2022-07-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tror det handlar om avundsjuka. Man ser att vissa har massor, och förstår inte riktigt varför.

För vissa är globalism, antivaccin, nwo och att pengar trycks på banken nästan en religion. Snarare är det en rysspopulistisk politik. Bara att de inte riktigt fattat det.

Sjuka människor som tror öst har något bra att komma med.
Sen att bankerna gåt 50 miljarder plus ENBART på räntan är inget vi behöver diskutera va? Ränta på pengar som de egentligen inte har 🤔
Citera
2022-07-25, 09:57
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
4. I det här läget har Nisse 10000 kr i skuld till banken. Och så har Nisse en fordran på banken på 10000 kr. Dvs precis som om man hade skippat all hantering av kontanter och banken redan från början bara krediterat kontot med 10000 kr. Och där många fantiserar om pengaskapande.

Så i vilken punkt skapades det pengar? Och av vem?
Jag tvivlar på att tankevurpan du beskriver är det som gör att folk säger att "banker trycker pengar". Snarare är det så att riksbanken trycker pengar s.a M3 ökar och riksbanken lånar ut dessa till de privata bankerna varpå lekmannen mig inklusive slarvigt säger att "bankerna trycker pengar". De privata bankerna kan därför i steg 1 i din anekdot låna ut mer pengar.
Citera
2022-07-25, 10:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag tvivlar på att tankevurpan du beskriver är det som gör att folk säger att "banker trycker pengar". Snarare är det så att riksbanken trycker pengar s.a M3 ökar och riksbanken lånar ut dessa till de privata bankerna varpå lekmannen mig inklusive slarvigt säger att "bankerna trycker pengar". De privata bankerna kan därför i steg 1 i din anekdot låna ut mer pengar.
* Var i sekvensen menar du att Riksbanken behöver finnas?
Det kan du ju få redogöra för.

* Var i Riksbankens balansräkning ser du att RB har lånat ut stora belopp till bankerna?

* Var i bankernas balansräkningar hittar du skulder till Riksbanken?

(I verkligheten är det tvärtom Riksbanken har lånat enorma belopp av bankerna).
Citera
2022-07-25, 10:08
Medlem
Ghastens avatar
Aldrig hört någon tro pengar trycks på banken. Det är en vanlig laserskrivare och deras specialpapper som sitter under kassan.
Citera
2022-07-25, 10:11
Medlem
Epimaness avatar
Vill någon här ha Epimanes-krediter?

Nähä men bankernas krediter är ni torsk på.
Citera
2022-07-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att bankerna "trycker pengar" eller "skapar pengar ur tomma intet" är ganska vanliga uttryckta fantasier här i forumet.

Men på frågan om hur detta går till så blir de som fantiserar mindre villiga att redogöra för. Ofta blir det bara mer fantasifulla påståenden.

Men ifall det nu finns någon som kan redogöra så kan denne få peka ut i vilket steg nedan pengar skapades ur tomma intet. Och HUR det gick till.

1. Nisse går till banken för att ta ett blancolån på 10000 kr. Och vill ha dessa i kontanter.
2. Banken medger lån och betalar ut 10000 i kontanter, som de tar från sin kassa.

Här blir Nisse skyldig 10000 kr som går in på hans skuldsida. Men så får han 10000 kr i kontanter som kommer in på hans tillgångssida. Så han är ok med det.
Banken får en tillgång på en fordran på Nisse på 10000 som kommer in på deras tillgångssida. Men får en minskning på 10000 på tillgångssidan iom att kassan minskar med 10000. Så banken är ok med detta.

3. Nisse kommer dock på att han inte vill gå omkring med 10000 i kontanter och går tillbaka till banken och sätter in dessa 10000 på sitt lönekonto.

Här minskar Nisses tillgångar med 10000 kr då han lämnar ifrån sig sina kontanter. Men å andra sidan får han en tillgång i en fordran på banken på 10000 kr.

4. I det här läget har Nisse 10000 kr i skuld till banken. Och så har Nisse en fordran på banken på 10000 kr. Dvs precis som om man hade skippat all hantering av kontanter och banken redan från början bara krediterat kontot med 10000 kr. Och där många fantiserar om pengaskapande.

Så i vilken punkt skapades det pengar? Och av vem?

Jag har svarat på denna frågeställning här, (FB) Bank run i Kina, bankerna kan inte betala ut pengar till insättare, kollaps hotar?

Banken behöver inte ha 10000 kr i kassan för att ge ut lånet, utan det räcker med cirka 500 kr.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-07-25 kl. 10:36.
Citera
2022-07-25, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Sen att bankerna gåt 50 miljarder plus ENBART på räntan är inget vi behöver diskutera va? Ränta på pengar som de egentligen inte har 🤔

Räntan är kriminellt från bankkartellerna. Sen är pengar inte papper eller digital.

Pengar är guld eller silver.

Gissa vilka det är som blåser folk med ränta och lån osv. Det är ett brott mot mänskligheten av en grupp giriga korrupta familjer. Dessa har även format media och köpt den. Samma med företag, politiker osv.

Det där är borta snart, världen rensar ut korruption, pengar>> korruption.

Nånting med guld är på gång. Finns inget värde i digital eller papper.
Citera
2022-07-25, 10:39
Medlem
Skulle vara bättre om de var tvungna att trycka kontanter än att bara skriva in ett tal på en dator
vips mer inflation
Citera
2022-07-25, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Nej, banker trycker faktiskt inte pengar.

Jo, du får läsa på. Här en enkel text från Riksbanken:

Citat:
Det är skillnad på centralbankspengar och privata bankpengar. Centralbankspengar är pengar skapade av Riksbanken och därmed en fordran på Riksbanken, det vill säga svenska staten. Privata bankpengar är skapade av bankerna och därmed en fordran på den utgivande banken.

När det gäller elektroniska pengar är det inte bara Riksbanken som skapar nya pengar i Sverige. Även bankerna tillför nya pengar till systemet när de ger ut nya lån. Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld på ditt konto hos banken. Samtidigt överförs pengarna som du lånat till säljaren av bostaden, som sätter in pengarna på sitt bankkonto. På så sätt skapar nya lån nya pengar i systemet. På samma sätt minskas mängden bankpengar när kunden betalar tillbaka lånet till banken.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/

Du kunde väl ha googlat lite innan du skapar okunniga trådar.
Citera
2022-07-25, 10:44
Medlem
Citat:
Nej, banker trycker faktiskt inte pengar. Skulle de göra det så skulle allt vara väldigt annorlunda. För länge sedan gav banker faktiskt ut egna pengar. Se exempelvis 1831 och 1904 i riksbankens historieskrivning: https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/

Om banker skulle kunnat ”trycka pengar” skulle ingen bank kunnat gå i konkurs. Leman Brothers skulle enkelt kunnat trycka fram ett antal miljarder och detsamma skulle de kinesiska banker som nu är på fallrepet kunnat göra. Ingen bank skulle heller behövt vara rädd för en ”bank run” eftersom de enkelt skulle kunna trycka nya digitala pengar att betala dem som vill ha ut sina besparingar.

Sanningen är förstås att banker inte trycker pengar alls. Det de gör är inte särskilt annorlunda mot vad du och jag och för den delen Berra och Kenta som hänger utanför Systembolaget kan göra. De lånar och lånar ut.

När du vill låna av banken skapar banken samtidigt ett skuldkonto och ett tillgångskonto, där det i princip står att jag är skyldig banken 100000 Kr respektive att banken är skyldig mig 100000 Kr. Det innebär inte att de har skapat pengar även om de har utökat sin balansräkning. Du och jag kan göra precis samma sak. Säg att sin kompis Danne ska ut och festa men har ont om cash. Han kommer till dig och ber om ett lån. Du kan låna ut ett par femhundralappar och skriver på en röd lapp ”Jag är skyldig Danne 1000 Kr” och på en grön lapp ”Danne är skyldig mig 1000 Kr”. Danne pekar på den röda lappen och säger. ”Du är skyldig mig 1000 Kr och jag vill ha mina pengar nu” Du halar fram femhundralapparna och överräcker samtidigt som du stryker över 1000 och skriver 0 på den röda lappen. Det här är nämligen just vad banken gör när du lånar pengar.

Om man säger att banker kan ”trycka pengar” så måste man också gå med på att alla människor som lånar ut pengar gör samma sak. Sedan spelar det mindre roll att även privata skulder ingår i definitionen av penningmängden M3.

Hur kommer det sig att så många går på flumsnacket att pengar på något magiskt sätt ”trycker pengar”? Det är ju faktiskt samma sak när vi som privatpersoner lånar av varandra.

Vet ej. Det är nog en ömsesidig misstanke.
Citera
2022-07-25, 10:45
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Svaret är att banker skapar pengar genom sk. fractional reserve banking. Det som stopp.belagg är inne på i inlägget ovan. dvs de behöver inte finansiera lån med 100% eget kapital
Citera
2022-07-25, 10:53
Medlem
Citat:
Du och jag kan göra precis samma sak. Säg att sin kompis Danne ska ut och festa men har ont om cash. Han kommer till dig och ber om ett lån. Du kan låna ut ett par femhundralappar och skriver på en röd lapp ”Jag är skyldig Danne 1000 Kr” och på en grön lapp ”Danne är skyldig mig 1000 Kr”.

Skillnaden är att han inte kan ta lappen "Jag är skyldig Danne 1000 Kr" och gå till City Gross och handla för den. Hade lappen blivit allmänt acceperat som betalningsmedel hade du också tryckt pengar i den situationen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in