Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-26, 22:54
  #1
Medlem
oresundsbroens avatar
Har emellanåt tänkt på varför jag aldrig blivit stoppad av polis i trafiken. Jag tog körkortet sommaren 2014. Det har alltså gått över 8 år nu. Jag bor inte i någon byhåla. Bor i huvudstaden. Använt bil i yrkestrafiken. Kör till gymmet flera gånger i veckan. Har alltså kört bil lika mycket som en vanlig medelklass-pappa. Men bara åkt kollektivt till jobbet. Känner att jag i ett normalt fungerande samhälle borde ha blivit stoppad någon gång åtminstone?

Finns det inga poliser eller vad är det som händer? Visserligen har jag vid två tillfällen på E4an söder om Stockholm åkt förbi poliskontroller men då har dom inte stoppat just mig.

Har ni också liknande erfarenhet?
Citera
2022-07-26, 23:05
  #2
Medlem
Det är väl mest tur antar jag, men kan även ha med tider när du kör och var. Sen beror alltid själva körningen. Har väl inte blivit stoppad så många gånger om man räknar över tid men oftast är det när man utmärkt sig. Stickprovskontroller sker hela tiden. Minns en gång när man stängt av E6:an och kontrollerade all trafik och tung extra mycket. För de flesta var det bara körkort, däck och nykterhet.
Citera
2022-07-26, 23:21
  #3
Medlem
Jag har ungefär samma erfarenhet som du. Tror jag fått blåsa två gånger sedan 2009.

Rätt slappt.
Citera
2022-07-26, 23:52
  #4
Medlem
De har ju extra poliser i form av fartkamerorna nuförtiden.
Citera
2022-07-26, 23:59
  #5
Medlem
Tog körkort 96, blivet random stoppad 1 gång. Kör några tusen mil om året
Citera
2022-07-27, 00:44
  #6
Medlem
Finns det anledning att dom ska kolla dig då ts? Annars är det väl bra att du sluppit att bli stoppad.

Jag tror att förklaringen är att man jobbar mer med profilering och riktade åtgärder i trafiken. Man vet vilka förare och på vilka platser och tider man ska kontrollera.

Tidigare var det vanligare med det som kallas pinnjakt, man skulle uppnå ett nyckeltal på antalet kontroller så då åkte man bara ut och rev av några hundra bilar utan nån egentlig tanke.
Citera
2022-07-27, 03:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Har emellanåt tänkt på varför jag aldrig blivit stoppad av polis i trafiken. Jag tog körkortet sommaren 2014. Det har alltså gått över 8 år nu. Jag bor inte i någon byhåla. Bor i huvudstaden. Använt bil i yrkestrafiken. Kör till gymmet flera gånger i veckan. Har alltså kört bil lika mycket som en vanlig medelklass-pappa. Men bara åkt kollektivt till jobbet. Känner att jag i ett normalt fungerande samhälle borde ha blivit stoppad någon gång åtminstone?

Finns det inga poliser eller vad är det som händer? Visserligen har jag vid två tillfällen på E4an söder om Stockholm åkt förbi poliskontroller men då har dom inte stoppat just mig.

Har ni också liknande erfarenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är väl mest tur antar jag

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Tog körkort 96, blivet random stoppad 1 gång. Kör några tusen mil om året

Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Jag har ungefär samma erfarenhet som du. Tror jag fått blåsa två gånger sedan 2009.

Rätt slappt.



Det du och andra i tråden pratar om är ingen slump utan helt och hållet resultatet av den typ av profilering polisen är helt öppen med att dom gör och som inte pk-akademikerna lyfter ett finger för att beklaga sig över.

Fattiga, lågutbildade, människor från lägre samhällsklasser etc är det helt fritt att profilera och diskriminera.

Och å andra sidan ge mer resursstarka personer i högre samhällsklasser uppenbara privilegier och lättnader av det slag ni pratar om.

Jag hade kunnat slänga ihop ett uppdraggranskning inslag på en eftermiddag om hur polisens bemötande skiljer sig mer eller mindre systematiskt ut i från klasstillhörighet och socioekonomisk status.

Men akademikerna på SvT och DN och i alla rättviseorganisationer etc är fullt sysselsatta med att anklaga polisen för rasism när dom vid stickprovskontroller, för vilka som får vistas i landet, bara kontrollerar id på folk med utländskt ursprung. Eller vända upp och ner på hela näringslivet för att en kvinna tjänar 78.000:- när en man på samma position tjänar 79.000:-. Eller att en bög blivit kallad bög. Eller en rullstolsburen inte kommer in på 2 av 80 kontrollerade konditorier

Att akademikerna dessutom ingår i den priviligierade gruppen som kan köra hem bilen något kvarter efter ett par glas vin hos vännerna i villakvartet eller åka till tippen med ett obesiktigat släp utan någon som helst risk gör inte benägenheten att rota i dom här uppebara orättvisorna större.

Lägger man därtill att akademikerna som egentligen borde, se, belysa och ifrågasätta även den här typen av profilering/diskriminering sedan barnsben är indoktrinerade med att dom är lite finare och bättre än just dom som är utsatta för diskrimineringen/profileringen är det väl mer eller mindre självklart att det här kan rulla på i godan ro och att polisen får ha sin lilla lekstuga ifred.

För att understryka hur akademikerna ser på saken och den här diskrimerade gruppen människor kunde man för en tid sedan, på bästa sändningstid i Sveriges Radio höra hur man benämnde dom som White Trash, utan någon som helst reaktion. Hade "Brown Trash" yppats hade minst 20 yrkeskarriärer avslutats innan den eftermiddagen var slut.

För att knyta ihop säcken skriver jag samma sak som jag skrev i en liknande tråd:

Köp en typisk akademiker bil, gärna från V.A.G koncernen, bäst av allt en Passat kombi, max fem år gammal. Utrusta med takräcke som du vintertid har längdskidor på och sommartid en cykel med bockstyre.

Själv klär du dig i chinos, pikétröja och passande glasögon.

Viktigast av allt skriv bilen på en person i din egen ålder som bor i ett villaområde med mycket akademiker, typ villaområde i Nacka, Täby, Sollentuna värk inte på med för "bra" adress för då kickar en annan profilering in.

Sen kör du bara en typisk rutt kontoret-hemmet-barnens träning-ica mellan 07.00 och 21.00

Du är nu utrustad med ett ekipage och på ett sätt så du kan åta dig allt ifrån storskalig transport av heroin, distribution av barnporr, vapentransporter, sköta logistiken i omfattande människohandel, köra omkring påtänd eller med 2.0 promille eller vad du nu önskar helt utan någon som helst risk.

Sen kan du för skojs skull göra det uppdrag granskning, landets alla "rätteviseförmedlingar", SR kaliber, DN och övriga värdegrundsakademiker borde gjort för länge sedan: köpa den typ av bil fattiga kör, skriva den på en fattig person, köra runt där fattiga bor vid tider på dygnet dom jobbar och se vad som händer med bemötande och kontrollfrekvensen.

Mer uppenbara fall av profilering, diskriminering, orättvisa och olikhet inför lagen går nog inte att hitta. Den enda förklaringen jag kan se till att akademikerna hellre sitter och bläddrar i snart 100år gammal Pippi långstrumpböcker och förfasar sig över vad som står i dom, än ser och tar tag i detta, är att dom är helt nöjda med den här ordningen och innerst inne är helt eniga med polisen om att det är så här det ska gå till och dom här människorna ska diskrimeras och förtjänar att behandlas.

God natt!
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-07-27 kl. 03:59.
Citera
2022-07-27, 07:11
  #8
Medlem
Cancerogens avatar
Kört som en biltjuv i trettio år och blivit stoppad tre gånger. Konstapeln har aldrig lyckats ta kortet utan fått nöja sig med att blänga surt varenda gång.

Alla poliser sitter bakom skrivbord numera. Bekvämt du vet.
Citera
2022-07-27, 07:14
  #9
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Mer uppenbara fall av profilering, diskriminering, orättvisa och olikhet inför lagen går nog inte att hitta.

Jodå.

Kvinnor kommer alltid lindrigare undan.
Citera
2022-07-27, 07:18
  #10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har haft körkort sen början av 90-talet och sista 15 åren kört bil i tjänsten så legat mellan 2500-7000mil/år. Innan dess kanske jag körde 1500mil/år.

Under alla dessa år så har jag blivit stoppad en gång i en rutinkontroll med blås. Allt gick bra och det var bara att åka vidare.

Anser att det är på tok för lite poliser ute och skulle inte ha något emot att bli stoppad oftare.
Citera
2022-07-27, 07:20
  #11
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är väl mest tur antar jag, men kan även ha med tider när du kör och var. Sen beror alltid själva körningen. Har väl inte blivit stoppad så många gånger om man räknar över tid men oftast är det när man utmärkt sig. Stickprovskontroller sker hela tiden. Minns en gång när man stängt av E6:an och kontrollerade all trafik och tung extra mycket. För de flesta var det bara körkort, däck och nykterhet.
Har 90% med vad för bil och hur man färdas. 15årig BMW M5 med modifikationer? Räkna med en gång i månaden. Udda timmar med "stöldgodsbil" (det typiska signalementet)? Räkna med en gång i veckan. En toyota halvny och välanvänd corolla i rushhour? Typ aldrig.

Vinglar du ofta runt? Boom. Kör ryckigt och obestämt? Boom. Roterar inom samma område? Boom. Men ja, det är för få trafikpoliser i tjänst.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2022-07-27 kl. 07:22.
Citera
2022-07-27, 08:02
  #12
Medlem
Har nog blivit stoppad ca 10 ggr sen 1984 och ca 1500-2000 mil om år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback