2023-01-14, 23:26
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Har det släppts en podd om detta fall eller vadå?
https://podcasts.nu/avsnitt/rask-therese/bebismordet-i-trosa-del-1-nKWito8ZR
Citera
2023-01-14, 23:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
https://podcasts.nu/avsnitt/rask-therese/bebismordet-i-trosa-del-1-nKWito8ZR

"Kusligt, rysligt och mysigt"? Väldigt osmakligt i så fall, om ett så färskt fall.
Citera
2023-01-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Sist jag läste det var det inte någon av föräldrarna som var mer pådrivande än den andre att åka hem. Anmälan till socialtjänsten gällde båda föräldrarna och sjukhuset hade synpunkter på dem båda. Har du läst något annat? I så fall var? Anmälan togs ju också upp och en utredning gjordes av socialtjänsten som inte gjorde någon vidare åtgärd. Men du kom fram till en annan slutsats? Hur då?

Spelar ju ingen roll om båda var det. Det handlar om barnets bästa och om sjukhuspersonalen vill att dom ska stanna för dom vill övervaka barnet så är det väl givet att man lyssnar på dom?
Jag kan nog rada upp 10 anmärkningsvärda uttryck i den anmälan som hon sagt eller påstått.
Ja jag har läst förhören med alla inblandade, bla annat den där dom andra två pojkarna säger till sin pappa att om L flyttar så vill dom inte bo kvar med I. Precis allt med hennes föräldraskap är ifrågasättande. Hon är högst olämplig som förälder.
Citera
2023-01-14, 23:42
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweeeden
Spelar ju ingen roll om båda var det. Det handlar om barnets bästa och om sjukhuspersonalen vill att dom ska stanna för dom vill övervaka barnet så är det väl givet att man lyssnar på dom?
Jag kan nog rada upp 10 anmärkningsvärda uttryck i den anmälan som hon sagt eller påstått.
Ja jag har läst förhören med alla inblandade, bla annat den där dom andra två pojkarna säger till sin pappa att om L flyttar så vill dom inte bo kvar med I. Precis allt med hennes föräldraskap är ifrågasättande. Hon är högst olämplig som förälder.
Om du är så säker på din sak är det bäst att du kontaktar socialförvaltningen i Trosa och berättar om din oro.
Citera
2023-01-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Tack för input på en förskräcklig historia.

Jo tjena att det var hunden. Inget snack om att någon av föräldrarna var trötta på eviga skriket, har hänt förr, tyvärr, att föräldrar tappar det, blir som psykisk misshandel. Undrar om barnet hade kolik?
Nej, hunden är ju utesluten.
Det känns som att barnet var lite för gammalt för kolik, hon var 5 månader. Ingen av föräldrarna har heller berättat om sånt problem.
Eviga skrik kan vara som tortyr, och när barn skakas så är det väl oftast att föräldern desperat försöker få tyst på det.
Men det som är konstigt är att barnet inte verkar ha skrikit alls under aktuella natten.
De äldre bröderna som vittnar att de ofta vaknar när hon skriker, säger att hon var tyst under natten.
Citera
2023-01-15, 00:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det känns som att barnet var lite för gammalt för kolik, hon var 5 månader. Ingen av föräldrarna har heller berättat om sånt problem.
Eviga skrik kan vara som tortyr, och när barn skakas så är det väl oftast att föräldern desperat försöker få tyst på det.
Men det som är konstigt är att barnet inte verkar ha skrikit alls under aktuella natten.
De äldre bröderna som vittnar att de ofta vaknar när hon skriker, säger att hon var tyst under natten.
Det är lite skumt faktiskt. Det är väl i stort sett alltid skakvåld begås när barnet inte slutar skrika, föräldern är trött och helt enkelt flippar ur?
Citera
2023-01-15, 00:49
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Det skulle i så fall vara om det hänt medan L var i duschen.
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Det kanske hände nånting med J iallafall när I var hemma och L duschade.
Citat:
Ursprungligen postat av Amazinglove
Hur vet du att hon inte haft tillfälle? Det står ord mot ord från I och L om hon hade J under tiden hon var hemma och bara de två vet hur det egentligen ligger till så för att du ska kunna veta det till 100% så måste det innebära att du isf är I. Annars spekulerar du precis som vi andra.
Duschade L verkligen? I åker alltså från Flen på eftermiddagen. Kl 16:09 har telefonen börjat förflytta sig. Jobbtelefonen kopplar kl 16:48 upp mot basstation Vagnhärad vilket dataanalytikern tolkar som att hon vid den tidpunkten nästan är framme vid hemadressen. 17:38 kopplar telefon upp vid Mölnbö vilket visar att hon lämnat Vagnhärad. Mellan basstationerna i Vagnhärad och Mölnbö är det ca 4 minuter vilket kan tolkas som att telefonen lämnar Vagnhärad cirka 4 minuter innan kl 17:38.

Hon är alltså hemma strax innan 17:00 och lämnar hemmet ca 17:30, dataanalysen stämmer med hennes egna uppgifter.
Citat:
Hur dags är du hemma i Vagnhärad?
16:30-17:00 kanske. Det skulle kunna vara någonstans kring kl:16:00-17:00.

Så vad gör hon under den ungefärliga halvtimmen hon är hemma?
Enligt I:
Citat:
I Så... då packade jag lite grejer och duschade, sade hej då till killarna och åkte.
Citat:
I Så jag hoppade i princip bara in i en dusch och bytte om och sen tog jag mina grejer och åkte igen. Så jag kanske var hemma i en halvtimme.
Citat:
Vart sover hon?
Jag tror i sin säng. Jag var inte inne där. L gnäller att hon är så lättväckt. Jag vill inte väcka henne så han skulle bli irriterad.
Jag duschar, byter kläder och åker tillbaka.
Citat:
I Jag kommer hem. L var i köket. Vi pratar lite. Barnen sitter och spelar vid skrivbordet. Sen går jag i princip och duschar och byter kläder, packar om min väska, säger hej då och så åker jag.
Citat:
Fhl Mm. Eeh, men L då, vad gjorde han när du kom hem? Pratar ni med varandra?
I Ja, han stod i köket och pratade med mig och frågade väl om jag hade haft det bra och så gick jag och duschade och sen så kramades vi hej då.
Citat:
I Alltså jag var ju... vad var jag hemma? 45 minuter... halvtimme-45 minuter och då duschade jag dessutom. Så det var ju liksom... Jag hann ju knappt...

Enligt L:
Citat:
Fhl När hon kom hem?
L Ja, (ohörbart 00.34.38) hon var ju inte hemma så jättelänge (ohörbart 00.34.41) men det var den perioden hon var hemma. Jag minns inte jättemycket men... Hon kom hem, hängde lite med J en snabbis. Jag kunde gå på muggen. Grabbarna satt väl och spelade på sina telefoner (ohörbart 00.35.01) eller datorer eller vad det var. De såg väl henne knappt. Sen har jag för mig att hon duschade, bytte... Hon bytte kläder i sin väska och så åkte.
Citat:
Fhl2 Hur länge är hon hemma?
L En timme kanske. Lite mindre.
Citat:
Fhl Hur länge var hon hemma då?
L Efter jag hade duschat så tog hon en dusch och packade sina grejer. En timme, en och en halv,
Citat:
L I och J. Jag har för mig att de var i sängen eller soffan. Minns inte riktigt. Men jag hann i alla fall och gå på muggen och duscha.
Citat:
Fhl Så hur mycket tid ungefär pratar vi om som hon är med J och du duschar?
L Jag vet inte hur lång tid duschen tog? Tio-femton minuter och duscha, fem minuter och gå på muggen, två minuter (ohörbart 00.37.09) att starta disk… tvättmaskin. En kvart-tjugo minuter kanske.
Citat:
Fhl Du minns inte om hon duschade. Bytte hon om eller något sånt?
L Jag tror inte... jag har för mig hon bara kom hem och sade hej och pratade lite och bytte kläder i väskan och åkte. Kan ha duschat. Jag är inte helt säker.
Citat:
Om vi pratar om söndagen då I inte är hemma. Vart är hon då?
Mellan lördagen och söndagen sover hon borta. Det är någon kompis/kollega som har 30 års kalas. Det är gamla kollegor från Skanska där som hälsar på och hon har någon "toyboy" som hon vill "hänga med". De kommer hem vid 16:00-17:00 tiden men då vill en kollega ha någon afton för att käka middag och dricka vin. I duschar och byter om samt åker hemifrån. Hon är hemma i ca 1-1,5 h.
Citat:
Gör de något tillsammans?
Nej. Hon säger hej och jag har berättat för pojkarna att hon ska åka iväg igen. De frågar om hon ska iväg och hon svarar att hon ska äta middag med kompisar. Hon duschar, gör sitt och åker, om grabbarna kommer till I för att fråga om hjälp med något säger hon ofta "vi tar det sen".

Träffar hon bebisen under halvtimmen hemma?
Citat:
Fhl L säger att han ger J till dig för att han behöver också gå på toaletten och han behöver duscha, att han ger J till dig då när du kommer hem.
I Ja... Nej... Nej, för att han är aldrig... Nej. För... Alltså... Det är jag jättesäker på inte har hänt. För han var inte och duschade den da...
Citat:
Fhl För... Ja, det känns ju konstigt... Han säger att han ger J till dig och du säger att du inte har sett henne.
I Ja... jo, jag förstår det men hur jag än vänder och vrider på den här söndagen så... Jag kan inte få det till att jag hade henne, att hon var vaken. Sen... och jag har absolut inte varit hemma tillräckligt länge för att han skulle gå och duscha. Det är jag 110 % säker på för...
Citat:
Fhl Nej.
L Och sen vill jag att hon ska umgås med sin mamma så mycket det går när hon väl är hemma så då får hon J så att jag kan duscha utan att J behöver sitta i sin babysitter bredvid duschen, det blir lite blött.
Citat:
Fhl Och hängde med J. Alltså var det direkt när hon kom hem?
L Hon kom hem, lade undan väskan. Jag frågade om hon kunde ta J en stund så jag kunde gå och duscha och...
Citat:
Fhl När du har duschat klart då och gjort det du ska, vad...
L Då tar jag J igen så att hon kan göra sitt och packa sitt och göra så att hon får åka igen.
Citat:
Är I själv med J?
Det minns jag inte.
Kanske, speciellt för att hon ska vara med J så mycket som möjligt och jag ska hinna duscha, gå på muggen och kanske hinna fylla en diskmaskin.
Citat:
Har hon J under tiden?
Jag tror hon har J en liten stund. Jag minns inte riktigt.

Citat:
Fhl2 Var hon själv någonting med J?
L Det minns jag inte. Kanske.
Citat:
Fhl Du minns att I fick J.
L Ja
Citat:
Fhl Ja, i ert sovrum. Ja. Och du ger henne J.
L Hon får J i köket och sen går hon till sovrummet. Hon får J, jag pussar på dem och sen går jag på toa.
Citat:
Fhl Ja. Hur länge har hon J?
L Jag tippar typ tjugo minuter kanske.
Som vi ser från förhören är I konsekvent med att hon duschar och byter om under halvtimmen. L:s uppgifter däremot är mycket oklara med olika versioner där endast I duschar, endast han duschar, samt versionen där de båda två duschar. Samma gällande bebisen: han minns att I hade henne när han duschade i ca 20 minuter, men sedan minns han inte om hon hade bebisen öht. Utifrån detta känns den populära teorin att I skulle skakat bebisen medan L duschar mindre sannolik.

Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Det krävs mindre än man tror för att ge en bebis allvarliga skador vid skakning.
Överläkaren på Rättsmedicinalverket säger:
Citat:
Hur mycket skakningar krävs för denna skada som J har?
Det är massiva allvarliga skakningar som vi pratar om.
Senast redigerad av yessyy 2023-01-15 kl. 01:15.
Citera
2023-01-15, 02:00
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Jag kanske är ensam om att ha läst förundersökningen då.
Såg du meddelande loggande jag lade ut tidigare?
Vad som händer förmiddagen den 24.
Noterade du i den loggen att hon flera gånger frågar hur det är och om hon ska åka hem.
Noterade du att det ofta bara tar någon sekund så svarar hon på Lukas meddelanden?
Läste du vad de skriver till varandra?
Har du funderat på hur han kan texta och filma/fota så intensivt just dom stunder som J är besvärlig.
Om det var ditt barn som krånglad hade du då agerat som Lukas?
Ni läser för att ni vill klandra henne.
Jag säger inte att hon är bästa mamman eller ens bra
Jonas och Robin gör däremot det
Jag säger att hon har inte dödat sitt barn och är inte värd hatstormen från Flashback.
Hon har inte dödat sitt barn och hon är inte det som Lukas spridit runt.
Han är som en Krösamaja som bygger historier om andra för att själv se bra ut.
Han är den ni borde rikta ilskan mot för han är den som kan ha dödat barnet
Men ni är bara fixerade vid att hon kan ha knullat och därför är hon eländig och skyldig.
Inte ens Robin och Johan har den bilden.
I synnerhet inte Johan.
Läs vad Johan säger om henne och deras relation.

Vi är många här som läst FUPen så du är inte ensam. Och det är efter jag läst FUPen som gör att jag har förmågan att inse vilken vidrig, empatilös, lögnaktig, manipulativ äcklig människa och mamma I är. Insikten byggs upp ju längre man läser FUPen. Du behöver bara normal jävla medkänsla för att förstå hur kall och beräknande hon är. Hennes agerande gång på gång är ju sinnessjukt. Vårdpersonal och mängder av flera vittnen upplever henne anmärkningsvärt hård, känslokall och ointresserad. Det är vanvettigt att du sitter och försvarar en sådan människa! Och att du tror på fullt allvar att min och andras åsikt har och göra med vem hon knullar? Hallllååååå wake up!

När det gäller L så är vi överens om att han skakat ihjäl J. Han är dock den enda av dem som brytt sig om J de få månader hon var i livet. Är det förmildrande? Nej inte ett dugg. Han kan ljuga sig blå det hjälper inte. Precis om I beteende så är L beteende lika anmärkningsvärt när räddningspersonal kommer till platsen och både I och L är lika ointresserade.
Var man nog att ta ditt jävla ansvar barnamördare!
Citera
2023-01-15, 02:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Vad tror du att han menar?
Jag vet inte.
Jag undrar varför han mitt ett utbyte med trevligt tonläge helt plötsligt börjar be om ursäkt på ett ganska dramatiskt sätt.
Hade han kanske fått ett utbrott på J då?
Tänkte ha ta livet av sig?
Vad handlade det om?
Vad handlade det senare meddelandet om?
Du bör fråga honom om det är att han slagit I eller J eller om han menar något annat.
Det kan ju faktiskt inte jag svara på.
Jag kan reagera och undra över och som ni andra spekulera serru
Det kan ha handlar om att han skulle flytta ut ur huset?
Citera
2023-01-15, 02:09
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
[b]Men det som är konstigt är att barnet inte verkar ha skrikit alls under aktuella natten.[b]

Om man läser vad experter säger så är det inte konstigt att J inte skrikit. Tydligen så försätts barnet nära medvetslöshet, chock när det händer. Och sen uppstår kramper, dock kan det ta tid.
Så att hon var tyst under natten kan väl betyda att det hänt tidigare (troligen midnatt) och sen är inte flickan i stånd att skrika.
Citera
2023-01-15, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Duschade L verkligen? I åker alltså från Flen på eftermiddagen. Kl 16:09 har telefonen börjat förflytta sig. Jobbtelefonen kopplar kl 16:48 upp mot basstation Vagnhärad vilket dataanalytikern tolkar som att hon vid den tidpunkten nästan är framme vid hemadressen. 17:38 kopplar telefon upp vid Mölnbö vilket visar att hon lämnat Vagnhärad. Mellan basstationerna i Vagnhärad och Mölnbö är det ca 4 minuter vilket kan tolkas som att telefonen lämnar Vagnhärad cirka 4 minuter innan kl 17:38.

Hon är alltså hemma strax innan 17:00 och lämnar hemmet ca 17:30, dataanalysen stämmer med hennes egna uppgifter.

Enligt I:

Enligt L:

Som vi ser från förhören är I konsekvent med att hon duschar och byter om under halvtimmen. L:s uppgifter däremot är mycket oklara med olika versioner där endast I duschar, endast han duschar, samt versionen där de båda två duschar. Samma gällande bebisen: han minns att I hade henne när han duschade i ca 20 minuter, men sedan minns han inte om hon hade bebisen öht. Utifrån detta känns den populära teorin att I skulle skakat bebisen medan L duschar mindre sannolik.

Jag har skrivit om det tidigare i tråden.

Hon är kopplad till masten vagnhärad 150 närmast hennes hem ca kl 17.11 och det endast i 17 minuter.

Kl ca 17.34 åker hon tillbaka till V. Vilket är överens med att hon kopplas upp till masten Forsa 330 kl
18.38 och masten forsa 190 hemma hos V kl 19.08.

Hon kan omöjligen har varit hemma mer än 17 minuter närmaste 10-15 minuter. Det stämmer överens med det L säger om att han hann gå och duscha av sig och gå på toa. Medans hon endast packar väska och drar igen.
Citera
2023-01-15, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy

Enligt I:

Enligt L:

När jag läser detta låter det som han säger mer troligt än hennes ord. Jag är själv hemma och är föräldraledig med en bebis i samma ålder som J var och direkt pappan kommer hem så lämpar jag över bebisen på honom för att själv hinna göra saker en stund, tex duscha, tvätta, städa lite osv. Dessutom vill pappan förstås ha tid med bebisen. och precis som L skrev så är de lite bökigt med babysitter i badrummet. Tycker hela hans förklaring låter ganska normal och naturlig sen att han inte svarar exakt samma varenda gång är ju inte jätte konstigt, förstå själv pressen med att samma frågor ställs om och igen och du ska minnas varenda detalj, vem som helst hade väl blivit förvirrad. I kan väl mycket väl ha hunnit skaka bebisen under tiden L duschade, bebisen kanske blev hysterisk och mamman lyckas inte trösta samtidigt som hon är stressad och bara vill packa och åka iväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in