Citat:
Ursprungligen postat av
Put-In
Hur menar du att jag är kategorisk och hur menar du att det generar problem? Du får gärna utveckla och vara mer specifik.
Jag är i sak emot att svenska staten försörjer individer som inte bor i Sverige. Borde man kunna leva på socialbidrag utomlands också tycker du?
Läs gärna mitt tidigare inlägg i tråden så ser du att jag inte tycker så.
Det finns många individer som får garantipension trots att de arbetat större delen av sina liv. Företagare som tagit ut ersättning som utdelning istället för lön (för att det varit billigare för företaget), individer som studerat ”fel” ämnen länge och sedan fått för kort tid i arbetslivet för att komma över undre pensionsgränser. Hemmafruar i familjer där det inte fungerat med heltidsarbete etc etc.
Genom att vara kategorisk i sitt stela regelverk, och låta alla bedömas på samma grund, så får man en stor del individer som känner sig orättvist behandlade och lurade, och som inte förstår varför de inte ska luras tillbaka. Varpå resultatet blir bidragsfusk etc etc.
Självklart är det inte ok att leva gratis utlandsliv på svensk bekostnad i arbetsför ålder.
Och självklart är det samtidigt inte ok att folk som kämpat länge och betalat skatt, men ändå får garantipension, tvingas till en ålderdom i misär i Sverige - om det finns alternativ.
När regelverken är så fyrkantiga och kategoriska som de är, så blir alltid vissa orättvist behandlade. Och det leder tIll problem och urholkning av förtroende till staten.
Det behövde inte vara så om folk bara klarade av att nyansera sig lite.