2022-07-23, 18:05
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybrmind
Stämmer det verkligen att Mahmoud får bättre allt än Börje? Eller har du bara läst för mycket alternativa nyheter och/eller 4chan?

Jag raljerade, helt rätt av dig. Mahmoud får säkerligen inte lika mycket. Jag har inte studerat de siffrorna djupare. Men helt ärligt blir jag bekymrad att han Mahmoud ens får något. Om vi hade skött vår välfärd och guldhögen vi hade efter WW2 rätt och vältrade oss i pengar tycker jag vi kunde kostat på oss att vara lite generösa. Men tyvärr har vi fattigpensionärer i Sverige, människor som arbetat och betalat skatt hela sina liv, som fortfarande måste köpa hundmat för att de inte har råd med något annat. Tills varenda en av dessa har pengar till en dräglig tillvaro anser jag inte Mahmoud inte ska ett öre. Inte. Ett. Öre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Kan ta för att personen har tjänat ihop till pengarna själv och då har den personen all jävla rätt att göra vad han vill med sina pengar. Om man inte vill bo kvar i Sverige så ska man väl få välja det själv, eller?

Jag satt precis och pratade med en tysk kille när vi käkade middag och jag berättade för honom. Om den här nya lagen? Och han berättar att i Tyskland kunde man själv välja om man ville ta ut allting man hade betalat in. Genom åren på en enda gång i en klumpsumma. Jag undrar bara varför det ska vara så lätt för andra EU länder att leva normalt, men det ska inte vara så i Sverige.?
Du verkar vara en aning obalanserad men läs för all del på vad grarantipension är. I korthet, om man haft mycket låg taxerad inkomst eller ingen alls, kan man få garantipension, tilläggspension och ytterligare några former av stöd. Man har alltså inte ”tjänat ihop till pengarna själv”. Och har man inte arbetat ihop till en pension, varför ska man då få någon?
Citera
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Aftonbladet gör idag en gråt(?)-artikel om att garantipensioner stoppas för utlandsboende pensionärer.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...e-att-overleva

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras främst på hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige, men även ditt civilstånd"

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Dvs personer som knappt jobbat i sina liv.

Stackars Börje, 70 år, flyttade alltså till Portugal 1986 och har levt i Portugal sedan dess. Nu gråter han ut över att svenska staten inte vill fortsätta försörja honom.

Enligt aftonbladet finns det ca 47 000 utlandsboende pensionärer som inte längre kommer få garantipension. Dvs betydligt fler än jag trodde.

Vilka är det som finns i denna grupp? Är det återvandrade invandrare som varit i Sverige några år och blivit berättigad garantipension och sedan åkt tillbaka till hemlandet och cashar ut svensk pension?

Själv har jag väldigt svårt att tycka synd om Börje.
Den viktigaste aspekten är hur det påverkar invandrare som kommit som flykting och får svenskt medborgarskap fast de inte gjort ett piss för Sverige för att sedan åker hem och leva på svenska pensionspengar. Så mycket flykting var de. Hur påverkas dessa?

Om det är ett sätt att strypa alla falska flyktingar som dränerar Sverige på skattemedel är jag helt för det. Även om ”Börje” och ”Berit” blir drabbade.
Citera
2022-07-23, 18:08
Medlem
Folk kommer skriva sig på en adress i Sverige och fortsätta bo utomlands. Frågor på det?
Citera
2022-07-23, 18:10
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Du verkar vara en aning obalanserad men läs för all del på vad grarantipension är. I korthet, om man haft mycket låg taxerad inkomst eller ingen alls, kan man få garantipension, tilläggspension och ytterligare några former av stöd. Man har alltså inte ”tjänat ihop till pengarna själv”. Och har man inte arbetat ihop till en pension, varför ska man då få någon?

Nej, men det håller jag med dig om. Där är jag helt enig vad du säger.

Men nu är det som så här att jag undrar bara om till exempel jag som betalar rätt bra med skatt. Både via arbete och aktieförsäljningar. Att jag inte ska få lov att ta med mig pengar från allting jag skattar.
Jag satt ju precis och läste att det är inte inkomstgrundade pengar från. Försäljning av bostad och aktier, eller Aktieutdelningar..

Och under alla år som har gått och alla år som gäller fram till man är 65. Kommer det att bli rätt så många miljoner man har betalat in. Tycker du inte då att jag ska få någonting av dessa pengarna? Fast jag inte är boende i Sverige nu eller i framtiden? Varför betalar jag skatt på dessa pengar??

Är detta inte mina pengar som jag har betalat skatt för. Tycker du då inte att jag ska få dem som en del av pensionen, för att jag väljer att bo i ett annat land?

Att Sverige sätter åt invandrare som fuskar kommer ju bara få dem till att skriva sig hos någon släkting i Sverige ändå.
Citera
2022-07-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
Folk kommer skriva sig på en adress i Sverige och fortsätta bo utomlands. Frågor på det?

Inga. Folkräkning kommer att utebli så det är lugnt för Börje i Portugal att skriva sig hos barnbarnen i Barkarby.
Citera
2022-07-23, 18:11
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Ja, är du svensk medborgare så är du det.
Det är upp till landet man flyttar till mellan 25-65 att se till personen i fråga byter medborgarskap.
Tror inget land i världen låter dig bo och arbeta i det land i 40 år med ett svenskt (eller annat) medborgarskap.

Jo de flesta länder låter dig arbeta fast annat medborgarskap. Det är bara Sverige som man får medborgarskapet i Corn-Flakespaketet.
De flesta andra länder kräver en massa för att godkänna att man blir medborgare. Bland annat att man bott där ett antal år utan några domar på sig, att man försörjt sig själv samt att man kan språket. Det finns ytterligare kriterier beroende på vilket land det är.
Citera
2022-07-23, 18:12
Citat:

Nej faktiskt inga frågor alls utan jag konstaterar som dig att det blir ju så de (negrerna) och man själv kommer till att få göra.

Tänk man trodde det skulle en gång kunna bli ordning i Sverige, men varje vecka så får man höra eller läsa nya saker som gör man avskyr sitt gamla hemland ännu mer.
Citera
2022-07-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
En svensk, 65 år, som jobbat 40 år i Sverige har ingen garantipension utan istället en bra inkomstpension.
En somalier som är svensk medborgare lyfter garantipension som alla andra. Skulle han få för sej att flytta tillbaka till Somali dras garantipensionen in. Därför är den här reformen bra.

Tror du har fel. Du kan ha blandad pension med både inkomstgrundande och garantipension. I det läget räknas det som att du har riktig pension trots att du har kanske 50% i garantipension. Så reglerna gäller bara full garantipension? Kan nån bekräfta detta resonemang?
Citera
2022-07-23, 18:18
Medlem
Citat:

Inga frågor, endast medhåll
Det förekommer redan i hög grad så det är inget nytt.
Citera
2022-07-23, 18:20
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Nej faktiskt inga frågor alls utan jag konstaterar som dig att det blir ju så de (negrerna) och man själv kommer till att få göra.

Tänk man trodde det skulle en gång kunna bli ordning i Sverige, men varje vecka så får man höra eller läsa nya saker som gör man avskyr sitt gamla hemland ännu mer.

Det är därför det krävs en folkräkning och inventering av vilka som bor här och var.
Citera
2022-07-23, 18:22
Medlem
Vad bra, regeringen vill genom detta tvinga de gamla pensionärerna att flytta tillbaka till Sverige på ålderns höst om de ska fortsätta få sin garantipension. Då blir det ju lite svensk invandring ett tag av gamla pensionärer som inte orkar eller kommer jobba mer, det är helt enkelt genialt tänkt.

Jag undrar om det finns bostäder till dem då eller har de tänkt att de ska tas in på äldreboendena direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in