2022-11-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det känns som ditt motargument är rent idiotiskt. Jag har förklarat på alla möjliga sätt varför du ska ha ett separat luftintag från utomhus och ditt motargument här är att du fortfarande lever. Grattis då.

Du har alltså argumenterat för att man inte ska stänga spjället när det fortfarande glöder? Är det det vi diskuterar? Det är ganska självklart.. är du på riktigt?
Citera
2022-11-01, 21:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Du har alltså argumenterat för att man inte ska stänga spjället när det fortfarande glöder? Är det det vi diskuterar? Det är ganska självklart.. är du på riktigt?

Nej det är uppenbarligen inte alls självklart om du läser tråden.
Citera
2022-11-01, 21:48
Medlem
Citat:
Nej det är uppenbarligen inte alls självklart om du läser tråden.

Är det arkitektur du läser?
Citera
2022-11-01, 21:51
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Men du får inte göra det, det fortsätter att avge kolmonooxid i många timmar efter att du slutat elda. Det är ett klassiskt sätt att dö på. Spjället ska inte stängas förrän det inte längre avges kolmonooxid från askan.

Åfan. Så dra ner spjället till vad som helst typ 10-20% bör ju inte vara något problem då så länge det är drag och det är det ju så länge det finns värme och ingen annan större fläkt drar in bakifrån det kan hända med täta hur och man lagar mat samtidigt med köksfläkten igång.
Citera
2022-11-02, 06:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Åfan. Så dra ner spjället till vad som helst typ 10-20% bör ju inte vara något problem då så länge det är drag och det är det ju så länge det finns värme och ingen annan större fläkt drar in bakifrån det kan hända med täta hur och man lagar mat samtidigt med köksfläkten igång.

Och då till själva diskussionen: vad är det för fördel att inte ha ett separat luftintag så det inte sugs ut någon varmluft under den perioden? Vad är det för argument? Är det för att du tycker att det är svårt att installera ett externt luftintag?
Citera
2022-11-02, 07:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Är det arkitektur du läser?

Nej, andra inlägg i den här tråden.
Citera
2022-11-02, 08:20
Medlem
Citat:
Och då till själva diskussionen: vad är det för fördel att inte ha ett separat luftintag så det inte sugs ut någon varmluft under den perioden? Vad är det för argument? Är det för att du tycker att det är svårt att installera ett externt luftintag?

Beroende på kan det ju vara en del krångel. Dessutom med tveksam nytta i ett hus med stort självdrag. På dig låter det som att det är meningslöst att elda om man inte har externluft vilket är så fel det kan bli. Vad har du för eldstad?
Citera
2022-11-02, 08:28
Medlem
Just nu är det väldigt lång väntat på att få en kamin installerad, åtminstone där jag bor. En granne har hört sig för och om jag uppfattade väntetiden rätt så skulle han eventuellt kunna få en installerad fram mot våren nästa år. Det kan förvisso uppfattas som en lång tid men det finns samtidigt inget som säger att elen kommer vara billigare nästa år.

Personligen tycker jag att en kamin är helt ovärderlig. Med lite cirkulationshjälp så kan du få upp en riktigt bra värme i huset som håller sig länge. Med undantag för vissa köldknäppar så behöver jag inte ha på någon stödvärme alls när jag eldar.
Citera
2022-11-02, 08:30
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Svårt, ptja hur gör man föreslår du? Det kräver ju ganska stort ingrepp mitt i vardagsrummet ändå. Hur ska man göra om man har sin kamin mitt i vardagsrummet tycker du? Med betongplatta och int torpargrund eller krypgrund?
Citera
2022-11-02, 08:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Beroende på kan det ju vara en del krångel. Dessutom med tveksam nytta i ett hus med stort självdrag. På dig låter det som att det är meningslöst att elda om man inte har externluft vilket är så fel det kan bli.

Inte meningslöst men det är korkat ur ett energiperspektiv att installera en värmekamin för otaliga tusen utan att göra ett fucking jävla hål i väggen för inblås. Hur kan det vara mer krångligt att göra ett mindre hål i väggen på valfri plats än att göra ett hål i taket för skorstenen?

Citat:
Vad har du för eldstad?

Jag har ingen eldstad då jag bor i lägenhet men vi hade en dålig glaskamin när jag var liten. Den drog ut så mycket värme att det var meningslöst att använda den, d.v.s den gav värme nära eldstaden men den drog ut värmen ur huset på andra ställen. Och då menar jag inte precis när man eldar utan främst perioden efter att man lagt in det sista vedträt till att man stänger spjället vilket inte tas med i analysen när man räknar hur effektiv eldstaden är. D.v.s när du tittar på effektgraden på eldstaden så visar den inte hela bilden.
Citera
2022-11-02, 08:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Svårt, ptja hur gör man föreslår du? Det kräver ju ganska stort ingrepp mitt i vardagsrummet ändå. Hur ska man göra om man har sin kamin mitt i vardagsrummet tycker du? Med betongplatta och int torpargrund eller krypgrund?

Jag skulle isf installera en ledning som går via skorstenenen ner. Går att öka effekten med en fläkt om man inte klarar att bygga en luftledning med tillräckligt självdrag.
Citera
2022-11-02, 09:16
Medlem
Citat:

Det är väldigt lite luft som sugs in..... jag har separat inbyggt i huset, men det är TFX... måste öppna fönstret ändå när den tänds.

Viktigaste är väl vedens fukthalt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in