2022-07-26, 02:27
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det där är lögn från din sida. I mitt absolut första inlägg i den här tråden var jag tydlig med att båda betydelserna finns med i SAOB

(FB) Hur gammal är en person som är i "40-årsåldern"?

Varsågod.

Vilseledande inlägg btw.
2022-07-26, 02:27
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
De tar väl helt enkelt hänsyn till att vissa använder det på det sätet, även om det handlar om ett mindre antal okunniga människor som inte förstår det ologiska i att sätta den betydelsen.
Ett alternativ är att både du och jag hade fel om det helt enkelt. Släpp sargen lite.

Kan faktiskt inte se det "ologiska" i det heller. Det går att argumentera för båda betydelserna. Och det finns gott om "ologiska" saker i språket, så det här vore inget undantag.
2022-07-26, 02:30
Citat:
Ursprungligen postat av ayeflatowl
(FB) Hur gammal är en person som är i "40-årsåldern"?

Varsågod.

Vilseledande inlägg btw.
Jag skrev "KAN betyda" just för att vara tydlig med att det inte är den enda betydelsen. Och med tanke på att jag hade citerat dig i det första inlägget där jag tog med båda betydelserna så borde du ha sett det.

Att du är ouppmärksam är inte samma sak som att jag ljuger.
2022-07-26, 02:30
Medlem
Citat:
Snarare att okunniga personer inte fattar att det vanligaste uttrycket handlar om att nyheter som rapporterar nyheter, då uppgifter ofta är oklara och man höftar med ålder, man använder då felaktigt "årsåldern" som "omkring <ålder>". I vardagligt tal är det helt annorlunda däremot, då är 20årsåldern fan i mig 20-29. Hade någon sagt något annat så hade jag trott att personen antingen hade en stroke eller var blatte.
Eller så kanske det är WT-svenskar som använder ordet så som du gör? För jag har hört det användas otaliga gånger i vardagligt tal, alltid med den betydelse jag använder.
2022-07-26, 02:31
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Jag skrev "KAN betyda" just för att vara tydlig med att det inte är den enda betydelsen. Och med tanke på att jag hade citerat dig i det första inlägget där jag tog med båda betydelserna så borde du ha sett det.

Att du är ouppmärksam är inte samma sak som att jag ljuger.

Fortfarande oerhört vilseledande, vilket till och med du kan erkänna.
2022-07-26, 02:31
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Eller så kanske det är WT-svenskar som använder ordet så som du gör? För jag har hört det användas otaliga gånger i vardagligt tal, alltid med den betydelse jag använder.

Jo, svenska akademien är ju kända för sina foppatofflor och mjukisbyxor eller vadå?
2022-07-26, 02:32
Medlem
Citat:
Ett alternativ är att både du och jag hade fel om det helt enkelt. Släpp sargen lite.

Kan faktiskt inte se det "ologiska" i det heller. Det går att argumentera för båda betydelserna. Och det finns gott om "ologiska" saker i språket, så det här vore inget undantag.
Jag erkänner att det finns de som använder "20-årsåldern" som "20-29". Men det är ovanligt. Och i professionella sammanhang av folk som arbetar med språk är det extremt ovanligt.
2022-07-26, 02:35
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Jag erkänner att det finns de som använder "20-årsåldern" som "20-29". Men det är ovanligt. Och i professionella sammanhang av folk som arbetar med språk är det extremt ovanligt.

Jobbigt att erkänna att man har fel.

Behöver inte använda all hjärngymnastik. Jag trodde också att definitionen var "runt <ålder>" när det kommer till "årsåldern". Men hade fel, vad gör jag när jag har fel? Jag slutar ha fel och har rätt. Kom över till den ljusa sidan och ha rätt.
2022-07-26, 02:37
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Det är ju rätt självklart. De som tror att 20-årsåldern betyder 20-29 är unga okunniga personer som fått för sig att 20-årsåldern motsvarar engelskans "in his 20s".

Så är det.

Citat:
Tja, SAOB har faktiskt specifikt sagt att det kan betyda 20-29, vilket förvånade mig.

Fast SAOB säger också att man kan skriva fruktdrycker som "jos" och de/dem som "dom". De är väldigt pragmatiska i sin syn på språket och anpassar sig när tillräckligt många människor använder ord/begrepp felaktigt. Jag vill fortfarande hävda att du blir missförstådd av en normalfuntad vuxen person om du säger "20-årsåldern" om en 29-åring.
2022-07-26, 02:39
Medlem
Citat:
Jobbigt att erkänna att man har fel.

Behöver inte använda all hjärngymnastik. Jag trodde också att definitionen var "runt <ålder>" när det kommer till "årsåldern". Men hade fel, vad gör jag när jag har fel? Jag slutar ha fel och har rätt. Kom över till den ljusa sidan och ha rätt.
Att ett fåtal personer så som du använder ett ord på ett visst sätt innebär inte att det är rätt. Det innebär bara att man får acceptera att ordet kan komma att användas på det sättet.
2022-07-26, 02:40
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Att ett fåtal personer så som du använder ett ord på ett visst sätt innebär inte att det är rätt. Det innebär bara att man får acceptera att ordet kan komma att användas på det sättet.

Ok, blatte.

Du kan inte erkänna att du har fel. Men nej, svenska akademien har fel. Typiskt blattebeteende.
2022-07-26, 02:40
Citat:
Fortfarande oerhört vilseledande, vilket till och med du kan erkänna.
Om jag hade menat att det betyder "omkring tjugo" så hade jag skrivit "betyder" istället för "kan betyda". Du läser uppenbarligen precis det du vill läsa.

Men om vi ska vara på det viset så skrev du:

Citat:
Det har jag redan sagt ditt mongo.

om mitt inlägg:

Citat:
Trettonårsåldern finns med i SAOB. Likaså fjortonårsåldern, femtonårsåldern sextonårsåldern, sjuttonårsåldern och nittonårsåldern. Dock ej artonårsåldern, men det har nog mest att göra med att de gjorde orden som börjar på A långt tidigare.

Men det hade du inte alls sagt. Det du sa var

Citat:
10-årsåldern handlar bara om personen är 10år, inget annat. Annars hade inte 11-årsåldern och 12-årsåldern varit en grej. Sedan benämner man folk i spannet 13-19 för tonåringar.

Du har inte sagt någonting om det jag skrev, så alltså är du en lögnare.
Dessutom påstod du i inlägget "Sedan benämner man folk i spannet 13-19 för tonåringar." och utelämnade att man kan benämna dem 13-åringar, 14-åringar etc. Så då är du en lögnare igen.

Iaf enligt din egen definition

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in