2022-07-27, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Så du ”fixar nya pengar” (tipsa gärna om hur det går till) eller lånar av någon? Klart dina vänner tror att du är pank när du vill låna.
Och hur motiverar du det att du behöver låna? ”Jo jag har ju pengar men de vill jag ju inte röra så kan jag låna lite av dig”?
För du går väl inte till lånehajar, kreditinstitut? Känns inte som en bra affär.

Jag känner alltid folk som säljer något för att jag sedan ska kunna sälja det med vinst. Jag köper allt så länge priset är rätt.

Som sagt så tror mina vänner att jag är pank. Så behöver inte ens motivera varför jag inte vill röra mina pengar.

Jag tar inga sms-lån eller liknande. Lånar av nära och kära eller betalar med klarna för att sedan betala av allt väldigt snabbt. Men det är väldigt sällan jag lånar pengar.

Kan jag tjäna en röding på något så är det alltid en röding. Även om det tar 1-2 veckor innan saken är såld så är det värt det. Har du flera saker samtidigt blir det några tusen i månaden. Hellre den lilla ansträngningen för att hitta en köpare än att knega en halv dag för 500kr på något tråkigt jobb.
Citera
2022-07-27, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Snackar om folk som aldrig har pengar fast jobb, inkomst osv.
Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar.
Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?

Jag gör alltid matlådor.
Varje 25e är nästan alla på lunch eller köper något från lokala butiken.😁

Två veckor sen baam matlådor.
Citera
2022-07-27, 06:58
Medlem
Citat:

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar.

Bolånetorskar kallas de
Citera
2022-07-27, 07:33
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Jag har en sån vän på jobbet, men där vet jag anledningen, idioten började överkonsumera när hans sambo gick ifrån honom....och nu sitter han där och har ca 1800-2400 kvar av lönen varje månad.
Citera
2022-07-27, 08:38
Medlem
Duerfs avatar
Det kan vara att de helt enkelt inte vill umgås med kollegor på sin fritid och använder brist på pengar som ursäkt.
Citera
2022-07-27, 08:42
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
I min bekantskapskrets är det missbrukarna eller dom som är på väg till ett missbruk som aldrig har pengar.

När man var yngre var det oftast dom som kom från trasiga hem och aldrig fått lära sig om privatekonomi.

Skulle tro att trasigt hem och avsaknad av uppfostran om privat-ekonimins betydelse har betydligt större betydelse än missbruk så länge det inte handlar om riktigt tunga droger.

Finns ju gott om funktionella missbrukare bland företagsledare och chefer t.ex.
Finns säkert många som skulle hävda att jag själv skulle vara/varit en missbrukare men min ekonomi har alltid varit stabil, antagligen stabilare än de flesta i min ålder.

Populära och någorlunda milda droger tär ju verkligen inte särskillt mycket på ekonomin i förhållande till vad vissa typer av annan fritidssysselsättning kan göra
Citera
2022-07-27, 08:43
Medlem
StigEngstroms avatar
Känner flera såna här.
Dom har huslån, billån och utgifter upp till öronen, båtar, elektronik och massa skit fast dom vet att dom inte har råd.
Vissa av dom har knappt så att dom kan köpa mat till familjen, rätt sorgligt.
Ena veckan leker livet på jobbet när pengarna kommit in och 2 veckor senare beklagar dom sig över att dom inte kan spara ett skit till sina barn och skilsmässa ligger i luften...

Det är ju egentligen inget nytt utan detta fenomen har funnits i alla tider, alltid funnits dom som hållt i pengarna och dom som sprungit direkt till värdshuset för att sent komma hem packad som en örn med ett halsband till frugan.
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-07-27 kl. 08:57.
Citera
2022-07-27, 08:45
Medlem
Kanske människor som mig som betalar 14k i andrahandshyra? Bostadsmarknaden är sämst i Sverige för oss som inte har mamma och pappa som kan ge kontant insats. Sluta döm människor, jag tjänar hyfsat bra men kan inte spara ett skit trots att jag inte "slösar".
Citera
2022-07-27, 08:47
En arbetskollega jag hade som var närmare 50 åt enbart matlådor till lunch, aldrig någon flashig bil eller kläder. Snarare tvärtom. Man skulle kunna tro han var en luffare i första anblick.
Hade 7 miljoner på kontot som han sparat sen han var 18 och haft i fonder. Noll skulder,bodde i hyresrätt. Inte ens CSN lån.

Vissa är så helt enkelt. Han drack vatten när vi var på restaurang med kollegorna.
Citera
2022-07-27, 08:56
Medlem
Fckptns avatar
Citat:

Jadu, min svåger är sån. Lever ensam och lägger pengarna på SKIT. Sen är dom slut och då går han hem och äter hos svärmor.
Citera
2022-07-27, 09:02
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Jadu, min svåger är sån. Lever ensam och lägger pengarna på SKIT. Sen är dom slut och då går han hem och äter hos svärmor.
Det är otroligt hur människor låter allt skena iväg dagligen.
Jag har matlåda med mig då jag helt enkelt ser det som sunt och ekonomiskt.
Andra på jobbet kan börja sin dag med macka och kaffe från pressbyrån, lunch ute för sådär 120 spänn och nån dricka på eftermiddagen från pressbyrån igen, varenda jävla dag.
Citera
2022-07-27, 09:11
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är otroligt hur människor låter allt skena iväg dagligen.
Jag har matlåda med mig då jag helt enkelt ser det som sunt och ekonomiskt.
Andra på jobbet kan börja sin dag med macka och kaffe från pressbyrån, lunch ute för sådär 120 spänn och nån dricka på eftermiddagen från pressbyrån igen, varenda jävla dag.

Jag har varit lite sån ”köpelunch-människa” men så läste jag en bok om investeringar som gav ett uppvaknande.

Så hade en period för några år där jag slaviskt hade matlåda VARJE dag till jobbet. Som ”belöning” förde jag över 500 kr varje vecka till Avanza och placerade i aktier och fonder. Det blev så himla mycket pengar till sist med utvecklingen på marknaden med! Det var så mitt investerande började.

Nu efter Covid jobbar jag fortfarande hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in