2022-07-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagier
Har du någon aning om hur många sorters BBQ-sås det finns?
Duxellemassa i hamburgare låter rätt konstigt, men allt ska ju testas.

Nej, o jag kommer nog inte testa några flera med tanke på att dom jag testat enbart smakat grill.
Citera
2022-07-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsloveme
Nej. Hemskt tips! BBQ-sås på, gör bara så att hamburgaren bara smakar grill...

Kolla om han kan leka runt lite med ingredienser som typ lök, svamp o olja i en mixer.
Ok, svamp gillar han ju, i allafall champinjoner och kantareller, det ska vi prova hitta på nått med, bra tips 🙂👍
Citera
2022-07-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Alt 1 :Fräs lök i smör med lite cayenne, på med en burk krossade eco tomater.. Koka en timme.
Ta av från platta, Dra i en matsked honung när temp sjunkit under 60 grader.

Alt 2. Fräs 50 gr eco köttfärs. Dra i några matskedar av ovan tomatröra.

Bara att välja. Alt 1 el Alt 2. på burgaren.

Vill du ha värsting cheese till burgaren, leta på ett recept för ostfondue
som ej är vitvinsbaserad.

Have fun.........
Spännande , lät enkelt också, han vill ju lära sig själv att fixa, tack för tipset 🙂
Citera
2022-07-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Ok, svamp gillar han ju, i allafall champinjoner och kantareller, det ska vi prova hitta på nått med, bra tips 🙂👍

Kantareller tänkte jag med på faktiskt! Går det o göra någon bra mix med det, så tror jag att det skulle kunna bli mycket bra 👍
Citera
2022-07-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
testa en salsa eller guacamole (riktig, inte gjord på 90% creme fraishe)
Salsa, det är säkert jättegott, typ nått sånt han tänker sig, men vill inte ha färdig på burk, den är lite söt i smaken för burgaren tror han🙂
Citera
2022-07-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
För att hamburgaren du beskriver är någon som ALLA barn äter. Bland annat min tvååring (som inte har några speciella smaklökar alls). Och för att han tycker majonnäs är ”blä” trots att han är tonåring?
Ahh du tänker så, han gillar faktiskt inga kalla såser, krämer , majo eller liknande, enda kalla sås han gillar är min vita sås till panerad fisk, tror det är konsistensen, han äter tex inte ens grädde eller frukt kräm heller för den delen, lagad mat ska det vara🙂
Citera
2022-07-23, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ahh du tänker så, han gillar faktiskt inga kalla såser, krämer , majo eller liknande, enda kalla sås han gillar är min vita sås till panerad fisk, tror det är konsistensen, han äter tex inte ens grädde eller frukt kräm heller för den delen, lagad mat ska det vara🙂

Mangosalsa
Bbq
Tomatchutney
Baconmarmelad
Stekt svamp
Lökmarmelad
Mexisalsa
Chimichurri
Salsa verde
Chermoula

Som jag skrev innan - med en bra ost behövs ingen sås/dressing.
Om köttet blir torrt så gör ni något fel, eller köper fel färs.
Senast redigerad av Stagier 2022-07-23 kl. 16:37.
Citera
2022-07-23, 16:56
Medlem
Citat:
Mangosalsa
Bbq
Tomatchutney
Baconmarmelad
Stekt svamp
Lökmarmelad
Mexisalsa
Chimichurri
Salsa verde
Chermoula

Som jag skrev innan - med en bra ost behövs ingen sås/dressing.
Om köttet blir torrt så gör ni något fel, eller köper fel färs.
Absolut fungerar bara ost, det gör stor skillnad, men han vill gärna hitta en sås han gillar som han kan kalla sin liksom 🙂👍
Citera
2022-07-23, 17:07
Bannlyst
Citat:
Oj, mycket faktiskt, husmanskost, sjömansbiff, kålpudding, broccoli gratäng, lasagne, köttfärssås, allra bästa han vet är nog slottsstek med pressgurka 🙂👍

Testa att göra baconmarmelad med ganska mycket worchestershiresås. Då får han baconsmaken och en fin smak från worchestern som påminner om såsen du har till slottstek.
Varför inte toppa med picklad gurka också, ett kul sätt att leka med smakerna från slottstek.

En annan idé är att göra ölkokt lök som påmminner om sjömansbiffen.

Eller en nerkokt tjock tomatsås med smaker från din köttfärssås.

Att göra burgare som han toppar med egen köttfärssås är inte fel heller, en sorts sloppy joe.
Citera
2022-07-23, 17:11
Medlem
Citat:
Testa att göra baconmarmelad med ganska mycket worchestershiresås. Då får han baconsmaken och en fin smak från worchestern som påminner om såsen du har till slottstek.
Varför inte toppa med picklad gurka också, ett kul sätt att leka med smakerna från slottstek.

En annan idé är att göra ölkokt lök som påmminner om sjömansbiffen.

Eller en nerkokt tjock tomatsås med smaker från din köttfärssås.

Att göra burgare som han toppar med egen köttfärssås är inte fel heller, en sorts sloppy joe.
Haha kul, hade precis samma tanke efter jag skrev faktiskt, att få fram smakerna från slottstek och pressgurka på, det låter jäkligt gott🙂👍
Citera
2022-07-23, 17:24
Medlem
Giant Squids avatar
Rödbetssallad är inte så tokigt, om man dessutom kombinerar det med en snabbstekt tunn fetaostskiva. Det gifter sig fantastiskt.
Citera
2022-07-23, 23:55
Medlem
Citat:
Salsa, det är säkert jättegott, typ nått sånt han tänker sig, men vill inte ha färdig på burk, den är lite söt i smaken för burgaren tror han🙂

annars är chimishurri nice, men om man gör en salsa försök inte göra den ör tomatig om man inte gillar den smakprofilen.

Har denna ibland till ryggbiff och pommes, men borde funka på en burgare

1 dl finhackad persilja
2-3 vitlöksklyftor
1 tsk oregano
1 tsk koriander
1 röd chili
2 msk rödvinsvinäger
1 tsk citronsaft
5 msk olivolja
0,5-1 tsk salt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera