2022-07-24, 00:13
Medlem
Har man blivit Svensk medborgare. Kunde man alltså flytta hem till Somalia, med garantipension tidigare. Leva som en kung där, utan att ha jobbat en dag i Sverige! Jag tycker det är bra. Synd om Svenskar, som flyttat utomlands där det är billigare. För att få några kronor mer i plånboken, efter skatt dock.

Man borde kanske göra skillnad på folk som haft Svenskt medborgarskap sen födsel (Ja, även andra generationens invandrare). Och de som endast bott här i 10-20 år, men som ändå får garantipension? Och flyttar hem, till det hemska land de flytt i från. Och som dom ändå åkt på semester till varje år, sedan de kom hit. Som är mycket vanligt. Anekdot, jag vet. Men på mitt jobb, åker nästan alla till släkten i hemlandet på semestern. Då har man inte flytt för sitt liv därifrån.
Citera
2022-07-24, 00:15
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Menar du att man inte kan hyra bostäder i andra länder än Sverige?

Jo klart man kan, men ”utsatta Ingeborg” har inte direkt kontakter eller förmåga att lösa det utomlands.
Citera
2022-07-24, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Aftonbladet gör idag en gråt(?)-artikel om att garantipensioner stoppas för utlandsboende pensionärer.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...e-att-overleva

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras främst på hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige, men även ditt civilstånd"

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Dvs personer som knappt jobbat i sina liv.

Stackars Börje, 70 år, flyttade alltså till Portugal 1986 och har levt i Portugal sedan dess. Nu gråter han ut över att svenska staten inte vill fortsätta försörja honom.

Enligt aftonbladet finns det ca 47 000 utlandsboende pensionärer som inte längre kommer få garantipension. Dvs betydligt fler än jag trodde.

Vilka är det som finns i denna grupp? Är det återvandrade invandrare som varit i Sverige några år och blivit berättigad garantipension och sedan åkt tillbaka till hemlandet och cashar ut svensk pension?

Själv har jag väldigt svårt att tycka synd om Börje.

Hårt, brutalt och inte en dag försent. Vi ska försörja dem som bor här, inga andra. Så slipper vi även betala ut pensioner för utlandsbosatta som dött för längesen.
Citera
2022-07-24, 00:24
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Hårt, brutalt och inte en dag försent. Vi ska försörja dem som bor här, inga andra. Så slipper vi även betala ut pensioner för utlandsbosatta som dött för längesen.

Det är bara början. När du blir pensionär får du vara glad att du får bröd, vatten och ett tält.
Citera
2022-07-24, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Du är inte ensam om den tanken!
Jag lovar dig med allt i världen att kommer de tvingamig bo kvar så skall det bli en jävligt dyr historia för landet Sverige.

Gryningspyromanen kommer framstå som ett lamm i jämförelse mot vad som skall komma.
Sitter så fall hellre min ålderdom på anstal än lever fattig i ett slumområde i kalla Sverige med negrer som grannar.

Sverige väljer liksom själva hur dem vill ha det. Jävlasmed vissa personer så får det också konsekvenser och ja det är ett löfte och hot.

Haha kung. Hela livet har varit en plåga i detta land alltifrån kungahus till systembolag och tvångsvaccinering men en dag får vi alla nog nån gång får se vad det blir men varmt som fan kommer det bli dont push it säger jag
Citera
2022-07-24, 00:37
Medlem
De skulle ha en regel som gav garantipension till personer födda i Sverige av svenska föräldrar och detta oavsett var pensionären i fråga bor. Då skulle man komma undan att Fatima som vare sig själv, eller hennes anfäder, med en krona bidragit till Sverige, kan komma till Sverige och bo här för att sedan åka hem till Irak och leva gott på en svensk garantipension. Men att en sådan regel skulle införas vore lika troligt som att solen skulle börja gå upp i väster.
Fastän alla vet att det stora problemet med transfereringssytemet här är att invandrare åker hem och fortsätter att lösa ut alla bidrag, pensioner och förmåner vågar ingen PKpolitiker eller myndighet ens andas om detta. Därför kommer svenska fattigpensionärer nu i kläm. Som alltid, de svagaste får betala för massinvandringens välsignande inflytande i ett tidigare välfungerande land.
Citera
2022-07-24, 00:38
Medlem
Det är en jättebra förändring på alla sätt.
Citera
2022-07-24, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Det var ju inte det du skrev först.

Jo det var det.
Citera
2022-07-24, 00:50
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Nja.
Betalar hellre för 40 tusen någonting Börje o Bettan i Portugal eller Spanien, än att betala likvärdigt garanterad pension/bidrag till 400 tusen någonting Fatma o Nazaar som bor just här i Sverige utan att kunna ett ord svenska utöver;
'Ge till mej nu!!'
'Hurunge'
'Gratis'
'Haram'
'Hogga halsen'
Citera
2022-07-24, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Aftonbladet gör idag en gråt(?)-artikel om att garantipensioner stoppas för utlandsboende pensionärer.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...e-att-overleva

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras främst på hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige, men även ditt civilstånd"

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Dvs personer som knappt jobbat i sina liv.

Stackars Börje, 70 år, flyttade alltså till Portugal 1986 och har levt i Portugal sedan dess. Nu gråter han ut över att svenska staten inte vill fortsätta försörja honom.

Enligt aftonbladet finns det ca 47 000 utlandsboende pensionärer som inte längre kommer få garantipension. Dvs betydligt fler än jag trodde.

Vilka är det som finns i denna grupp? Är det återvandrade invandrare som varit i Sverige några år och blivit berättigad garantipension och sedan åkt tillbaka till hemlandet och cashar ut svensk pension?

Själv har jag väldigt svårt att tycka synd om Börje.
såg att det är nya EU regler, hur blir det då om jobbat i ett annat land och bor i sverige?
Citera
2022-07-24, 01:07
Medlem
cerns avatar
För er som inte vet så görs detta enbart för att behålla höga bidrag till alla flyktingar som Sverige vräker in konstant.

Citera
2022-07-24, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Jag har en kollega som gör precis så. Han jobbar/bor i Sverige (kan knappt prata svenska) har 3 ungar och fru i Polen som han får barnbidrag för och skickar hem alla pengar till Polen. Tycker det är rent vidrigt att betala för det.

Och när man frågar han om det så gör ALLA hans polska kompisar likadant.

Något är allvarligt fel med vårat land, där vissa grupper kan plocka pengar rakt ur stadskassan ut ur landet.

Jag blir alldeles förskräckt av att höra detta! Jag borde ju inte bli förvånad eftersom staten jobbar ihärdigt att ge alla, utom etniska svenskar, rättigheter och bidrag.
Barnbidrag bör enbart betalas ut till barn födda och folkbokförda i Sverige, en extra koll ska göras att dessa barn går i barnomsorg och skola i Sverige för att kolla att de inte bor utomlands. Kan inte föräldrarna visa att barnen verkligen bor i Sverige, går på dagis och skola i Sverige så väck med alla bidrag bums! Torde vara en enkel koll att genomföra och bör löna sig, om inte annat än att det skulle visa att staten vill vara i lag med svenskarnas känsla för rättvisa och därmed indirekt ge trovärdighet till våra välfärdssystem. Som det är nu mår ju alla svenskar illa av det hela då det känns som om vi betalar skatt enbart för att parasiter ska kunna leva på oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in