Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
Du verkar vara en aning obalanserad men läs för all del på vad grarantipension är. I korthet, om man haft mycket låg taxerad inkomst eller ingen alls, kan man få garantipension, tilläggspension och ytterligare några former av stöd. Man har alltså inte ”tjänat ihop till pengarna själv”. Och har man inte arbetat ihop till en pension, varför ska man då få någon?
Nej, men det håller jag med dig om. Där är jag helt enig vad du säger.
Men nu är det som så här att jag undrar bara om till exempel jag som betalar rätt bra med skatt. Både via arbete och aktieförsäljningar. Att jag inte ska få lov att ta med mig pengar från allting jag skattar.
Jag satt ju precis och läste att det är inte inkomstgrundade pengar från. Försäljning av bostad och aktier, eller Aktieutdelningar..
Och under alla år som har gått och alla år som gäller fram till man är 65. Kommer det att bli rätt så många miljoner man har betalat in. Tycker du inte då att jag ska få någonting av dessa pengarna? Fast jag inte är boende i Sverige nu eller i framtiden? Varför betalar jag skatt på dessa pengar??
Är detta inte mina pengar som jag har betalat skatt för. Tycker du då inte att jag ska få dem som en del av pensionen, för att jag väljer att bo i ett annat land?
Att Sverige sätter åt invandrare som fuskar kommer ju bara få dem till att skriva sig hos någon släkting i Sverige ändå.