Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-22, 20:34
Medlem
Tor7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Jag håller med om att de otaliga kaosblattarna är ett mycket större problem än den tidens skinheads, dock finns vissa likheter i deras beteende..

Ok, min poäng var även att "skinheads" knappast var så vanliga som vissa vill måla upp idag. Dessa vissa vill ju gärna måla upp en bild av att dessa fortfarande är ett rådande hot mot samhället (vilket är rätt absurt i jämförelse med dagens sk. "kaosblattar"). Skulle jag ställt frågan, hade jag tyckt det var mer relevant att fråga om den tidens finlandssvenskar i förorterna samt Conny, Tony och Jonny var den tidens "kaosblattar".
Citera
2022-07-22, 20:36
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7
Ok, min poäng var även att "skinheads" knappast var så vanliga som vissa vill måla upp idag. Dessa vissa vill ju gärna måla upp en bild av att dessa fortfarande är ett rådande hot mot samhället (vilket är rätt absurt i jämförelse med dagens sk. "kaosblattar"). Skulle jag ställt frågan, hade jag tyckt det var mer relevant att fråga om den tidens finlandssvenskar i förorterna samt Conny, Tony och Jonny var den tidens "kaosblattar".
Håller med, kaosblattarna är MÅNGA fler än den tidens skins och därför ett MYCKET större hot mot det svenska samhället än dessa var.
Citera
2022-07-22, 20:52
Medlem
Citat:
Kaosblattar är förstås avskum men var inte nationalistiska skinheads den tidens slödder som betedde sig lite som kaosblattar?

Vad tycker ni som var med på 80/90-talet? Ser ni vissa likheter mellan forna tiders skinheads och nutida kaosblattar?
Skinheadsen gjorde ju mycket skit på 80-90-talen men de var ju rätt begränsat antal skins så det var ju knappast ett samhällsproblem.

Invandrarvåldet, främst från muslimska grupper ökade ju stadigt i Sverige från början av 80-talet och det var ju betydligt mer utbrett än skinsens härjningar.

Skinheadsen var kanske slödder men redan på 80-talet var ju övervåldet på det svenska samhället från den muslimska invandrarkulturen mycket mer allvarlig men det förtegs av media och politiker.

Partiet Ny Demokrati (ND) blev ju en reaktion på detta och eftersom en stor del av Sveriges befolkning visste läget kom de in i riksdagen i början på 90-talet, enbart baserat på kritik av Sveriges oansvariga invandringspolitik.

Sossarna insåg snabbt läget och de är ju så sugna på makt så de kopierade Ny demokratis politik och tog tillbaka många röster så ND åkte ur i valet nästa gång, (S) hade blivit det nya (ND). Då skall vi veta att ND var betydligt mer hårda och oborstade i sin invandringskritik än vad SD någonsin varit.

Skinheads och muslimers dåliga uppförande i samhället är nog jämförbart så TS rubrik är relevant.
Citera
2022-07-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7

Precis dom var verkligen inte så många, om vi börjar på 80-talet så fanns det ett gäng våldsamma skinheads (vissa var mycket farliga) men det fanns lika många farliga svenska/finska killar som inte var skinheads utan bara slogs på gatan generellt. Men allt detta var främst ett storstadsfenomen.

Sen på 90-talet ökade skinheadsen rejält under thulevågen och då började det även komma skinheads i mindre städer och orter. Men dessa var betydligt lugnare än dom första generationerna på 80-talet. Dom flesta var som vilka killar som helst. I en mindre stad som t ex Örebro kanske det fanns två skinheads som var farliga, vilket inte är någon skillnad mot idag men nu är dessa farliga killar vanliga pundare istället.
Citera
2022-07-22, 21:32
Medlem
Citat:
Kaosblattar är förstås avskum men var inte nationalistiska skinheads den tidens slödder som betedde sig lite som kaosblattar?

Vad tycker ni som var med på 80/90-talet? Ser ni vissa likheter mellan forna tiders skinheads och nutida kaosblattar?

Skinheads vart ett jävla pack, men deras intresse vart att supa och uppföra sig sedan illa på fyllan. Araberna/afrikanerna är bra mkt värre med organiserad brottslighet o gjort Sverige till rape nation
Citera
2022-07-22, 22:30
Medlem
vadsadusadus avatar
Som ung, svensk tjej var jag aldrig rädd för skinheads. Får däremot hjärtklappning om jag ser mer än två kaosblattar på samma plats samtidigt i rädsla att bli rånad eller våldtagen. Har aldrig varit rädd för punkare, hårdrockare, goths eller de subkulturerna, men ett gäng i adidas-dräkter på elscootrar är uppriktigt obehagligt.
Citera
2022-07-22, 22:34
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Nej, det finns inga likheter. Dels fanns det gott om kaosblattar redan då, dels så var nationella skinheads få på 80-talet, och de nationella på 90-talet hade mer disciplin.

Du ska nog inte titta på 30 November med Göran Gillinger för att skapa dig en bild av en tid du inte upplevde.
Citera
2022-07-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej, det finns inga likheter. Dels fanns det gott om kaosblattar redan då, dels så var nationella skinheads få på 80-talet, och de nationella på 90-talet hade mer disciplin.

Du ska nog inte titta på 30 November med Göran Gillinger för att skapa dig en bild av en tid du inte upplevde.
Jag var alltså ung i GBG på 80-talet, och träffade ibland både invandrare och skins, men visst de var knappast mina närmaste vänner så jag vet egentligen inte hur de var som människor..
Citera
2022-07-22, 22:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag var alltså ung i GBG på 80-talet, och träffade ibland både invandrare och skins, men visst de var knappast mina närmaste vänner så jag vet egentligen inte hur de var som människor..
Finns en ganska bra dokumentär om Sthlm Skins från 1987 på Youtube tror jag. Ett tag, i slutet av 80- och början av 90-talet så var alla skinheads på den ort jag bodde (har sett kort på en världsstjärna som heilade på en fest som ung), men även om många sprang omkring i kort eller rakat hår och hade bomberjacka, så hade de ingen koll ö h t på skinheadkulturen.

Det var samma som förra sommaren hade Adidaströjor och sparkade sönder papperskorgar som sommaren efter hade Gant-tröja och sparkade sönder papperskorgar.

Det fanns få riktiga skinheads, en hel del var strulputtar som hakade på ett tag. De riktiga skinheads som fanns i min närhet var skinheads innan och skinheads efteråt, de blev såsmåningom ideologiska nazister och bildade en grupp som rånade banker, men då var de inte skinheads längre.
Citera
2022-07-23, 00:16
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Skinnbulor var ett fruktansvärt avskum som gjorde livet surt för alla invandrare. Många jag pratat med vittnar om att de var rädda för att gå ut, alltid hade sällskap med sig, beväpnade sig etc under denna period. Nazzarna mördade faktiskt flera personer och misshandlade desto fler.
Skinnbulorna förlorade till slut kampen på gatan. Då bytte de kängorna mot Dressmannkostymer och startade ett politiskt parti som blev jättestora i Blekinge och Skåne.
Citera
2022-07-23, 01:31
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Skinnbulor var ett fruktansvärt avskum som gjorde livet surt för alla invandrare. Många jag pratat med vittnar om att de var rädda för att gå ut, alltid hade sällskap med sig, beväpnade sig etc under denna period. Nazzarna mördade faktiskt flera personer och misshandlade desto fler.
Skinnbulorna förlorade till slut kampen på gatan. Då bytte de kängorna mot Dressmannkostymer och startade ett politiskt parti som blev jättestora i Blekinge och Skåne.

Du tycker det är bättre nu när kriminella blattar styr gatorna så hederliga svenskar knappt vågar gå ut?
Citera
2022-07-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Är inte även kaosblattar avskum, dessutom många fler såna i samhället än skinsen på sin tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in