2022-07-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Säger du... utifrån vilken rätt.. du hade alltså inget at komma med.. "buhubuhu!"
Det är jhu du som inte kommer med källor till dina påståenden jävla pajas.
Citera
2022-07-23, 18:25
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Det är därför det krävs en folkräkning och inventering av vilka som bor här och var.

Nej varför det. Vi som bor utomlands men inte skrivit ut oss från landet vill ju kanske gärna undvika det.
För varför skall man behöva skriva ut sig? Det medför ju en hel del nackdelar.

Så länge staten får in pengar från oss utomlands boende så tycker jag de skall ta och vara väldigt glada.
Men det börjar nog faktiskt bli dags för att man börja se över sina alternativ när det gäller den biten.

Skall redan nästa vecka börja åka runt till lite olika banker och höra hur det funkar med aktiedepåer med mera.
Kännsliksom dumt slänga pengarna i halsen på ett land som inte bryr sig om sina ur-invånare ändå.
Citera
2022-07-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
Tror du har fel. Du kan ha blandad pension med både inkomstgrundande och garantipension. I det läget räknas det som att du har riktig pension trots att du har kanske 50% i garantipension. Så reglerna gäller bara full garantipension? Kan nån bekräfta detta resonemang?
Jag svarade på ett inlägg där någon menade att en svensk som går i pension vid 65 och har jobbat i 50 år får sin garantipension indragen.
Har man jobbat i 50 år behövs ingen garantipension. Då har man redan en hygglig inkomstpension.
Garantipensionen infördes som en säkring för alla som inte av någon anledning hade tjänat in sin pension via inkomst.
Ny uppgift att man kan få 50% garantipension. Har du blandat ihop detta med nåt annat?
Senast redigerad av SlowCooker 2022-07-23 kl. 18:31.
Citera
2022-07-23, 18:28
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Du tror väl för tusan inte att alla länder har garantipension.

Citat:
Ja du, lever du i en bubbla, eller?
De flesta andra länder har ett annat system när det gäller pension, där man ofta får spara till sin pension själv. Det är bl.a. därför många köper mer än en bostad för att sedan leva som pensionär på hyresintäkterna.
Så Börje har nog inte hushållat med sina inkomster utan förlitat sig på svenska skattebetalare och sossarna.

"The social supplement granting is not subject to assets or residence test.
Targeted
For people aged 65 or more who do not qualify for the earnings-related scheme, the
monthly social pension was EUR 195.40 in 2012.
This is only paid if total income for a single person does not exceed 40% of the IAS or
60% of the IAS in case of couples. Again, there are 14 monthly payments.
Pensioners of the social pension are entitled to receive the solidarity extra supplement
on top of their pension. The monthly amount of this benefit is EUR 17.54 for those under
70 years old and EUR 35.06 for those with at least 70 years of age.
"

Normalt hade de bättre garantipension än Börje redan 2012.

Det här med pension i olika länder samtidigt är klurigt. Går det att missbruka lätt?

Citat:
Ursprungligen postat av belf
Nu var ju poängen att folk som inte jobbat in pension parasiterar på skattemedel utan att ge tillbaka till svensk ekonomi. Naturligtvis är detta egentligen riktad mot utlandsfödda putare

Så varför drabbas Börje?
Citera
2022-07-23, 18:33
Medlem
Kritikerna av denna eventuella förändring bör vara taktiska och spela på känslor om att det osar främlingsfientlighet och rent av rasism om denna nationalistiska och EU-fientliga lagändring. Sedan när tillät vi sådant som nationsgränser, ras och nationalitet få betydelse i vår svenska lagstiftning?

Och ni som tror att detta är en fråga om rika och välbärgade personer som utnyttjar vårt pensionssystem har helt fel. Du kan överhuvudtaget inte beviljas garantipension om du har ett större sparkapital på bankkontot eller äger en dyr fastighet osv.

Och, som det redan har påtalats i tråden, så kan Börje bara skriva in sig i Sverige igen för att återfå sin pension. Men han behöver då också återvända till Sverige varje år och vistas här i mer än ~3 månader i sträck för att inte bli utskriven.

Min gissning är därför att det här beslutet kommer leda till att våra grannländer kommer få en ökad andel svenska pensionärer eftersom det då inte blir lika kostsamt att med jämna mellanrum resa till och från Sverige. För vem kan veta hur mycket vårt svenska flygresande kommer kosta i framtiden med vår nuvarande miljö- och skattepolitik.
Senast redigerad av godmannen 2022-07-23 kl. 18:37.
Citera
2022-07-23, 18:37
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Tror du har rätt att det är dessa man vill åt.
Jag har en fråga till dig eller andra.
Kan staten/de som betalar ut garantipension se hur mycket resor man gjort inom EU och således den tid man tillbringat i andra EU och EES länder under ett år? Om ja finns det ett max antal dagar man får vara bortrest i annat EU land för att tillgodoräkna sig garantipension? Man måste vistas i Sverige minst 3 månader i sträck per år?
Tycker lagen ganska tandlös.

De flesta som med garantipension som invandrat och fått medborgarskap men sedan flyttat tillbaka till hemlandet, eller annat land som t.ex Serbien, Somalia, eller Turkiet ligger utanför EU/ESS.
Senast redigerad av Pandalina4 2022-07-23 kl. 18:40.
Citera
2022-07-23, 18:38
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Nej varför det. Vi som bor utomlands men inte skrivit ut oss från landet vill ju kanske gärna undvika det.
För varför skall man behöva skriva ut sig? Det medför ju en hel del nackdelar.

Så länge staten får in pengar från oss utomlands boende så tycker jag de skall ta och vara väldigt glada.
Men det börjar nog faktiskt bli dags för att man börja se över sina alternativ när det gäller den biten.

Skall redan nästa vecka börja åka runt till lite olika banker och höra hur det funkar med aktiedepåer med mera.
Kännsliksom dumt slänga pengarna i halsen på ett land som inte bryr sig om sina ur-invånare ändå.

Jaha du tänker bara på dig själv.
Det finns mängder med migranter som är tillbaka i sitt hemland och uppbär diverse bidrag. Dessa har ofta en eller två hyreslägenheter som de hyr ut svart till nya migranter. Jag vet detta med säkerhet då jag arbetat i fastighetsbranschen.
Dymedelst inkasserar de dubbla inkomster och det är det som skulle kunna avslutas med en folkräkning.
Senast redigerad av OnkelDoffe 2022-07-23 kl. 18:51.
Citera
2022-07-23, 18:39
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Aftonbladet gör idag en gråt(?)-artikel om att garantipensioner stoppas för utlandsboende pensionärer.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...e-att-overleva

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras främst på hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige, men även ditt civilstånd"

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Dvs personer som knappt jobbat i sina liv.

Stackars Börje, 70 år, flyttade alltså till Portugal 1986 och har levt i Portugal sedan dess. Nu gråter han ut över att svenska staten inte vill fortsätta försörja honom.

Enligt aftonbladet finns det ca 47 000 utlandsboende pensionärer som inte längre kommer få garantipension. Dvs betydligt fler än jag trodde.

Vilka är det som finns i denna grupp? Är det återvandrade invandrare som varit i Sverige några år och blivit berättigad garantipension och sedan åkt tillbaka till hemlandet och cashar ut svensk pension?

Själv har jag väldigt svårt att tycka synd om Börje.
Frågan är inte om Börje är ett ekstremfall ?
Tänk på att Aftonbladet som är regim vänlig . de vinklar som Regeringen tillsäger dem .
Kan tänka mig att de flesta som bor utomlands med garangti pension har flyttat ditt i ett sent skeda av livet .
och knappast lever ett lyxliv .
kanske de bor i sin sambos hus eller barn hus och klara sig därför ..
Det finns inte så många som ha gjort som Börje ..
Senast redigerad av MyJustice 2022-07-23 kl. 18:42.
Citera
2022-07-23, 18:40
Medlem
Hursomhelstings avatar
Rent krasst (garanti pension) då handlar det om en målgrupp som i vilket fall belastar staten om än blygsamt.
Dem är svenskar och ska av det lida ont, så är det.
Alla blattingar som i decennier har håvat in bidrag för det ena o andra påhittet och fortsatt så.
Libanon/Gaza sägs gå runt på svenska pengar...Irak? Kurdistan?
Vi snackar om miljarder per år för den goda sakens skull.
Lille Dum Svenne ska inte ha några frikadeller utan hålla käften sin och ge!
GE och GE och GE ditt lilla as!
Heil.
Skänk pengar till Ukraina!
Citera
2022-07-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Jag svarade på ett inlägg där någon menade att en svensk som går i pension vid 65 och har jobbat i 50 år får sin garantipension indragen.
Har man jobbat i 50 år behövs ingen garantipension. Då har man redan en hygglig inkomstpension.
Garantipensionen infördes som en säkring för alla som inte av någon anledning hade tjänat in sin pension via inkomst.
Ny uppgift att man kan få 50% garantipension. Har du blandat ihop detta med nåt annat?

Alltså ser på min egen prognos att staten kommer gå in med ett par tusen i garantipension för att täcka upp. Då har jag ändå jobbat hela livet fast haft dåligt betalt. Känns ju orättvist att jag då klassas om som garantipensionär och inte kan dra till thailland. För mig handlar det om 3000 de täcker upp med som det ser ut nu. Är jag garantipensionär eller vanlig men med blandad garanti och inkomstpension?
Citera
2022-07-23, 18:43
Medlem
löls avatar
Räcker med att dom är skrivna i Sverige.
End of story
Citera
2022-07-23, 18:44
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
"The social supplement granting is not subject to assets or residence test.
Targeted
For people aged 65 or more who do not qualify for the earnings-related scheme, the
monthly social pension was EUR 195.40 in 2012.
This is only paid if total income for a single person does not exceed 40% of the IAS or
60% of the IAS in case of couples. Again, there are 14 monthly payments.
Pensioners of the social pension are entitled to receive the solidarity extra supplement
on top of their pension. The monthly amount of this benefit is EUR 17.54 for those under
70 years old and EUR 35.06 for those with at least 70 years of age.
"

Normalt hade de bättre garantipension än Börje redan 2012.

Det här med pension i olika länder samtidigt är klurigt. Går det att missbruka lätt?

Så varför drabbas Börje?

Vilket land avser din utländska text?
Vad menar du med "Så varför drabbas Börje"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in