• 2
  • 3
2022-07-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det finns betalningsanmärkningar - krav på kontantinsats o det handlar om mange pengar som oftast kräver två inkomster - vad brukar hända när tvåinkomstbostadsköpare skiljer sig inom 10 år.

Sam Paris (inte riktigt namn) åkte Porsche Cayenne o hyrde en tvåa i andra hand av Lars Edmans dotter på Styrmansgatan för 30,000 kr/mån - o hade m a o inte ens bytesrätt. Hur förklarar man detta då? Fint att bo på Östermalm - S P hade kanske inga egna möbler (var kanske möblerat).

Varför köpte S P ingen bostad - kanske inte tillräckligt höga riktiga inkomster - kunde inte få lån
av bank or whatever - fakta är fakta se ovan - men det är juste att bo centralt på östermalm o det är juste att åka porsche cayenne

Men tycker du det borde vara enklare för folk att få äga sin egen bostad eller inte ?
Citera
2022-07-26, 23:04
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Men om tex folk som bor i nyproduktion nu när det kommer en lågkonjunktur kanske bara väljer att köpa istället . Alla som har råd att betala nyproduktion borde ju också ha råd att äga sin egen bostad varför och vilka skäl finns det att dessa inte gör det, kommer det komma ett sådant moment ? Vad händer då. Så hyrorna kommer bara bli dyrare och dyrare.. låg standard på 4000 kr lägenheter finna kommer ligga kvar och hur länge kommer miljonsprograms husen ens orka bära vad händer sedan v ? Om hyrorna blir för dyra kommer folk sluta hyra ? Om jag betalar en hyra på 14000 kan det vara en verifikation till att få ett bank lån? Jag borde ha rätt att äga om jag kan betala ut 14000 i hyra ? Varför kan eller vill inte dom som gör det? Skulle det kunna bli så att folk inte längre vill hyra utan äga ? Om man inte längre tjänar på att hyra ? Har hyrorna varit så här dyra någonsin i Sverige ?

Man tjänar väl aldrig på att hyra en lgh? Du spolar ju ner pengarna I toaletten varje månad.
Även om du betalar 14000 kr i månaden i hyra så är det ingen garanti att banken ger dig ett bolån.
Dom gör en kreditprövning på varje enskilt fall och räknar med att man ska klara av en boränta kring 6-7%. Det är många som sitter med höga hyror som tänker precis som dig att det är bättre att köpa någonting men dom har blivit nekade lån av banken pga olika anledningar. Så om man betalar en hög hyra är ingen garanti för att man ska kunna köpa något i stället även om det skulle bli lägre månadskostnad.
Citera
2022-07-27, 00:12
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Nyproduktion är ju dyrt för att det är nytt det blir ju gammalt efter tid ? Så hur långt tid tar det innan hyrorna sänks ? Alla bostäder har ju varit nya någon gång… hmmm 🤨

Är du ett litet barn??? Vet du vad inflation är för något?
Citera
2022-07-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Är du ett litet barn??? Vet du vad inflation är för något?

Ja du vem vet vad som skall komma…
Intressant är iallafall hur länge folk är villiga att betala högre och högre hyra för något man inte äger.. jag trode hyrorna hade tryck på sig att sänkas med tiden efter X antal år.
Citera
2022-07-27, 01:17
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ja du vem vet vad som skall komma…
Intressant är iallafall hur länge folk är villiga att betala högre och högre hyra för något man inte äger.. jag trode hyrorna hade tryck på sig att sänkas med tiden efter X antal år.

Det är just det som du verkar fått om bakfoten.
Citera
2022-07-27, 09:25
Medlem
Citat:
Va ? Vadå sociala? Jag pratar om nyproduktion med väldigt höga hyra trots att man inte äger själva bostaden.

Tänkte på ett nybyggt hus i flera våningar i min närhet , där hyran för att bo pendlar mellan 15 t och 30 t , 2a - 4a .Glest bebott , Hyran sänktes inte av det kommunala bolaget , utan helt plötsligt var det folk som ser ut att komma från Afrika som bor där.

Sen tror jag att hyran inte kommer att minskas, snarare ta skutt uppåt. Hyran som går in skall vara med att bekosta hela bolagets bostäder/kostnader. Och dom ökar hela tiden.
Citera
2022-07-27, 09:28
Medlem
Jag har aldrig varit med om att en hyra har sänkts. Det kan förekomma att man lägger in en rabatt över en begränsad tid, men den fastställda hyran sänks aldrig.

Ska nog mycket till att man sänker hyror permanent och nu när vi lever i inflationstider så förväntas ju istället hyrorna höjas mer än på många år.

Jag sa för många år sedan att med den svenska massinvandringspolitiken och bidragssystemet så kommer till slut nästan alla hyresrätter att bebos av invandrare. De är de enda som även i längden har råd med nya hyresrätter och höga hyror eftersom allt bekostas av kommunen som har försörjningsplikt gentemot invandrarna. Vi har även att många kommuner avsatt 10% eller mer av hyresrätter som blir lediga att gå direkt till nyanlända invandrare så de slipper att köa.

Detta är mer än vad svenskar har i sitt välfärdssystem. Därför kommer svenskarna att dö eller flytta från områden med många hyresrätter. Nyrenoveringarna som måste göras för att miljonprogrammets hyresrätter slits ner väldigt snabbt kommer bara spä på problemet för de svenskar som är kvar i hyresrätts-områden medan invandrare givetvis alltid har någonstans att bo, bekostas via bidrag.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-07-27 kl. 09:32.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in