Citat:
Ursprungligen postat av
Tjejmedpondus
Jg trode att hyran var dyr för att sedan bli billigare ju mer delen utav hyran samlar in all kostnad för själva hyresproduktionen. Förhandlar inte hyresrättsföreningen ner hyran på nyproduktion ? Men nån gång måste ju ännu nyare bostäder byggas och då kommer dagens nyproduktion bli gammal ? Eller ?
De första tio åren är det rätt billigt att underhålla huset.
Sedan kommer ytskikt, vitvaror, renovering av hiss osv.
Efter 30-50 år är det riktigt stora underhållskostnader. I många fall är det bättre att sälja och bygga nytt.
Personligen kommer jag byta värmesystem nästa år vilket ger 0 kronor i vinst till mig nästa år.
När underhåll och reparationer är betalt så har jag betalat mer än jag fått in samt jobbat gratis i mer än 200 timmar.
Ibland tror folk att man tjänar mängder på att förvalta hyreshus. Vissa tror till och med att det blir billigare att driva dessa hus när de blir äldre.
Precis som att de skulle bli mer energieffektiva trots att utveckling och byggteknik går framåt. Elkostnader och uppvärmningskostnader fördubblas pga skatteändringar. balkonger skall besiktas.
Avgifter, skatter och kostnader höjs utan framförhållningar.
5% på insatt kapital är en vanlig vinst på fastigheter. Så jag tror inte någon kommer sänka sina hyror.