2022-07-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
"Nej, precis..." herrejösses, tror även TS begriper att det inte lönar sig att köpa "trivselved" på Coopen....
Utifrån TS? Jag är inte så säker som du. Visst jag kan ha fel men inget i TS ger vid handen att jag har fel . . . .
Citera
2022-07-26, 18:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Utifrån TS? Jag är inte så säker som du. Visst jag kan ha fel men inget i TS ger vid handen att jag har fel . . . .

Nje... ...jag postade med föresatsen att TS för att öht fråga hade tillgång till s k avverkningsrätt eller liknande - annars måste elpriset upp i 20 spänn Kwh för att det ska löna sig. Märk väl att man inte får tillbaka energiinnehållet i veden, bl a eftersom man första timmarna bokstavligen eldar för kråkorna.
Citera
2022-07-26, 18:24
Medlem
Citat:
Nje... ...jag postade med föresatsen att TS för att öht fråga hade tillgång till s k avverkningsrätt eller liknande - annars måste elpriset upp i 20 spänn Kwh för att det ska löna sig. Märk väl att man inte får tillbaka energiinnehållet i veden, bl a eftersom man första timmarna bokstavligen eldar för kråkorna.
Nå. Jag kanske var fel ute. Som jag tidigare skrev har ju backstugusittare och annat löskefolk allemans rätt att plocka ved i skogarna . . . .

EDIT: Vad gäller förbränningsteknik har du ju helt rätt. Omvänd förbränning ger bäst utbyte vad gäller värmeutvinning.

Länk: https://ads4pc.com/uErZzK8t0pPXbYD-SJmXnAfzHYA5prNaHlBSpjgiocs/?clck=111c4d0cc041f49d4b1f78bb799a8b28&sid=1731119 9
Senast redigerad av NurseRatched 2022-07-26 kl. 18:27.
Citera
2022-07-26, 18:28
Medlem
TonyBergmans avatar
Ej läst hela tråden men beror på vad för hus du bor i nu, vilken typ av uppvärmning osv.
Man får nog räkna med 30-50k beroende på kamin samt bygglov, installation osv. Sen ska de köpas ved och du värmer i te upp hela huset samt inge varmvatten vilket ofta är de dyra.

Jag gillar kamin för mysfaktorn samt om de blir extrem kallt väldigt fort är de enkelt o elda för för att behålla behaglig temp jämfört med panna/pump som kan behöva nån dag för att komma ikapp.
Men på de stora hela om du är ute efter att minska elkostnaderna finns de mer effektiva sätt.

Tldr; gillar du mysfaktor och har ett hus som kan gynnas av de kör! Om du enbart vill sänka elkostnader använda andra metoder.
Citera
2022-07-26, 18:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nå. Jag kanske var fel ute. Som jag tidigare skrev har ju backstugusittare och annat löskefolk allemans rätt att plocka ved i skogarna . . . .

Det var lite så jag menade... vedtillgången är A och O.

Ts kan ha ett stort grönområde i närheten och släp på bilen. Tättväxande björkar! Perfekt, orange ställ på och alla tror att det är kommunen som är ute och sköter allmänningarna. Nattetid får man ju såga manuellt. Självklart har jag aldrig tagit till någon av metoderna....
Citera
2022-07-26, 18:30
Medlem
Citat:
Det var lite så jag menade... vedtillgången är A och O.

Ts kan ha ett stort grönområde i närheten och släp på bilen. Tättväxande björkar! Perfekt, orange ställ på och alla tror att det är kommunen som är ute och sköter allmänningarna. Nattetid får man ju såga manuellt. Självklart har jag aldrig tagit till någon av metoderna....
Ja. Vi får lyckönska TS till hens goda situation att kunna plocka hem (pun intended) sitt vintertida välstånd!
Citera
2022-07-26, 18:54
Medlem
Rainmans avatar
Mina elkostnader sjunker drastiskt under vinterhalvåret då jag uteslutande använder kamin till uppvärmning (gratis ved) . På sommaren går värmepumpen till poolen på full rulle i tre månader
Citera
2022-07-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Om det ryker när man eldar så ska man nog sluta elda för då gör man fel
Det går inte att elda utan rök.
Det vet kommunerna och därför finns det ofta regler för eldande i tätbebyggda områden.
Folk borde gå till skolan oftare och hänga mindre på Flashback…
Citera
2022-07-26, 19:05
Medlem
Citat:
Haha, ingen tillgång till avverkningrätt!

Ok, en kamin är mao en förlustaffär som ren investering om man inte har tillgång till gratis ved?

Vår samfällighet brukar iofs skänka bort veden till ett gäng polacker efter höst- och vårstädning men vet inte om jag vill konkurrera ut dem…
Citera
2022-07-26, 19:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Haha, ingen tillgång till avverkningrätt!

Ok, en kamin är mao en förlustaffär som ren investering om man inte har tillgång till gratis ved?

Vår samfällighet brukar iofs skänka bort veden till ett gäng polacker efter höst- och vårstädning men vet inte om jag vill konkurrera ut dem…

Vad fan garvar du åt!!!???

Allvarligt talat; du kan aldrig ekonomiskt räkna hem en kamin om du köper "torr björkved 10kg" à 109 kr på ÖoB!!! Konstigare än så är det inte.

Polackerna där är kloka! De hugger upp den och säljer till ÖoB!
Citera
2022-07-26, 19:18
Medlem
Citat:
Vad fan garvar du åt!!!???

Allvarligt talat; du kan aldrig ekonomiskt räkna hem en kamin om du köper "torr björkved 10kg" à 109 kr på ÖoB!!! Konstigare än så är det inte.

Polackerna där är kloka! De hugger upp den och säljer till ÖoB!
Jag skrattar åt att jag på riktigt trodde att jag tjänade på att köpa en kamin för 70k och köpa hem ved från ÖoB och känner mig nu en aning naiv…
Citera
2022-07-26, 19:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag skrattar åt att jag på riktigt trodde att jag tjänade på att köpa en kamin för 70k och köpa hem ved från ÖoB och känner mig nu en aning naiv…

Är för gammal för "metahummor" och dubbelironi så inte säkert att jag är med i matchen här...

Bor man i elområde Syd och kanske får uppleva över tian kilowatten i vinter är det fan målfoto...

MP och andra idioter hävdar att vi är bortskämda med "nästan gratis el" men regeringen (vilken det än blir efter valet) måste göra något radikalt, du kan inte jämföra med Sydeuropa som har plus 10-12 på vintern och dessutom saknar vår elintensiva processindustri. Billig el måste fortsatt få vara en svenska konkurrensfördel. Största idioten (här också) Annie L; "Samejjopejjisk elmajjknad" - sure miss Hubot... vi vill och ska inte finna oss i tyska och spanska elpriser...

Sorry för OT... nja... kvasi-OT i förhållande till TS kaminplaner...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in