inte 85% belåning. Men det är inte mig tråden handlar om utan vad gemene man kan få i rörlig ränta juli 2022 och vad bankerna tjänar på det.

Jag överlever.
Citera
2022-07-27, 17:41
Medlem
6stringlevins avatar
Höja räntor på pengar man skapat i tomma luften. Naturligtvis blir det rekordvinster.

Kommer fortsätta till folk ställer in betalningarna.
Citera
2022-07-27, 17:55
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Höja räntor på pengar man skapat i tomma luften. Naturligtvis blir det rekordvinster.

Kommer fortsätta till folk ställer in betalningarna.
... And then You will own Nothing and be Happy
Citera
2022-07-27, 18:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Den börjar på 3% (jaja, ~2,9%) hos SBAB och är alltså den lägsta färdigprutade rörliga man kan få idag vad jag kan se.

Du tror att bankerna finansierar sin bolåneutlåning med tremånadsränta genom att låna pengar av Centralbanken till styrräntan? Du har helt missförstått hur bankerna finansierar sin verksamhet.
Citera
2022-07-27, 18:26
Medlem
insvepts avatar
Citat:
Det spelar ju ingen roll vad inflationen är. Banken gör ett netto mellan inlåning och utlåning! Det är obligationsköparna som behöver oroa sig över ovanstående.

Ser att ovanstående kom ut för några dagar sedan som bekräftar min tes! https://tt.omni.se/bankerna-har-tjan...bolan/a/QyQwAR

Ja då förstår jag inte inflation.

Om banken lånar ut en miljon år 0, och det är 10% inflation mellan år 0 och 1:

Då har banken enligt mig förlorat 10% i köpkraft det året på lånet, och vunnit ~3% ränta. "Netto" negativt.

För låntagaren så betalar han 3% år 1 till 2 på ett lån som har förlorat 10% i köpkraft. Hans lön borde teoretiskt hänga med inflationen med 10%. "Netto" positivt.

Var tänker jag fel?
Senast redigerad av insvept 2022-07-27 kl. 18:47.
Citera
2022-07-27, 18:45
Medlem
frobozzs avatar
Citat:

.

Du jämförde med reporäntan som ju är
Riksbankens ränta just idag. Mer rimligt är att jämföra med STIBOR3M (ränta för 3M lån mellan bankerna). Den ligger på 1.37 just nu, upp från cirka 0.5% för en månad sen.

Sen kan man ju inte bara ta denna ränta minus 3M utlåningsränta - ditt lån har ju tex en viss längd även om räntan ändras var tredje månad.

Men visst - räntemarginalerna har ökat och kommer nog fortsätta öka pga att det är lättare att ta betalt med högre räntor.
Citera
2022-07-27, 18:57
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Ja då förstår jag inte inflation.

Om banken lånar ut en miljon år 0, och det är 10% inflation mellan år 0 och 1:

Då har banken enligt mig förlorat 10% i köpkraft det året på lånet, och vunnit ~3% ränta. Netto negativt.

Var tänker jag fel?

Du tänker fel när det gäller hur banken finansierar sin utlåning. De finansierar framförallt genom att låna upp pengar genom kontoinlåning och obligationer. Det är alltså någon som lånar ut pengarna till banken som de vidareutlånar till dig.

Det är alltså de som har cash på sina konton alternativt köper obligationer till för låg ränta som förlorar på inflationen och inte banken. De har sin marginal mellan utlåningsräntan och den inlåningsränta de lyckas ordna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in