2022-07-23, 17:31
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Put-In
Där är jag 100% med dig.

Har inte läst hela tråden så missade ditt tidigare inlägg. Delade bara med mig av min åsikt utifrån trådens ämne.

Ingen fara. Tack för trevligt utbyte.
Citera
2022-07-23, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Vad har detta med garantipension att göra? Flyttar du dina pengar till utlandet lär det dock bli ännu svårare få motsvarande garantipension i ditt nya land…

Flyttar jag över min aktiedepå till utlandet så kommer jag ju som sagt också sluta skatta för de pengarna vilket ju Svenska staten kommer till att förlora på.

Någon pension i Sverige att tala om det hade jag egentligen nog aldrig räknat med få några större summor för ändå då jag har så pass långt kvar till (pensionen 67 år)
För vad jag vet så är den skatten jag betalar genom aktieförsäljning inte pensionsgrundande? Men varför i helvete betala rjag då skatt för det?

Pengar jag en gång skattat för som jag sedan använder och köper och säljer aktier för som jag sedan för andra gången skattar för. Det blir skatt på skatt.

Det verkar ju som svenska staten gör precis allt för att jävlas med utlandsboende svenskar. Ett slags straff för vi valt bort bo i skitlandet.
Det är ok, men ta då inte våra pengar heller och pensionen är VÅRA pengar som VI betalt in.
Då begär jag att få tillbaka dessa pengar tack. Sedan har jag inga mer krav på Sverige utan det landet kan brinna i helvetet.

Men snor ni våra pengar så räkna kallt med att jag och fler med mig kommer till leta kryphål för att kunna blåsa er tillbaka.
Citera
2022-07-23, 17:32
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Put-In
Jag betalar gärna skatt för att finansiera ett välfärdssamhälle. För mig är det en självklarhet att alla landets medborgare ska ha tak över huvudet, en säng att sova i och mat på bordet. Så länge man är svensk medborgare och bor i Sverige d v s. Jag är dessutom höginkomsttagare och betalar rätt mycket i skatt. Så länge pengarna går till rätt sak gör jag det med glädje. Det handlar inte om rättvisa för mig, utan om medmänsklighet.

Det är inte medmänsklighet när man sätter massa villkor på bidragspengar eftersom det inskränker i människors frihet. Dessutom går en betydande del av skattepengarna till annat än att hjälpa andra. Lägre skatter och mindre bidragsutdelningar leder till att fler jobbar för sitt uppehälle och därmed kan de försörja sig själva, må bättre och bestämma över sin ekonomiska situation vilket ger dom frihet. Frihet till alla, och inte bara till vissa.
Citera
2022-07-23, 17:33
Medlem
Forumistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
Svenskar? Syftar du på tensta husby rinkeby?

Nej, jag syftar på Börje som drog 1986 lmao.
Citera
2022-07-23, 17:35
Medlem
Bra gjort av regeringen. Garantipensionen infördes en gång för att de som inte hade tillräcklig pension via inkomst skulle ändå få en dräglig tillvaro. Garantipensionen är en variant av försörjningsstöd, socialbidrag.
Läget idag är annorlunda, bl a iom EU.
Finns i dag massa invandrare som flyttat tillbaka till sina hemländer och uppbär svensk garantipension.
Börje i Aftonbladets artikel har bott i Portugal sen 1986 och uppburit garantipension.
Nu får Börje & Co söka andra bidrag, helt rätt varför ska svenska skattebetalare försörja dessa?
Bor man i ett EU-land är välfärdssystemet rätt likadant. Grundprincipen måste vara att det land där folk är permanent bosatta tar ansvar.
Citera
2022-07-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Jag har en kollega som gör precis så. Han jobbar/bor i Sverige (kan knappt prata svenska) har 3 ungar och fru i Polen som han får barnbidrag för och skickar hem alla pengar till Polen. Tycker det är rent vidrigt att betala för det.

Och när man frågar han om det så gör ALLA hans polska kompisar likadant.

Något är allvarligt fel med vårat land, där vissa grupper kan plocka pengar rakt ur stadskassan ut ur landet.

EU regler väl. Intjänarlandet pröjsar. Oklart om det spelar nån roll om polskan jobbar. Troligen ej. Är inte för det heller sådär. Dock undrar man hur kul det är för karln att knega i Sverige och ha familjen i Polen.
Citera
2022-07-23, 17:37
Avstängd
SvartaVargens avatar
Så finns det någon statistik på om det mestadels är utrikesfödda som nu lever på denna garantipension?
Citera
2022-07-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Det är inte medmänsklighet när man sätter massa villkor på bidragspengar eftersom det inskränker i människors frihet. Dessutom går en betydande del av skattepengarna till annat än att hjälpa andra. Lägre skatter och mindre bidragsutdelningar leder till att fler jobbar för sitt uppehälle och därmed kan de försörja sig själva, må bättre och bestämma över sin ekonomiska situation vilket ger dom frihet. Frihet till alla, och inte bara till vissa.

Där får vi nog helt enkelt tycka olika om vad som är bäst.

Sett till hur det ser ut idag, hur man privatiserat och avvecklat välfärdssamhället. Hur skolan ser ut, utanförskapet ökar och man räknar vinster i sjukvården istället för kvaliteten på vården så är jag givetvis tveksam vad fan skatten jag betalar egentligen går till.

Konsekvensen av att man röstat fram borgliga partier.
Citera
2022-07-23, 17:41
Medlem
Vi har ju en massa folk som bor i diverse länder som är döda sen länge men där någon annan lever på dens pensionspengar så detta kan ju vara ett sätt att försöka få bukt på allt bidrag/pensionsfusk som pågår.
Citera
2022-07-23, 17:42
Medlem
Så är slutsatsen följande;

1. En svensk, 65 år, som jobbat 40 år i Sverige och på ålderns höst flyttar utomlands förlorar sin garantipension från Sverige.

2. En Somalier som vid 63 års ålder flyttar till Sverige utan att aldrig ha jobbat här får full garantipension livet ut.
Citera
2022-07-23, 17:46
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Vilket idiotförslag. Vilket parti är ansvariga för detta?
Har man arbetat och är berättigad garantipension har ingen rätten att säga vart du ska bo.
Ska detta folk nu komma tillbaka och leva som fattiglappar i Sverige istället för att kunna avnjuta sin pension i ett land där pengarna iaf räcker till en värdig pension?

Stryp istället de som har svenska företag som beskattas i utlandet..
Nu var ju poängen att folk som inte jobbat in pension parasiterar på skattemedel utan att ge tillbaka till svensk ekonomi. Naturligtvis är detta egentligen riktad mot utlandsfödda putare
Citera
2022-07-23, 17:46
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Så är slutsatsen följande;

1. En svensk, 65 år, som jobbat 40 år i Sverige och på ålderns höst flyttar utomlands förlorar sin garantipension från Sverige.

2. En Somalier som vid 63 års ålder flyttar till Sverige utan att aldrig ha jobbat här får full garantipension livet ut.

Kommer locka många till Sverige!
Har vi bostäder?

"En av dem är Börje Nilsson som flyttade till Portugal 1986. Han har med några års avbrott tillbaka i Sverige sedan dess levt och arbetat i landet."
och får 1400 kr pension där.
Tänk om han fått hög pension där OCH garantipension från Sverige. Orättvist lyxigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in