2022-07-25, 23:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackFuriousRaven
Min erfarenhet är att det i 99 fall av 100 är personer som har det ganska tufft i livet av olika anledningar som helt missuppfattat banksystemet och tillgångar/skulder såsom du så br beskriver det.

Dessa människor behöver någonting att skylla sitt eget misslyckande på.

Jag tror inte att det är svårare än så.

Det är väldigt sällan renodlade idealister som verkligen vill göra skillnad som klampar på banksystemet utan det är just bittra människor.
Man kan nog lägga till tonåringarna som knarkat konspiratoriska alster på Youtube University.
Och så tror man på detta med religiös fanatism.
Citera
2022-07-25, 23:04
Medlem
Christopher.s avatar
Banker skapar skulder med statens godkännande och profiterar på räntan.

Det jag stör mig mest på är hur stater kan låta privata banker existera då det är själva hjärtat i det finansiella systemet. De som kontrollerar tillgången till pengar kontrollerar landet.

Själv skulle jag föredra att staten var den enda aktören och att valutan var bunden till en kompott av fysiska tillgångar, typ guld/olja/silver/mat.
Senast redigerad av Christopher. 2022-07-25 kl. 23:07.
Citera
2022-07-25, 23:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du är uppenbarligen sjuk.
Hej då
Mjahaja, i adapterns värld så är den som menar att man skall hålla isär vitt skilda saker sjuk.
Nåja det är ju konsistent med adapterns tidigare skriverier i tråden.
Citera
2022-07-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Man kan nog lägga till tonåringarna som knarkat konspiratoriska alster på Youtube University.
Och så tror man på detta med religiös fanatism.

Och alla som läser på riksbankens webbplats eller på wikipedia och tar det på allvar.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-07-25 kl. 23:25.
Citera
2022-07-25, 23:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
I mitt exempel menar jag självklart att Lisa, på samma sätt som Lasse gjorde, satte in sina 10 000 kr på sitt bankkonto efter att hon lånat dem från banken. Banken kan då låna ut dessa 10 000 kr på samma sätt till övriga 8 personer (om vi bortser från kapitaltäckningskravet, men principen är densamma).

Du gick ju med på att Lisa kunde låna samma pengar som Lasse lånat, så varför skulle inte övriga 8 personer också kunna låna dessa?
Ok det framgick inte att Lisa skulle återlämna kontanterna.

Skall hon bara återlämna eller göra en deposit?

Låt oss säga att hon och de andra gör en deposit.
Då blir det så att Jockes firma kan producera 9? klockor (ifall det nu är det dom köper).
Och folk kan vara anställda med att tillverka dess klockor.
Jocke betalar ut 9900 i löner skatter och material mm för varje såld klocka. Och kan behåller 100 kr själv på sitt bankkonto.

Stiger nu räntan drastiskt så blir de anställda arbetslösa och Jocke ser ingen mening i att investera något med den höga räntan. Bättre då att bara ruva på de 900 han har på banken.
Och inte går det att sälja något. Så depressionen blir tung och svår.
Citera
2022-07-25, 23:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ok det framgick inte att Lisa skulle återlämna kontanterna.

Skall hon bara återlämna eller göra en deposit?

Låt oss säga att hon och de andra gör en deposit.
Då blir det så att Jockes firma kan producera 9? klockor (ifall det nu är det dom köper).
Och folk kan vara anställda med att tillverka dess klockor.
Jocke betalar ut 9900 i löner skatter och material mm för varje såld klocka. Och kan behåller 100 kr själv på sitt bankkonto.

Stiger nu räntan drastiskt så blir de anställda arbetslösa och Jocke ser ingen mening i att investera något med den höga räntan. Bättre då att bara ruva på de 900 han har på banken.
Och inte går det att sälja något. Så depressionen blir tung och svår.
Tror du på fullaste allvar att banker bara "trycker" pengar?

Inser du inte hur otroligt knäppte skulle vara?
Citera
2022-07-25, 23:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Det som skapar välstånd är produktion. Ingen produktion -> inget välstånd
Kanske lite off tpoic men det är inte produktion som ordnar ökad levnadsstandard.
Mellan 1300-talet och början på 1800 talet stod levnadsstandarden i Sverige still.
Det var ingen tillväxt.

För att man skall få det bättre behövs tillväxt.

Och för tillväxt måste kapitalister investera i arbete med innovationer och förbättringar. Som innebär en risk att det arbetet misslyckas.

Att låna ger en större möjlighet att investera i arbete för tillväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
97% av alla pengar är siffror på konton
Nej då har du inte förstått.
Det McDonalds tar emot som betalning är:
* Kontanter, som är fordringar på Riksbanken.
* Bankkonto-tillgodohavande, som är fordringar på fordringar på bankinstitut.

För att det skall gå att betala måste en bank ha skuldsatt sig till dig. Det är fordringar man betalar med. Inte siffror.
Citera
2022-07-25, 23:23
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Nej, banker trycker faktiskt inte pengar. Skulle de göra det så skulle allt vara väldigt annorlunda. För länge sedan gav banker faktiskt ut egna pengar. Se exempelvis 1831 och 1904 i riksbankens historieskrivning: https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/

Om banker skulle kunnat ”trycka pengar” skulle ingen bank kunnat gå i konkurs. Leman Brothers skulle enkelt kunnat trycka fram ett antal miljarder och detsamma skulle de kinesiska banker som nu är på fallrepet kunnat göra. Ingen bank skulle heller behövt vara rädd för en ”bank run” eftersom de enkelt skulle kunna trycka nya digitala pengar att betala dem som vill ha ut sina besparingar.

Sanningen är förstås att banker inte trycker pengar alls. Det de gör är inte särskilt annorlunda mot vad du och jag och för den delen Berra och Kenta som hänger utanför Systembolaget kan göra. De lånar och lånar ut.

När du vill låna av banken skapar banken samtidigt ett skuldkonto och ett tillgångskonto, där det i princip står att jag är skyldig banken 100000 Kr respektive att banken är skyldig mig 100000 Kr. Det innebär inte att de har skapat pengar även om de har utökat sin balansräkning. Du och jag kan göra precis samma sak. Säg att sin kompis Danne ska ut och festa men har ont om cash. Han kommer till dig och ber om ett lån. Du kan låna ut ett par femhundralappar och skriver på en röd lapp ”Jag är skyldig Danne 1000 Kr” och på en grön lapp ”Danne är skyldig mig 1000 Kr”. Danne pekar på den röda lappen och säger. ”Du är skyldig mig 1000 Kr och jag vill ha mina pengar nu” Du halar fram femhundralapparna och överräcker samtidigt som du stryker över 1000 och skriver 0 på den röda lappen. Det här är nämligen just vad banken gör när du lånar pengar.

Om man säger att banker kan ”trycka pengar” så måste man också gå med på att alla människor som lånar ut pengar gör samma sak. Sedan spelar det mindre roll att även privata skulder ingår i definitionen av penningmängden M3.

Hur kommer det sig att så många går på flumsnacket att pengar på något magiskt sätt ”trycker pengar”? Det är ju faktiskt samma sak när vi som privatpersoner lånar av varandra.

Problemet är "fractional reserve banking"

Du har hundra spänn i exemplet ovan. Hur löser du och polaren det när tusenlappen skall överföras.

LL
Citera
2022-07-25, 23:29
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Då tror du fel. Vissa av oss önskar kanske bara ett bättre samhälle. Vi hade ett bättre samhälle men så avreglerades kreditmarknaden i november 1985 och Sverige blev sämre. Först bara mer instabilt men det märktes inte. Istället tog högkonjunkturen fart

till dess att det small för första gången vilket skedde 1992.

Fast det ledde inte precis till samhällets undergång, sju år senare var det IT Boom.

Och bostadspriserna åtehämtade sig rätt snart.

LL
Citera
2022-07-25, 23:40
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
När du vill låna av banken skapar banken samtidigt ett skuldkonto och ett tillgångskonto, där det i princip står att jag är skyldig banken 100000 Kr respektive att banken är skyldig mig 100000 Kr. Det innebär inte att de har skapat pengar även om de har utökat sin balansräkning. Du och jag kan göra precis samma sak. Säg att sin kompis Danne ska ut och festa men har ont om cash. Han kommer till dig och ber om ett lån. Du kan låna ut ett par femhundralappar och skriver på en röd lapp ”Jag är skyldig Danne 1000 Kr” och på en grön lapp ”Danne är skyldig mig 1000 Kr”. Danne pekar på den röda lappen och säger. ”Du är skyldig mig 1000 Kr och jag vill ha mina pengar nu” Du halar fram femhundralapparna och överräcker samtidigt som du stryker över 1000 och skriver 0 på den röda lappen. Det här är nämligen just vad banken gör när du lånar pengar.

Om man säger att banker kan ”trycka pengar” så måste man också gå med på att alla människor som lånar ut pengar gör samma sak. Sedan spelar det mindre roll att även privata skulder ingår i definitionen av penningmängden M3.

Hela den där diskussionen om skulder som balanserar varandra blir helt meningslös om man väljer att ignorera det centrala: Löptiden är helt olika på de två skulderna. Din skuld till Danne kan han omedelbart kräva in i form av två femhundringar medan du inte kan kräva in två femhundringar av Danne förrän om t ex ett år.

Om du är känd som en genomärlig och kreditvärdig man på bygden så kan man mycket väl säga att du skapat pengar åt Danne. Han kan betala med lappen på krogen och så får krögaren en fordran på dig istället.

Jag förstår inte varför så många är besatta av att förneka att bankerna faktiskt är de som skapar pengarna vi använder idag. Det är inget konstigt eller dåligt med det rent principiellt. Sedan får det naturligtvis inte gå till överdrift. Den som lånar pengarna måste investera dem i något vettigt som faktiskt ger en avkastning.
Citera
2022-07-25, 23:48
Medlem
Citat:
Nej, banker trycker faktiskt inte pengar. Skulle de göra det så skulle allt vara väldigt annorlunda. För länge sedan gav banker faktiskt ut egna pengar. Se exempelvis 1831 och 1904 i riksbankens historieskrivning: https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/

Om banker skulle kunnat ”trycka pengar” skulle ingen bank kunnat gå i konkurs. Leman Brothers skulle enkelt kunnat trycka fram ett antal miljarder och detsamma skulle de kinesiska banker som nu är på fallrepet kunnat göra. Ingen bank skulle heller behövt vara rädd för en ”bank run” eftersom de enkelt skulle kunna trycka nya digitala pengar att betala dem som vill ha ut sina besparingar.

Sanningen är förstås att banker inte trycker pengar alls. Det de gör är inte särskilt annorlunda mot vad du och jag och för den delen Berra och Kenta som hänger utanför Systembolaget kan göra. De lånar och lånar ut.

Hur kommer det sig att så många går på flumsnacket att pengar på något magiskt sätt ”trycker pengar”? Det är ju faktiskt samma sak när vi som privatpersoner lånar av varandra.

De facto har värden uppstått från ingenstans (läs: när banken gav lånet). För mottagaren av köpeskillingen är det i allra högsta grad nya tryckta pengar. Om du nu inte tror på 0-summespel. Luftslott i stagflation. Ska hursomhelst bli spännande att följa.
Citera
2022-07-26, 00:05
Avslutad
Citat:

Nej då har du inte förstått.
Det McDonalds tar emot som betalning är:
* Kontanter, som är fordringar på Riksbanken.
* Bankkonto-tillgodohavande, som är fordringar på fordringar på bankinstitut.

För att det skall gå att betala måste en bank ha skuldsatt sig till dig. Det är fordringar man betalar med. Inte siffror.
Siffror på konton är fordring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in