2022-07-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Tycker du det känns värt att bo i en hyresrätt som har nyproduktion ? Hur mkt kan man tänkas förlora på det bara för att man inte har start kapitlet att köpa eget ?
Verkligen inte. I denna lilla stad betalar folk 10 000 för en trea i hyra och då sitter det ju till och med mätare på varmvatten. Vi betalar ju bara bråkdelen för vårt hyfsat nya hus i ränta.
Men en del vill ju bevisligen hyra och det finns ju inga tomma lägenheter om man inte vill ut en bit till mindre samhällen så då blir det ju dom det blir!
Varje gång dom senaste åren när det rapporteras om att ett nytt hus skall byggas fylls kommentarsfälten med sånt som att "folk har inte råd" "ingen kommer att bo där" eller"bygg för vanligt folk i stället". Ändå så är dom alltid fullbokade innan dom ens fått upp stomen.
Citera
2022-07-26, 17:08
Medlem
Citat:
Nyproduktion är ju dyrt för att det är nytt det blir ju gammalt efter tid ? Så hur långt tid tar det innan hyrorna sänks ? Alla bostäder har ju varit nya någon gång… hmmm 🤨
Det sänks ju aldrig eftersom om 10 år är ju dom nyproducerade ännu dyrare än dom som finns nu!
Såvida du inte bor i någon bruksort där enda arbetsgivaren lagt ned eller liknande så kommer det aldrig bli någon rabatt eller sänkning av hyror!
Citera
2022-07-26, 17:12
Medlem
Citat:
Isåfall hur långt kan detta ta?
Hur sker det och vem för denna talan ?
Hur sänka hyran på nyproduktioner Och vad krävs för att dom skall sänkas.

Mycket enkelt - ingen moms på byggmaterial till hyreshus - alla som jobbar får jobba billigare
mot skattefri nettolön - byggbolagen tillåts bara göra beränsad vinst - t ex i procent på personalkostnader eller byggmaterial eller kombination.

Kommunen ger mark gratis

Bara rika bolag som kan casha allt tillåts bygga. Azylkörsfolk skall jobba med allt det går för ingenting
(staten betalar ju dem)
Citera
2022-07-26, 17:39
Medlem
Jg trode att hyran var dyr för att sedan bli billigare ju mer delen utav hyran samlar in all kostnad för själva hyresproduktionen. Förhandlar inte hyresrättsföreningen ner hyran på nyproduktion ? Men nån gång måste ju ännu nyare bostäder byggas och då kommer dagens nyproduktion bli gammal ? Eller ?
Citera
2022-07-26, 20:35
Medlem
Citat:
Jg trode att hyran var dyr för att sedan bli billigare ju mer delen utav hyran samlar in all kostnad för själva hyresproduktionen. Förhandlar inte hyresrättsföreningen ner hyran på nyproduktion ? Men nån gång måste ju ännu nyare bostäder byggas och då kommer dagens nyproduktion bli gammal ? Eller ?

De första tio åren är det rätt billigt att underhålla huset.
Sedan kommer ytskikt, vitvaror, renovering av hiss osv.
Efter 30-50 år är det riktigt stora underhållskostnader. I många fall är det bättre att sälja och bygga nytt.
Personligen kommer jag byta värmesystem nästa år vilket ger 0 kronor i vinst till mig nästa år.
När underhåll och reparationer är betalt så har jag betalat mer än jag fått in samt jobbat gratis i mer än 200 timmar.
Ibland tror folk att man tjänar mängder på att förvalta hyreshus. Vissa tror till och med att det blir billigare att driva dessa hus när de blir äldre.
Precis som att de skulle bli mer energieffektiva trots att utveckling och byggteknik går framåt. Elkostnader och uppvärmningskostnader fördubblas pga skatteändringar. balkonger skall besiktas.

Avgifter, skatter och kostnader höjs utan framförhållningar.

5% på insatt kapital är en vanlig vinst på fastigheter. Så jag tror inte någon kommer sänka sina hyror.
Citera
2022-07-26, 20:36
Medlem
Hyran kommer aldrig att gå ner.
Citera
2022-07-26, 20:47
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Isåfall hur långt kan detta ta?
Hur sker det och vem för denna talan ?
Hur sänka hyran på nyproduktioner Och vad krävs för att dom skall sänkas.

Det beror nog på helt vart dom ligger. Visar det sig att hyrorna är för höga så får dom självklart sänka dom om någon inte vill hyra dom. Men tror inte att hyrorna kommer sjunka överlag, tvärtom så kommer även dom att höjas som allt annat tyvärr.
Citera
2022-07-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det beror nog på helt vart dom ligger. Visar det sig att hyrorna är för höga så får dom självklart sänka dom om någon inte vill hyra dom. Men tror inte att hyrorna kommer sjunka överlag, tvärtom så kommer även dom att höjas som allt annat tyvärr.

Men om tex folk som bor i nyproduktion nu när det kommer en lågkonjunktur kanske bara väljer att köpa istället . Alla som har råd att betala nyproduktion borde ju också ha råd att äga sin egen bostad varför och vilka skäl finns det att dessa inte gör det, kommer det komma ett sådant moment ? Vad händer då. Så hyrorna kommer bara bli dyrare och dyrare.. låg standard på 4000 kr lägenheter finna kommer ligga kvar och hur länge kommer miljonsprograms husen ens orka bära vad händer sedan v ? Om hyrorna blir för dyra kommer folk sluta hyra ? Om jag betalar en hyra på 14000 kan det vara en verifikation till att få ett bank lån? Jag borde ha rätt att äga om jag kan betala ut 14000 i hyra ? Varför kan eller vill inte dom som gör det? Skulle det kunna bli så att folk inte längre vill hyra utan äga ? Om man inte längre tjänar på att hyra ? Har hyrorna varit så här dyra någonsin i Sverige ?
Senast redigerad av Tjejmedpondus 2022-07-26 kl. 21:28.
Citera
2022-07-26, 21:27
Medlem
Citat:

När husen är lönsamma säljs många för dyra pengar - till ny ägare o hög belåning.
Skulle HGF lyckas tvinga igenom justa hyressänkningar så skulle dessa omsatta hus
o ägarföretag gå i konkurs - titta bara på vad som sker med Samhällsbyggnadsbolaget just nu
Citera
2022-07-26, 21:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Vet att på 80-talet fick nyproduktion i allmännyttan lägre hyreshöjningar i några år för att jämna ut gapet.

Det får dom nu också, nyproducerade lägenheter får ofta presumtionshyra. Årliga höjningen där är reducerad till typ 0.5% i snitt första 15 åren.
Citera
2022-07-26, 21:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Med tanke på hur få hyresrätter det byggs jämfört med populationsökningen så kan du glömma det.
Citera
2022-07-26, 21:33
Medlem
Citat:
Men om tex folk som bor i nyproduktion nu när det kommer en lågkonjunktur kanske bara väljer att köpa istället . Alla som har råd att betala nyproduktion borde ju också ha råd att äga sin egen bostad varför och vilka skäl finns det att dessa inte gör det, kommer det komma ett sådant moment ? Vad händer då. Så hyrorna kommer bara bli dyrare och dyrare.. låg standard på 4000 lägenheter finna kommer ligga kvar och hur länge kommer miljonsprograms husen ens orka bära vad händer sedan v ? Om hyrorna blir för dyra kommer folk sluta hyra ? Om jag betalar en hyra på 14000 kan det vara en verifikation till att få ett bank lån? Jag borde ha rätt att äga om jag kan betala ut 14000 i hyra ? Varför kan eller vill inte dom som gör det? Skulle det kunna bli så att folk inte längre vill hyra utan äga ? Om man inte längre tjänar på att hyra ? Har hyrorna varit så här dyra någonsin i Sverige ?

Det finns betalningsanmärkningar - krav på kontantinsats o det handlar om mange pengar som oftast kräver två inkomster - vad brukar hända när tvåinkomstbostadsköpare skiljer sig inom 10 år.

Sam Paris (inte riktigt namn) åkte Porsche Cayenne o hyrde en tvåa i andra hand av Lars Edmans dotter på Styrmansgatan för 30,000 kr/mån - o hade m a o inte ens bytesrätt. Hur förklarar man detta då? Fint att bo på Östermalm - S P hade kanske inga egna möbler (var kanske möblerat).

Varför köpte S P ingen bostad - kanske inte tillräckligt höga riktiga inkomster - kunde inte få lån
av bank or whatever - fakta är fakta se ovan - men det är juste att bo centralt på östermalm o det är juste att åka porsche cayenne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in