2022-07-25, 12:18
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I Sverige togs reservkravet bort för ca 30 år sedan. Finns inget.
Och de flesta andra länder. Det är några få som fortfarande har kvar reservkrav. USA och Kina har det.

Troligen blandar du ihop med kapitaltäcknings-krav. Det är dock något helt annat. Blanda INTE ihop de.

Ok, för mig är det samma sak, kan du inte då vara snäll och belysa skillnaden för mig?
Citera
2022-07-25, 12:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Ok, för mig är det samma sak, kan du inte då vara snäll och belysa skillnaden för mig?
Reservkravet handlar om att ha kontanter (likviditet) så man klarar en bank run.
Det kan lösas genom att banken har kontanter i ett eget kassavalv. Eller att man överför dom till sin lokala FED-bank. I praktiken blir det då fordringar på den juridiska person som den lokala FED-banken är.
Och iom att FED lånat astronomiska summor av bankerna det senaste decenniet så är excess reserves astronomiska i USA.

Kapitalkravet (som regleras med Basel III) ställer krav på banken primärkapital. Det måste vara tillräcklig stort i relation till riskviktad utlåning.
Det är för att banken skall klara kreditförluster.
Vill en bank låna ut mer när man ligger på gränsen, så måste den öka på primärkapitalet. T ex genom en nyemission. Eller öka på förlagslån om man inte slagit i taket där.

Dvs dessa två har exakt inget med varandra att göra.
Citera
2022-07-25, 12:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du svamlar.
Kapitaltäckningskravet ligger väl på 8% eller nåt.
Eftersom du nu påstått så hala då fram den svenska lagen eller förordningen som ställer det kravet.

(Och från och med nu lär vi inte se adaptern mer. Hen kommer resten av livet att söka efter en lag som inte finns. För ingen tror väl att adaptern klarar av att medge att det var hen som svamlade).
Citera
2022-07-25, 12:46
Bannlyst
Citat:
Eftersom du nu påstått så hala då fram den svenska lagen eller förordningen som ställer det kravet.

(Och från och med nu lär vi inte se adaptern mer. Hen kommer resten av livet att söka efter en lag som inte finns. För ingen tror väl att adaptern klarar av att medge att det var hen som svamlade).
"Bankerna ska enligt gällande regelverk uppfylla följande minimikapitalkrav: kärnprimärkapitalrelation på minst 4,5 procent, primärkapitalrelation på minst 6 procent samt en total kapitalrelation på minst 8 procent. Dessutom ska bankerna ha en kapitalkonserveringsbuffert som består av 2,5*procent kärnprimärkapital. Utöver dessa kapitalkrav fattar Finansinspektionen varje kvartal beslut om nivån på den kontracykliska bufferten."
https://www.swedishbankers.se/fraagor-vi-arbetar-med/lagar-regelverk/kapitalkrav/
Citera
2022-07-25, 12:50
Medlem
Citat:
I Sverige togs reservkravet bort för ca 30 år sedan. Finns inget.
Och de flesta andra länder. Det är några få som fortfarande har kvar reservkrav. USA och Kina har det.

Troligen blandar du ihop med kapitaltäcknings-krav. Det är dock något helt annat. Blanda INTE ihop de.

Inte ens i länder som formellt har ett reservkrav så har man det i praktiken i någon större utsträckning. Reservkravet gäller bara konton utan bindningstid och det är lätt fixat att minska storleken på insatta medel där.

Kundens "transaktionskonto" uppdelas i en checkkreditkonto och ett sparkonto med bindningstid. På checkkreditkontot står bara så mycket som kunden förväntas använda under en period. Använder kunden mer så flyttar man lite från sparkontot till checkkreditkontot. I USA så kan bankerna göra sådana transaktioner 6 gånger per månad enligt reglerna. Bara för medel stående på checkkreditkontot gäller reservkravet.

För den som vill grotta ner sig i teknikaliteterna: https://core.ac.uk/download/pdf/6986147.pdf

Att detta är tillåtet beror på att alla med något ekonomiskt förstånd inser att reservkravet inte fyller någon vettig funktion idag. Det skyddar inte insättarna mot att banken gör kreditförluster och livkviditet tillhandahåller centralbanken ändå på begäran.

Pragmatiska länder har helt avskaffat reservkravet och har enbart ett kaptialkrav. Detta skyddar insättarna mot kreditförluster eftersom det blir bankens aktieägare som får ta smällen i första hand.
Citera
2022-07-25, 12:54
Medlem
BlackFuriousRavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Nej, banker trycker faktiskt inte pengar. Skulle de göra det så skulle allt vara väldigt annorlunda. För länge sedan gav banker faktiskt ut egna pengar. Se exempelvis 1831 och 1904 i riksbankens historieskrivning: https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/

Om banker skulle kunnat ”trycka pengar” skulle ingen bank kunnat gå i konkurs. Leman Brothers skulle enkelt kunnat trycka fram ett antal miljarder och detsamma skulle de kinesiska banker som nu är på fallrepet kunnat göra. Ingen bank skulle heller behövt vara rädd för en ”bank run” eftersom de enkelt skulle kunna trycka nya digitala pengar att betala dem som vill ha ut sina besparingar.

Sanningen är förstås att banker inte trycker pengar alls. Det de gör är inte särskilt annorlunda mot vad du och jag och för den delen Berra och Kenta som hänger utanför Systembolaget kan göra. De lånar och lånar ut.

När du vill låna av banken skapar banken samtidigt ett skuldkonto och ett tillgångskonto, där det i princip står att jag är skyldig banken 100000 Kr respektive att banken är skyldig mig 100000 Kr. Det innebär inte att de har skapat pengar även om de har utökat sin balansräkning. Du och jag kan göra precis samma sak. Säg att sin kompis Danne ska ut och festa men har ont om cash. Han kommer till dig och ber om ett lån. Du kan låna ut ett par femhundralappar och skriver på en röd lapp ”Jag är skyldig Danne 1000 Kr” och på en grön lapp ”Danne är skyldig mig 1000 Kr”. Danne pekar på den röda lappen och säger. ”Du är skyldig mig 1000 Kr och jag vill ha mina pengar nu” Du halar fram femhundralapparna och överräcker samtidigt som du stryker över 1000 och skriver 0 på den röda lappen. Det här är nämligen just vad banken gör när du lånar pengar.

Om man säger att banker kan ”trycka pengar” så måste man också gå med på att alla människor som lånar ut pengar gör samma sak. Sedan spelar det mindre roll att även privata skulder ingår i definitionen av penningmängden M3.

Hur kommer det sig att så många går på flumsnacket att pengar på något magiskt sätt ”trycker pengar”? Det är ju faktiskt samma sak när vi som privatpersoner lånar av varandra.

Min erfarenhet är att det i 99 fall av 100 är personer som har det ganska tufft i livet av olika anledningar som helt missuppfattat banksystemet och tillgångar/skulder såsom du så br beskriver det.

Dessa människor behöver någonting att skylla sitt eget misslyckande på.

Jag tror inte att det är svårare än så.

Det är väldigt sällan renodlade idealister som verkligen vill göra skillnad som klampar på banksystemet utan det är just bittra människor.
Citera
2022-07-25, 12:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
"Bankerna ska enligt gällande regelverk uppfylla följande minimikapitalkrav: kärnprimärkapitalrelation på minst 4,5 procent, primärkapitalrelation på minst 6 procent samt en total kapitalrelation på minst 8 procent. Dessutom ska bankerna ha en kapitalkonserveringsbuffert som består av 2,5*procent kärnprimärkapital. Utöver dessa kapitalkrav fattar Finansinspektionen varje kvartal beslut om nivån på den kontracykliska bufferten."
https://www.swedishbankers.se/fraagor-vi-arbetar-med/lagar-regelverk/kapitalkrav/
Vad citerar du kapitalkrav för?

Det var reservkrav du skulle hala fram lagstiftning för.

Sätt igång och leta nu.
Citera
2022-07-25, 13:00
Bannlyst
Citat:
Vad citerar du kapitalkrav för?

Det var reservkrav du skulle hala fram lagstiftning för.

Sätt igång och leta nu.
Du är uppenbarligen sjuk.
Hej då
Citera
2022-07-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss

Reservkrav:

Banken måste ha t ex 10% av insatta medel som kontanter i sitt valv eller insatt på konto i centralbanken. Detta är tänkt att skydda mot "bank runs" då åtminstone 10% av alla insatta pengar kan tas ut som kontanter direkt.

Det skyddar däremot inte spararna mot att banken gör kreditförluster på sin utlåning. Får banken bara tillbaka 90% av utlånade pengar så räcker pengarna inte för att alla spararare skall kunna ta ut sina pengar.

ex Spararna sätter in 1 miljon på banken. Banken sätter in 100 000 på konto i Riksbanken och lånar ut 900 000. Banken gör 10% kretidförluster på utlåningen och får då bara tillbaka 810 000. Det räcker ju inte för att ge spararna deras miljon eftersom det nu bara finns 810 000 + 100 000 = 910 000 för spararna att dela på.

Kapitalkrav:

Banken måste ha t ex 100 000 i eget kapital för att få låna in en miljon som den lånar ut igen. Banken gör ånyo kreditförluster på 10% och får bara tillbaka 900 000 men det finns också 100 000 kronor i eget kapital som kan fylla upp till 1 milon och spararna kan få tillbaka sina pengar.
Citera
2022-07-25, 13:37
Medlem
Citat:
Mja efter att ha fått tillbaka 10000 kr i kassan så kan ju banken låna ut dessa till Lisa.

Men när de andra 8 kommer och skall låna så kan banken lämna ut 0 kr.

Menar du på allvar att de resterande 8 bara skulle gå med på att skuldsätta sig till banken utan att få en tillgång?
Var hittar du ens någon som går med på det?

Lisa kan lämna över sina 10000 kr till Jocke och få en klocka.

Men de andra har inget att lämna som betalning och får ingen klocka.
Eller hur?

I mitt exempel menar jag självklart att Lisa, på samma sätt som Lasse gjorde, satte in sina 10 000 kr på sitt bankkonto efter att hon lånat dem från banken. Banken kan då låna ut dessa 10 000 kr på samma sätt till övriga 8 personer (om vi bortser från kapitaltäckningskravet, men principen är densamma).

Du gick ju med på att Lisa kunde låna samma pengar som Lasse lånat, så varför skulle inte övriga 8 personer också kunna låna dessa?
Citera
2022-07-25, 16:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Då tror du fel. Vissa av oss önskar kanske bara ett bättre samhälle. Vi hade ett bättre samhälle men så avreglerades kreditmarknaden i november 1985 och Sverige blev sämre. Först bara mer instabilt men det märktes inte. Istället tog högkonjunkturen fart

till dess att det small för första gången vilket skedde 1992.
Eller så tror du fel.
Citera
2022-07-25, 16:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Sen att bankerna gåt 50 miljarder plus ENBART på räntan är inget vi behöver diskutera va? Ränta på pengar som de egentligen inte har 🤔
Om det är så som du tror så borde alla öppna en bank, sedan är alla ekonomiska problem en historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in