Citat:
Ursprungligen postat av
Tesla83
Det skulle i så fall vara om det hänt medan L var i duschen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Matamata
Det kanske hände nånting med J iallafall när I var hemma och L duschade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amazinglove
Hur vet du att hon inte haft tillfälle? Det står ord mot ord från I och L om hon hade J under tiden hon var hemma och bara de två vet hur det egentligen ligger till så för att du ska kunna veta det till 100% så måste det innebära att du isf är I. Annars spekulerar du precis som vi andra.
Duschade L verkligen? I åker alltså från Flen på eftermiddagen. Kl 16:09 har telefonen börjat förflytta sig. Jobbtelefonen kopplar kl 16:48 upp mot basstation Vagnhärad vilket dataanalytikern tolkar som att hon vid den tidpunkten nästan är framme vid hemadressen. 17:38 kopplar telefon upp vid Mölnbö vilket visar att hon lämnat Vagnhärad. Mellan basstationerna i Vagnhärad och Mölnbö är det ca 4 minuter vilket kan tolkas som att telefonen lämnar Vagnhärad cirka 4 minuter innan kl 17:38.
Hon är alltså hemma strax innan 17:00 och lämnar hemmet ca 17:30, dataanalysen stämmer med hennes egna uppgifter.
Citat:
Hur dags är du hemma i Vagnhärad?
16:30-17:00 kanske. Det skulle kunna vara någonstans kring kl:16:00-17:00.
Så vad gör hon under den ungefärliga halvtimmen hon är hemma?
Enligt I:
Citat:
I Så... då packade jag lite grejer och duschade, sade hej då till killarna och åkte.
Citat:
I Så jag hoppade i princip bara in i en dusch och bytte om och sen tog jag mina grejer och åkte igen. Så jag kanske var hemma i en halvtimme.
Citat:
Vart sover hon?
Jag tror i sin säng. Jag var inte inne där. L gnäller att hon är så lättväckt. Jag vill inte väcka henne så han skulle bli irriterad.
Jag duschar, byter kläder och åker tillbaka.
Citat:
I Jag kommer hem. L var i köket. Vi pratar lite. Barnen sitter och spelar vid skrivbordet. Sen går jag i princip och duschar och byter kläder, packar om min väska, säger hej då och så åker jag.
Citat:
Fhl Mm. Eeh, men L då, vad gjorde han när du kom hem? Pratar ni med varandra?
I Ja, han stod i köket och pratade med mig och frågade väl om jag hade haft det bra och så gick jag och duschade och sen så kramades vi hej då.
Citat:
I Alltså jag var ju... vad var jag hemma? 45 minuter... halvtimme-45 minuter och då duschade jag dessutom. Så det var ju liksom... Jag hann ju knappt...
Enligt L:
Citat:
Fhl När hon kom hem?
L Ja, (ohörbart 00.34.38) hon var ju inte hemma så jättelänge (ohörbart 00.34.41) men det var den perioden hon var hemma. Jag minns inte jättemycket men... Hon kom hem, hängde lite med J en snabbis. Jag kunde gå på muggen. Grabbarna satt väl och spelade på sina telefoner (ohörbart 00.35.01) eller datorer eller vad det var. De såg väl henne knappt. Sen har jag för mig att hon duschade, bytte... Hon bytte kläder i sin väska och så åkte.
Citat:
Fhl2 Hur länge är hon hemma?
L En timme kanske. Lite mindre.
Citat:
Fhl Hur länge var hon hemma då?
L Efter jag hade duschat så tog hon en dusch och packade sina grejer. En timme, en och en halv,
Citat:
L I och J. Jag har för mig att de var i sängen eller soffan. Minns inte riktigt. Men jag hann i alla fall och gå på muggen och duscha.
Citat:
Fhl Så hur mycket tid ungefär pratar vi om som hon är med J och du duschar?
L Jag vet inte hur lång tid duschen tog? Tio-femton minuter och duscha, fem minuter och gå på muggen, två minuter (ohörbart 00.37.09) att starta disk… tvättmaskin. En kvart-tjugo minuter kanske.
Citat:
Fhl Du minns inte om hon duschade. Bytte hon om eller något sånt?
L Jag tror inte... jag har för mig hon bara kom hem och sade hej och pratade lite och bytte kläder i väskan och åkte. Kan ha duschat. Jag är inte helt säker.
Citat:
Om vi pratar om söndagen då I inte är hemma. Vart är hon då?
Mellan lördagen och söndagen sover hon borta. Det är någon kompis/kollega som har 30 års kalas. Det är gamla kollegor från Skanska där som hälsar på och hon har någon "toyboy" som hon vill "hänga med". De kommer hem vid 16:00-17:00 tiden men då vill en kollega ha någon afton för att käka middag och dricka vin. I duschar och byter om samt åker hemifrån. Hon är hemma i ca 1-1,5 h.
Citat:
Gör de något tillsammans?
Nej. Hon säger hej och jag har berättat för pojkarna att hon ska åka iväg igen. De frågar om hon ska iväg och hon svarar att hon ska äta middag med kompisar. Hon duschar, gör sitt och åker, om grabbarna kommer till I för att fråga om hjälp med något säger hon ofta "vi tar det sen".
Träffar hon bebisen under halvtimmen hemma?
Citat:
Fhl L säger att han ger J till dig för att han behöver också gå på toaletten och han behöver duscha, att han ger J till dig då när du kommer hem.
I Ja... Nej... Nej, för att han är aldrig... Nej. För... Alltså... Det är jag jättesäker på inte har hänt. För han var inte och duschade den da...
Citat:
Fhl För... Ja, det känns ju konstigt... Han säger att han ger J till dig och du säger att du inte har sett henne.
I Ja... jo, jag förstår det men hur jag än vänder och vrider på den här söndagen så... Jag kan inte få det till att jag hade henne, att hon var vaken. Sen... och jag har absolut inte varit hemma tillräckligt länge för att han skulle gå och duscha. Det är jag 110 % säker på för...
Citat:
Fhl Nej.
L Och sen vill jag att hon ska umgås med sin mamma så mycket det går när hon väl är hemma så då får hon J så att jag kan duscha utan att J behöver sitta i sin babysitter bredvid duschen, det blir lite blött.
Citat:
Fhl Och hängde med J. Alltså var det direkt när hon kom hem?
L Hon kom hem, lade undan väskan. Jag frågade om hon kunde ta J en stund så jag kunde gå och duscha och...
Citat:
Fhl När du har duschat klart då och gjort det du ska, vad...
L Då tar jag J igen så att hon kan göra sitt och packa sitt och göra så att hon får åka igen.
Citat:
Är I själv med J?
Det minns jag inte. Kanske, speciellt för att hon ska vara med J så mycket som möjligt och jag ska hinna duscha, gå på muggen och kanske hinna fylla en diskmaskin.
Citat:
Har hon J under tiden?
Jag tror hon har J en liten stund. Jag minns inte riktigt.
Citat:
Fhl2 Var hon själv någonting med J?
L Det minns jag inte. Kanske.
Citat:
Fhl Du minns att I fick J.
L Ja
Citat:
Fhl Ja, i ert sovrum. Ja. Och du ger henne J.
L Hon får J i köket och sen går hon till sovrummet. Hon får J, jag pussar på dem och sen går jag på toa.
Citat:
Fhl Ja. Hur länge har hon J?
L Jag tippar typ tjugo minuter kanske.
Som vi ser från förhören är I konsekvent med att hon duschar och byter om under halvtimmen. L:s uppgifter däremot är mycket oklara med olika versioner där endast I duschar, endast han duschar, samt versionen där de båda två duschar. Samma gällande bebisen: han minns att I hade henne när han duschade i ca 20 minuter, men sedan minns han inte om hon hade bebisen öht. Utifrån detta känns den populära teorin att I skulle skakat bebisen medan L duschar mindre sannolik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Socks
Det krävs mindre än man tror för att ge en bebis allvarliga skador vid skakning.
Överläkaren på Rättsmedicinalverket säger:
Citat:
Hur mycket skakningar krävs för denna skada som J har?
Det är massiva allvarliga skakningar som vi pratar om.