• 1
  • 2
2022-07-26, 15:31
Medlem
Isåfall hur långt kan detta ta?
Hur sker det och vem för denna talan ?
Hur sänka hyran på nyproduktioner Och vad krävs för att dom skall sänkas.
Citera
2022-07-26, 15:33
Medlem
Det tror jag inte, däremot kommer nog många kunna finna lediga bostäder som det sociala betalar framöver.
Citera
2022-07-26, 15:35
Medlem
Det som krävs är väl att ingen vill bo i dom så att dom blir tvungna? Min där jag bor, med gott om jobb och ont om bostäder då känns inte det rimligt inom överskådligt framtid. Skulle behövas en rejäl lågkonjunktur i så fall.
Citera
2022-07-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedalFot
Det tror jag inte, däremot kommer nog många kunna finna lediga bostäder som det sociala betalar framöver.

Va ? Vadå sociala? Jag pratar om nyproduktion med väldigt höga hyra trots att man inte äger själva bostaden.
Citera
2022-07-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det som krävs är väl att ingen vill bo i dom så att dom blir tvungna? Min där jag bor, med gott om jobb och ont om bostäder då känns inte det rimligt inom överskådligt framtid. Skulle behövas en rejäl lågkonjunktur i så fall.

Tycker du det känns värt att bo i en hyresrätt som har nyproduktion ? Hur mkt kan man tänkas förlora på det bara för att man inte har start kapitlet att köpa eget ?
Citera
2022-07-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Va ? Vadå sociala? Jag pratar om nyproduktion med väldigt höga hyra trots att man inte äger själva bostaden.

Pedalfot menar att det blir bara socialfallen där för ingen normal arbetande människa vill betala
25,000 kr/mån för 100 kvm

Men varför har vi inte sponsring så dessa bostäder kan hyras för 5,000 kr/mån -
eller NOLL som lars edman som bor graaatiiiis på +800 kvm i bra område

o azylparaziter som bygger utan lön utan arbetsplikt på de bidrag de redan har.
Citera
2022-07-26, 15:48
Medlem
OtherBarrys avatar
Minska, du kan räkna med att hyran kommer att öka någon procent per år i takt med inflationen om det inte blir så att lägenheterna riskerar att stå tomma.
Citera
2022-07-26, 15:58
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Isåfall hur långt kan detta ta?
Hur sker det och vem för denna talan ?
Hur sänka hyran på nyproduktioner Och vad krävs för att dom skall sänkas.

Jag påstår att du inte har någon pondus överhuvudtaget! Förklara först varför du alls tror att hyran skulle sänkas. Har du någonsin hört talas om en hyra som sänkts? Börja där, så blir diskussionen kanske inte meningslös.
Citera
2022-07-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag påstår att du inte har någon pondus överhuvudtaget! Förklara först varför du alls tror att hyran skulle sänkas. Har du någonsin hört talas om en hyra som sänkts? Börja där, så blir diskussionen kanske inte meningslös.

Nyproduktion är ju dyrt för att det är nytt det blir ju gammalt efter tid ? Så hur långt tid tar det innan hyrorna sänks ? Alla bostäder har ju varit nya någon gång… hmmm 🤨
Citera
2022-07-26, 16:50
Medlem
Citat:
Nyproduktion är ju dyrt för att det är nytt det blir ju gammalt efter tid ? Så hur långt tid tar det innan hyrorna sänks ? Alla bostäder har ju varit nya någon gång… hmmm 🤨
Sänks aldrig, varför skulle det sänkas när ännu nyare hyreslägenheter går ännu dyrare.

Säg att en nyproduktion idag har en hyra på 9000 kr.
En likadan nyproduktion om 3 år kanske har en hyra på 10000 kr.
Citera
2022-07-26, 17:01
Medlem
vantablacks avatar
Citat:

Haha, logiken där. Typ alla hyresrätter i Sverige får en årlig hyreshöjning oavsett om dom är byggda på början av 1900-talet eller 2022. Hyressänkningar kan bli aktuellt i särskilda fall, oftast i enstaka lägenheter, på grund av någon form av misskötsel eller att man inte kunnat nyttja lägenheten fullt ut.

Problemet med nyproducerade lägenheter är att dom byggt in alla standardhöjningar som finns från start för att dom tror att "folk kräver det", det är därför hyrorna skenar iväg. Det går att bygga billiga lägenheter idag, t.ex. de nybyggda studentlägenheterna i min stad har låg hyra, men då är det matta i badrummet och linoleumgolv i lägenheten, inget kakel i köket, ingen golvvärme i hallen, ingen diskmaskin osv.
Citera
2022-07-26, 17:03
Medlem
Citat:

Vet att på 80-talet fick nyproduktion i allmännyttan lägre hyreshöjningar i några år för att jämna ut gapet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in