Citat:
Ursprungligen postat av
Joakwim
Som steg 0, men jag har kollat vidare på balansräkningarna som du påpekade och förstår nu att riksbanken i dagsläget ej lånar ut till bankerna (med reservation för att jag inte vet vad hälften av orden i bokföring betyder). Jag har fått det om bakfoten.
Du har säkert diskuterat följande med annan part i tråden, eller inte (?), jag citerar
Riksbankens hemsida "Vad är pengar?/Privata bankpengar":
När det gäller elektroniska pengar är det inte bara Riksbanken som skapar nya pengar i Sverige. Även bankerna tillför nya pengar till systemet när de ger ut nya lån. Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld på ditt konto hos banken. Samtidigt överförs pengarna som du lånat till säljaren av bostaden, som sätter in pengarna på sitt bankkonto. På så sätt skapar nya lån nya pengar i systemet. På samma sätt minskas mängden bankpengar när kunden betalar tillbaka lånet till banken.
Så om jag lånar 1mkr av Handelsbanken så får jag en 1mkr skuld till HB. Om dessa pengar efter ett par transaktioner hamnar hos SEB s.a en SEB-kund har 1mkr fordran mot SEB och SEB har 1mkr skuld mot SEB-kund, får SEB då medelst Fractional-reserve banking (FRB) låna ut N * 1mkr = N mkr? I så fall har ju penningmängden ökat från 1mkr till N mkr och i nästa iteration så finns N² mkr...
Det är inte så givande att försöka förstå hur det fungerar genom att titta på Riksbankens balansräkning idag. Det man ser där är ett resultat av Quantitative easing som ger slutresultatet att staten är skyldig Riksbanken en massa pengar.
Riksbanken är i sin tur skyldiga bankerna en massa pengar. Bankerna är i sin tur skyldiga statligt anställda och bidragstagare en massa pengar eftersom staten satt in pengar till dem på deras bankkonton. För att bankerna skall gå med på att vara skyldig bidragstagarna pengar så måste banken få motsvarande överfört från Riksgäldens riksbankskonto till sitt eget konto i Riksbanken och voilá, "riksbanken har lånat av bankerna"! (jävla trams)
Vill man titta på något mer givande så kollar man på RB:s balansräkning från t ex 2007 och där ser man att den är i princip helt tom (vad gäller Riksbankens mellanhavanden med bankerna).
Riksbanken är alltså normalt inte inblandad i penningskapandet alls. Den står bara som garant i bakgrunden så att man
kan byta sina "Handelsbankskronor" mot "riktiga kronor" om man vill. Om riksbanken inte fanns så skulle en Handelsbankskrona ha en växelkurs mot SEB-kronan vilket vore väldigt opraktiskt. (så var det i USA fram till början av förra seklet. Man försökte koppla ihop de olika bankernas dollar på andra sätt men det funkande aldrig fullt ut).
Fractional banking kan du glömma eftersom vi inte har sådan. Vi har zero reserve banking. Det är alltså helt meningslöst att titta på YouTube-filmer där nån gold bug står och yrar något om fractional reserve banking.
Eftersom det inte finns något reservkrav alls så skulle banken kunna låna ut 300 hundra biljoners biljoner på ett bräde utan att någon först satt in några pengar....
om vi inte hade ett kapitaltäckningskrav. För att få låna ut 300 biljoners biljoner måste banken ha ett
eget kapital på 10-50 biljoners biljoner.