2022-07-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Aftonbladet gör idag en gråt(?)-artikel om att garantipensioner stoppas för utlandsboende pensionärer.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...e-att-overleva

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras främst på hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige, men även ditt civilstånd"

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Dvs personer som knappt jobbat i sina liv.

Stackars Börje, 70 år, flyttade alltså till Portugal 1986 och har levt i Portugal sedan dess. Nu gråter han ut över att svenska staten inte vill fortsätta försörja honom.

Enligt aftonbladet finns det ca 47 000 utlandsboende pensionärer som inte längre kommer få garantipension. Dvs betydligt fler än jag trodde.

Vilka är det som finns i denna grupp? Är det återvandrade invandrare som varit i Sverige några år och blivit berättigad garantipension och sedan åkt tillbaka till hemlandet och cashar ut svensk pension?

Själv har jag väldigt svårt att tycka synd om Börje.

Det gamla vanliga. Invandringen förstör för svenskar.
Citera
2022-07-23, 17:15
Medlem
MrFolds avatar
Beslutet är ju såvitt jag förstår framtvingat av en EU-dom. Men även om så inte vore så tycker jag beslutet är riktigt av princip. Sverige ska inte syssla med ekonomiskt bistånd till personer bosatta utomlands enbart av det skälet att de råkar vara svenska medborgare. Och garantipensionen är en form av ekonomiskt bistånd, ingen tvekan om det. Du har inte tjänat in förmånen genom eget arbete.

Att vi garanterar människor i Sverige en viss rimlig levnadsnivå där garantipension är en del är en sak. Men väljer någon att flytta till ett annat land (inom eller utom EU/EES) så är det personens eget beslut. Då får den leva enligt de villkor som gäller i det landet om den inte har tjänat in tillräckligt med ersättningsgrundande inkomst här. Fair and square.
Citera
2022-07-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohomosexuell
Jo, det hade kanske varit idealt, men samtidigt vill man inte kräva för mycket. I ett normalt samhälle borde det gå att klara sig på 8000 kr/mån. Jag är berättigad till bostadstillägg, men det kräver att jag får ett hyreskontrakt, vilket inte är det lättaste om man bara har garantipension. Står i bostadskö men får genomgående nobben pga för låg inkomst. Socialtjänsten är inte heller till någon hjälp, då jag får höra att de prioriterar barnfamiljer och nyanlända.

Allt jag behöver är ett rum, ett mål mat om dagen; jag stör ingen.

Bedrövligt… Jag betalar gärna mycket i skatt för att finansiera ett välfärdssamhälle. Men utsagor som din får en att undra vad fan skattepengarna egentligen går till. Att du inte får hjälp med bostad är för bedrövligt.

Men här hör man ju vad problemet är. Alla ska ha rätt till tak över huvudet och mat på bordet. Skulle man bo och spendera sin skattefinansierade inkomst utomlands blir problemen knappast mindre, eftersom pengarna då pumpas in i ett annat lands ekonomi. Det enda som gynnas är bostadsbristen.

Får nyanlända förtur i kön är det inte konstigt att främlingsfientliga partier som SD växer. Sedan ska barnfamiljer givetvis få hjälp först, barnen ska alltid gå först.
Citera
2022-07-23, 17:17
Avstängd
Pensionärsbidraget är till för gamlingar som bor I Sverige.
Citera
2022-07-23, 17:17
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Put-In
Hur menar du att jag är kategorisk och hur menar du att det generar problem? Du får gärna utveckla och vara mer specifik.

Jag är i sak emot att svenska staten försörjer individer som inte bor i Sverige. Borde man kunna leva på socialbidrag utomlands också tycker du?

Läs gärna mitt tidigare inlägg i tråden så ser du att jag inte tycker så.

Det finns många individer som får garantipension trots att de arbetat större delen av sina liv. Företagare som tagit ut ersättning som utdelning istället för lön (för att det varit billigare för företaget), individer som studerat ”fel” ämnen länge och sedan fått för kort tid i arbetslivet för att komma över undre pensionsgränser. Hemmafruar i familjer där det inte fungerat med heltidsarbete etc etc.

Genom att vara kategorisk i sitt stela regelverk, och låta alla bedömas på samma grund, så får man en stor del individer som känner sig orättvist behandlade och lurade, och som inte förstår varför de inte ska luras tillbaka. Varpå resultatet blir bidragsfusk etc etc.

Självklart är det inte ok att leva gratis utlandsliv på svensk bekostnad i arbetsför ålder.
Och självklart är det samtidigt inte ok att folk som kämpat länge och betalat skatt, men ändå får garantipension, tvingas till en ålderdom i misär i Sverige - om det finns alternativ.

När regelverken är så fyrkantiga och kategoriska som de är, så blir alltid vissa orättvist behandlade. Och det leder tIll problem och urholkning av förtroende till staten.

Det behövde inte vara så om folk bara klarade av att nyansera sig lite.
Citera
2022-07-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Vilket idiotförslag. Vilket parti är ansvariga för detta?
Har man arbetat och är berättigad garantipension har ingen rätten att säga vart du ska bo.
Ska detta folk nu komma tillbaka och leva som fattiglappar i Sverige istället för att kunna avnjuta sin pension i ett land där pengarna iaf räcker till en värdig pension?

Stryp istället de som har svenska företag som beskattas i utlandet..

”Arbetat och är berättigad…” - garantipension är INTE inkomstbaserad
Citera
2022-07-23, 17:18
Medlem
Larasofts avatar
Garantipension kanske ses som en bosättningsbaserad förmån, baserad på att utgå för den som är bosatt i Sverige liksom bostadsbidrag och barnbidrag? Finns det någon flashbackare som läst på och inte bara bidrar med åsikter?
Citera
2022-07-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Fakta på att det inte finns såna som jobbat och slitit och bara har garantipension..
Ser fram emot länkar.. du har väl drösvis?
Det är jhu du som påstår att det finns, så det är väll ändå du som ska bevisa det.
seså, langa fram källor nu!
Citera
2022-07-23, 17:20
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Kan ta för att personen har tjänat ihop till pengarna själv och då har den personen all jävla rätt att göra vad han vill med sina pengar. Om man inte vill bo kvar i Sverige så ska man väl få välja det själv, eller?

Jag satt precis och pratade med en tysk kille när vi käkade middag och jag berättade för honom. Om den här nya lagen? Och han berättar att i Tyskland kunde man själv välja om man ville ta ut allting man hade betalat in. Genom åren på en enda gång i en klumpsumma. Jag undrar bara varför det ska vara så lätt för andra EU länder att leva normalt, men det ska inte vara så i Sverige.?
Garantipensionen är väl för de som inte betalat in något eller väldigt lite. Så med ditt "tyska" exempel så hade Börje(?) haft rätt att plocka ut 0kr som en klumpsumma.
Citera
2022-07-23, 17:20
Medlem
gofigurs avatar
"1 400 kronor i portugisisk pension "

Hur kan den vara så låg om han jobbat där sedan 1986?
Citera
2022-07-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Läs gärna mitt tidigare inlägg i tråden så ser du att jag inte tycker så.

Det finns många individer som får garantipension trots att de arbetat större delen av sina liv. Företagare som tagit ut ersättning som utdelning istället för lön (för att det varit billigare för företaget), individer som studerat ”fel” ämnen länge och sedan fått för kort tid i arbetslivet för att komma över undre pensionsgränser. Hemmafruar i familjer där det inte fungerat med heltidsarbete etc etc.

Genom att vara kategorisk i sitt stela regelverk, och låta alla bedömas på samma grund, så får man en stor del individer som känner sig orättvist behandlade och lurade, och som inte förstår varför de inte ska luras tillbaka. Varpå resultatet blir bidragsfusk etc etc.

Självklart är det inte ok att leva gratis utlandsliv på svensk bekostnad i arbetsför ålder.
Och självklart är det samtidigt inte ok att folk som kämpat länge och betalat skatt, men ändå får garantipension, tvinga till en ålderdom i misär i Sverige - om det finns alternativ.

När regelverken är så fyrkantiga och kategoriska som de är, så blir alltid vissa orättvist behandlade. Och det leder tIll problem och urholkning av förtroende till staten.

Det behövde inte vara så om folk bara klarade av att nyansera sig lite.

Tack för ett utförligt svar. Tycker du kommer med många rimliga poänger.

Men i sak står jag fortfarande fast vid att försörjs man av statliga medel så ska man också bo i staten som försörjer en. Givetvis kommer det bli orättvist för en eller annan människa. Men i min mening är det orättvist för de som betalar skatt och finansierar detta om individer lever på statliga pengar i ett annat land.
Citera
2022-07-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Men det kanske beror på att du är en idiot, att du inte förstår själva grejen.?

Vi menar alltså att vi som bor utomlands just nu. Att vi inte skulle få lov att ta med oss våran pension och flytta utomlands permanent sedan när vi är pensionärer?

Då ska jag bara berätta för Magdalena Andersson att jag tänker bli en rak kriminell person som kommer att göra allt för att förskingra så mycket pengar i landets Sverige. Jag kan medans jag har möjlighet. Och sedan sticker jag ifrån Sverige helt och hållet med min familj.

Jag tänker sälja av alla de fastigheter jag har i Sverige och jag tänker inte heller betala av någon skatt på mina aktier. Jag har absolut inte den minsta ambitionen att bo kvar i Sverige med alla dessa förbannade utlänningar.

Och jag tänker faktiskt redan nu börja se över möjligheten att flytta över min aktiedepå till landet här där jag bor nu. Varför ska jag fortsätta att betala skatt i Sverige om jag inte kan få någon nytta av det ändå?

Ni andra duktiga på Flashback som tycker om att betala skatt och sedan blir rövknullade av staten. Det är klart att ni tycker det här är bra, men ni fattar inte att det är så vanligt Svenskarna som kommer i kläm inte bidragsfuskare utlänningar.

Ytterligare, alltså ett tecken på att ekonomin i Sverige är inte speciellt stark och man gör allt för att jaga pengar och även ta från pensionärer som väljer att bosätta sig utomlands för att de inte vill bo kvar i ett land fullt med utlänningar. Och vanliga svenska dumskallar.

Vad har detta med garantipension att göra? Flyttar du dina pengar till utlandet lär det dock bli ännu svårare få motsvarande garantipension i ditt nya land…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in