2022-07-26, 02:15
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayeflatowl
Vad är det dina gelikar inte fattar? Det skiljer mellan tiotal och specifika tal, trodde detta var underförstått då jag påpekat detta flera gånger i tråden. När det gäller en specifik siffra mellan tiotal, tex 17årsåldern, så handlar det inte om 15 eller 19år, utan om just 17år. Man brukar dock benämna folk mellan 13-19 som tonåringar. 20-29 är 20-årsåldern, 30-39 är 30-årsåldern etc. Man säger tex inte att en 25åring är i 30-årsåldern, inte heller en 27åring.

Fattar inte hur så många i tråden kan ha fel samtidigt.

“Gelikar”!?!?

Herregud människa. Slappna av lite! Man är så gammal som man känner sig. Varför sådant behov av att boxa in folk i specifika åldershinkar?
Citat:
Fast personen är i princip 17 vid det laget då personen är närmare 17 än 16.
Jepp, men jag skulle aldrig säga att någon som är 16.5 år är 17 år. 17-årsåldern är ok.
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Tror nog att de flesta anser det vara precis som det låter. 40-49.

Nej, absolut inte. Läs tråden och tänk efter lite. Man kan spontant tro att det borde vara 40-49, men reflekterar man lite över den egna och den brukliga användningen av begreppet är det helt klart att det inte är så. Nån i 40-årsåldern är typ 38-43.

Hade en bekant som hamnade i tidningen som det där stämde på: omnämndes som i "x-åldern" trots att han var ett par år yngre än det.

Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Däremot har jag sett hätska debatter om vad som anses vara "medelålder". Lärde mig att det var 40+ vilket är logiskt iom att medellivslängden är ca 80, men tydligen får man inte säga det om någon som är under 55.

OT.
2022-07-26, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Nja, SAOL har antytt att båda är gångbara.

Men jag har då aldrig sett formuleringen ”man i 27-årsåldern” i tidningsartiklar, utan det är alltid jämna 5-tal.

Jag tror ändå detta med tolkning 20-29 är ett nytt fenomen. Det vore intressant att höra en språkvetare gräva djupare i det.
Det är ju rätt självklart. De som tror att 20-årsåldern betyder 20-29 är unga okunniga personer som fått för sig att 20-årsåldern motsvarar engelskans "in his 20s".
2022-07-26, 02:17
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det är ju rätt självklart. De som tror att 20-årsåldern betyder 20-29 är unga okunniga personer som fått för sig att 20-årsåldern motsvarar engelskans "in his 20s".
Tja, SAOB har faktiskt specifikt sagt att det kan betyda 20-29, vilket förvånade mig.
2022-07-26, 02:17
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jepp, men jag skulle aldrig säga att någon som är 16.5 år är 17 år. 17-årsåldern är ok.

Egentligen vore 17år en mer korrekt beskrivning då personen är närmare 17 än 16.
2022-07-26, 02:19
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Jag har redan sagt varför det är så, men du kan ju inte bemöda dig med att läsa. Om och om får jag säga samma skit om och om igen för att ni idioter inte lyssnar.

Jag hittar inget du har skrivit som backar ditt påstående förutom att du säger ”ni har fel”. Det är inget starkt argument för din sak.
2022-07-26, 02:20
Citat:
Egentligen vore 17år en mer korrekt beskrivning då personen är närmare 17 än 16.
Oftast när det är relevant hur gammal någon är så har det med åldersgränser att göra. "När du är arton får du komma in på krogen" betyder inte att du får komma in när du är 17 och ett halvt.

Du har inte svarat på min fråga om vad jag ljög om. Var specifik.
2022-07-26, 02:21
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Oftast när det är relevant hur gammal någon är så har det med åldersgränser att göra. "När du är arton får du komma in på krogen" betyder inte att du får komma in när du är 17 och ett halvt.

Du har inte svarat på min fråga om vad jag ljög om. Var specifik.

Du valde att inte ta med 20-29 i definitionen om "20årsåldern", så du ljög för mig, men när jag frågade om källa då kunde du plötsligt ta med "20-29" i definitionen.
2022-07-26, 02:24
Medlem
Citat:
Tja, SAOB har faktiskt specifikt sagt att det kan betyda 20-29, vilket förvånade mig.
De tar väl helt enkelt hänsyn till att vissa använder det på det sätet, även om det handlar om ett mindre antal okunniga människor som inte förstår det ologiska i att sätta den betydelsen.
2022-07-26, 02:25
Citat:
Du valde att inte ta med 20-29 i definitionen om "20årsåldern", så du ljög för mig, men när jag frågade om källa då kunde du plötsligt ta med "20-29" i definitionen.
Det där är lögn från din sida. I mitt absolut första inlägg i den här tråden var jag tydlig med att båda betydelserna finns med i SAOB

Citat:
Intressant. Jag hade tolkat femtioårsåldern som 47-53 eller möjligtvis 45-55. Och jag tror faktiskt de flesta skulle göra det. Har aldrig tänkt på sambandet med engelskan.

SAOB indikerar att båda betydelserna används:

Det står att det kan betyda "i åldern omkring tjugo år" ELLER "i åldern 20–29". Så då är frågan hur man ska tolka "omkring tjugo år"? Jag hade då definitivt inte tolkat 29 som omkring 20.
2022-07-26, 02:25
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
De tar väl helt enkelt hänsyn till att vissa använder det på det sätet, även om det handlar om ett mindre antal okunniga människor som inte förstår det ologiska i att sätta den betydelsen.

Snarare att okunniga personer inte fattar att det vanligaste uttrycket handlar om att nyheter som rapporterar nyheter, då uppgifter ofta är oklara och man höftar med ålder, man använder då felaktigt "årsåldern" som "omkring <ålder>". I vardagligt tal är det helt annorlunda däremot, då är 20årsåldern fan i mig 20-29. Hade någon sagt något annat så hade jag trott att personen antingen hade en stroke eller var blatte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in