2022-07-24, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Orkar inte. var kommer alla dessa nötter ifrån som inte vet att MAN MÅSTE BOTT I SVERIGE I 40 ÅR FÖR ATT FÅ FULL GARANTIPENSION
Asylinvandrare, somalier t.ex., får full garantipension även om dom bara levt i Sverige några år och levt på bidrag. Regeln om 40 års bosättning gäller inte asylinvandrare.
40-årsregeln och regeln om ett avdrag med 1/40 för varje år utomlands, gäller bl.a. för svenska medborgare som flyttar tillbaka till Sverige.
Det kommer att bli dyrt för landet när alla asylinvandrare skall ha full garantipension.
Citera
2022-07-24, 01:43
Medlem
Återigen, det dummaste förslaget mot fattiga pensionärer.
Citera
2022-07-24, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abpial

Där fanns kanske pengarna till styrandes utspel om höjda pensioner...
De ger med ena handen men snor tillbaka det med den andra....
Bara etniska svenskar skall lida! Det är rätt åt oss tydligen...
Citera
2022-07-24, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irenikus
Ganska enkelt att undvika. Jag känner folk som bott utomlands i flera år men ändå är folkbokförda i Sverige.

Hur hanterar de posten?
Citera
2022-07-24, 03:16
Medlem
Kommer ni ihåg politikernas argument för att gå med i EU när det begav sig?

Öppna gränser! Samma rättigheter var du än bor! Ingen snårig byråkrati!

Nå. Inte så. Du kan inte köpa vad fn du vill i ett annat EU-land (sprit, bilar) utan avgift.

Som enkel medborgare är du fortfarande fast i ditt land - du kan inte dra nytta av medlemskapet.
Citera
2022-07-24, 04:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial

Det dumma är väl att det inte är svenska pensionärer numera. Hur många innan störde sig på Börje som levde gott i Portugal på svenska skattekronor? Inte många. Han kunde det gick fint för han.

Numera när systemet är översköljt går det inte längre. Synd för Börje men han borde röstat bättre.
Citera
2022-07-24, 04:24
Medlem
Andymeeks avatar
Om dom gör såhär då borde de pensionärer få tillbaka på skatten dom betalat in under tiden dom jobbat och bott i Sverige.
Såhär gör dom bara för att folk inte ska få njuta av sina pengar. Dom är sura för att folk har bättre idéer än politikerna..
Citera
2022-07-24, 04:41
Medlem
Mycket bra beslut, bor du inte i Sverige ska du inte ha del av vårt välfärdssamhälle.

Att det finns minst 42 000 Som berörs av beslutet visar att Det är ett massivt Hål som behövs täppas till.
Citera
2022-07-24, 04:49
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriflaxfluxflax
Mycket bra beslut, bor du inte i Sverige ska du inte ha del av vårt välfärdssamhälle.

Att det finns minst 42 000 Som berörs av beslutet visar att Det är ett massivt Hål som behövs täppas till.
Så jag som är helt svensk och jobbat sedan jag var 20 år gammal ska inte få garanti pension för att jag senare I livet väljer att bo utomlands? Varför ska vi som planerar vårat liv någorlunda ens betala skatt då för? Ge tillbaka mina pengar ni tagit i skatt och så kan ni gnälla när ni inte har nån pension alls för regeringen har sålt ut Sverige till alla araber och annat ni tar in.
Citera
2022-07-24, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek
Så jag som är helt svensk och jobbat sedan jag var 20 år gammal ska inte få garanti pension för att jag senare I livet väljer att bo utomlands? Varför ska vi som planerar vårat liv någorlunda ens betala skatt då för? Ge tillbaka mina pengar ni tagit i skatt och så kan ni gnälla när ni inte har nån pension alls för regeringen har sålt ut Sverige till alla araber och annat ni tar in.
Skatten du har betalat in har gått till pensionärer. Det är inga pengar som lagts på hög.

Din pension kommer Från personer som arbetar i SVERIGE!

Vi har en allt större åldrande befolkning som ska försörjas av färre arbetsförda. Ska vi vi ha en fungerade välfärd så behöver göra nedskärningar på lyx bidrag så som utländska garanti pensioner.
Citera
2022-07-24, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan5432
Det verkar höst rimligt att man inte kan ta med det dom kallas garantipension. Det har ju mer likhet med socialbidrag än pensioner som är något man avsätter pengar till under sitt arbetsföra liv oavsett vilken typ det är (dock ej just garantipension).

Detta känns högst rimligt oavsett om det är en nyhitkommen eller någon som inte lyckats dra ihop tillräckligt under sina arbetsår. Det ska ju mer ses som en räddningsplanka än som ett körsbär på toppen. Byter du land får det landet stå för räddningsplanka helt enkelt.
Får fattigpensionär byta land, om de har låg pension? Tar andra länder emot fattigpensionärer som vill ha deras bidrag? Får de verkligen bosätta sig där hur som helst? Får de lägenhet och sjukvård?
Citera
2022-07-24, 05:05
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek

Varför skall du ha garantipension ifall du har jobbat sen du var 20 år till du blir ålderspensionär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in