2022-07-23, 17:46
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Så är slutsatsen följande;

1. En svensk, 65 år, som jobbat 40 år i Sverige och på ålderns höst flyttar utomlands förlorar sin garantipension från Sverige.

2. En Somalier som vid 63 års ålder flyttar till Sverige utan att aldrig ha jobbat här får full garantipension livet ut.

japp så är det. Och dårarna i tråden tycker det finns en rättvisa med detta.
Svenska avundsjukan är verkligen enorm.

De pengar jag och andra svenskar jobbar ihop och skattar för skall ta mig fan vara våra och inget som andra skall bestämma var i vilket land vi använder dem.
Vill Sverige locka till sig invånare så får också Sverige se till att göra sig attraktivt. Vilket det är föga idag!
Citera
2022-07-23, 17:46
Medlem
Sossarna och staten är efterblivna men det är väl ändå bara att skriva sig i Sverige så är det lugna puckar? är nog inte svårare än så. Finns alltid kryphål.
Citera
2022-07-23, 17:48
Medlem
Citat:

1. En svensk, 65 år, som jobbat 40 år i Sverige och på ålderns höst flyttar utomlands förlorar sin garantipension från Sverige.

2. En Somalier som vid 63 års ålder flyttar till Sverige utan att aldrig ha jobbat här får full garantipension livet ut.

Konstiga slutsatser. Man har inte garantipension om man har jobbat 40 år. Du har blivit lurad av de arbetsskygga som gråter ut i tidningarna om att de har jobbat i hela sitt liv och får ”bara” garantipension. Dessa har definitivt inte jobbat i närheten av 40 år.
Citera
2022-07-23, 17:50
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Put-In
Har man arbetat och betalat skatt i Sverige får man bo och leva för sin pension vart man vill. Men då har man inte garantipension.

Har man inte arbetat och betalat skatt i Sverige så ska man inte bli försörjd av svendka staten enligt mig. Då får man söka försörjning av det landet man bor i enligt mig. Bor man i Sverige spenderar man pengarna i Sverige och är med och bidrar till den svenska ekonomin på ett eller annat sätt.

Garantipension är att jämföra med socialbidrag för pensionärer. Givetvis ska man inte få socialbidrag om man bor utomlands.
Denna lag gäller väl endast EU och ESS länder? Problemet kvarstår i alla andra länder.
Citera
2022-07-23, 17:55
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Vad har detta med garantipension att göra? Flyttar du dina pengar till utlandet lär det dock bli ännu svårare få motsvarande garantipension i ditt nya land…

Du tror väl för tusan inte att alla länder har garantipension.
Citera
2022-07-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Denna lag gäller väl endast EU och ESS länder? Problemet kvarstår i alla andra länder.

Jag är inte så insatt att jag vågar svara på exakt vad som gäller. Delade bara med mig av min generella åsikt i fråga .
Citera
2022-07-23, 17:56
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Så finns det någon statistik på om det mestadels är utrikesfödda som nu lever på denna garantipension?

För min del är det lite skitsamma var folk föddes. Intressantare är att titta på hur länge man befunnit sig i Sverige i arbetsför ålder, samt hur mycket man bidragit med i skatt under sitt yrkesverksamma liv.

Garantipensionen är ett samlingsbegrepp känns det som. Den som inte varit yrkesverksam i Sverige i tillräcklig omfattning (bidragit med tillräckligt med skatt) borde kunna få ett folkbokföringsvillkorat försörjningsstöd istället.

Medan de som arbetat i tillräcklig omfattning för att få garantipension kunde ta ut den var som helst.

Vidare så borde garantipensionen baseras på inbetald skatt OCH tid man vistats i Sverige. Idag får den som bott här hela livet, men betalat noll i skatt (kriminella t.ex), garantipension. Oförtjänt, kan tyckas.

Samtidigt får den som bott här i 20 år och tagit ur hög lön och betalat mycket skatt, men där inbetald pension inte räcker upp till garantibeloppet, mindre än garantipensionen. Inte heller speciellt förtjänt.

Pension ska gå till den som varit verksam, den som fått stöd borde även fortsättningsvis få stöd.
Citera
2022-07-23, 17:57
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Aftonbladet gör idag en gråt(?)-artikel om att garantipensioner stoppas för utlandsboende pensionärer.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...e-att-overleva

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras främst på hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige, men även ditt civilstånd"

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Dvs personer som knappt jobbat i sina liv.

Stackars Börje, 70 år, flyttade alltså till Portugal 1986 och har levt i Portugal sedan dess. Nu gråter han ut över att svenska staten inte vill fortsätta försörja honom.

Enligt aftonbladet finns det ca 47 000 utlandsboende pensionärer som inte längre kommer få garantipension. Dvs betydligt fler än jag trodde.

Vilka är det som finns i denna grupp? Är det återvandrade invandrare som varit i Sverige några år och blivit berättigad garantipension och sedan åkt tillbaka till hemlandet och cashar ut svensk pension?

Själv har jag väldigt svårt att tycka synd om Börje.

Invandrare med 10 identiteter som hämtar ut 10 garantipensioner. Iraks försvarsminister har säkert svensk garantipension.
Citera
2022-07-23, 17:59
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Detta är väl troligen för att klämma åt de som kommit hit, fått pensionen och sen åkt hem till hemlandet där en svensk garantipension är mycket pengar. Som vanligt kommer dock ”vanligt folk” i kläm, liksom med åtgärder mot bidragsfusk/assistansersättningsfusk.

Tror du har rätt att det är dessa man vill åt.
Citera
2022-07-23, 18:00
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
"1 400 kronor i portugisisk pension "

Hur kan den vara så låg om han jobbat där sedan 1986?

Ja du, lever du i en bubbla, eller?
De flesta andra länder har ett annat system när det gäller pension, där man ofta får spara till sin pension själv. Det är bl.a. därför många köper mer än en bostad för att sedan leva som pensionär på hyresintäkterna.
Så Börje har nog inte hushållat med sina inkomster utan förlitat sig på svenska skattebetalare och sossarna.
Citera
2022-07-23, 18:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Nu var ju poängen att folk som inte jobbat in pension parasiterar på skattemedel utan att ge tillbaka till svensk ekonomi. Naturligtvis är detta egentligen riktad mot utlandsfödda putare

Jo det är väl målet. Svenska skattekronor som skickas utomlands och också spenderas där. Om de spenderas i Sverige är det ju plus för svensk ekonomi.

Här man jobbat och tjänat ihop sin pension så berörs man ju inte. Då bara en belöning att kunna bosätta sig där det är ett behagligare klimat.
Citera
2022-07-23, 18:02
Medlem
Citat:

En svensk, 65 år, som jobbat 40 år i Sverige har ingen garantipension utan istället en bra inkomstpension.
En somalier som är svensk medborgare lyfter garantipension som alla andra. Skulle han få för sej att flytta tillbaka till Somali dras garantipensionen in. Därför är den här reformen bra.
Senast redigerad av SlowCooker 2022-07-23 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in