• 1
  • 2
2022-07-22, 19:17
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Kaosblattar är förstås avskum men var inte nationalistiska skinheads den tidens slödder som betedde sig lite som kaosblattar?

Vad tycker ni som var med på 80/90-talet? Ser ni vissa likheter mellan forna tiders skinheads och nutida kaosblattar?
Citera
2022-07-22, 19:18
Medlem
"skinheads" försökte ju förhindra spridningen av kaosblattar

Men facit i hand kan vi se att dom hade rätt
Citera
2022-07-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
"skinheads" försökte ju förhindra spridningen av kaosblattar

Men facit i hand kan vi se att dom hade rätt
Förvisso, men var deras beteende och livsstil klanderfritt..?
Citera
2022-07-22, 19:24
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Nja, skulle säga att det var väldigt annorlunda med gängen på 80 oC 90-talet. Kvittar om vi snackar skinnskallar eller luckers/invandrargäng, det var mer en livsstil då än nu då allt verkar handla om droger och pengar.
Citera
2022-07-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nja, skulle säga att det var väldigt annorlunda med gängen på 80 oC 90-talet. Kvittar om vi snackar skinnskallar eller luckers/invandrargäng, det var mer en livsstil då än nu då allt verkar handla om droger och pengar.
Fast alla kaosblattar är nog inte med i de kriminella gängen, men svinar hämningslöst i samhället ändå.. Tex det som hände i Örebro i påskas..
Citera
2022-07-22, 19:31
Medlem
MrRainess avatar
Jag skulle vilja påstå att skinheadkulturen under 80,90 samt början av 20-talet var en reaktion gentemot kaosblatteriet. Ungdomar som var trötta på att bli överfallna gick ihop i egna gäng för att dels slå tillbaka mot dessa utländska antagonister, och dels som en reaktion mot vuxenvärldens totala ignorans mot sina egna ungdomar.
Citera
2022-07-22, 19:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Vad tycker ni som var med på 80/90-talet? Ser ni vissa likheter mellan forna tiders skinheads och nutida kaosblattar?

Ja.
Citera
2022-07-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRaines
Jag skulle vilja påstå att skinheadkulturen under 80,90 samt början av 20-talet var en reaktion gentemot kaosblatteriet. Ungdomar som var trötta på att bli överfallna gick ihop i egna gäng för att dels slå tillbaka mot dessa utländska antagonister, och dels som en reaktion mot vuxenvärldens totala ignorans mot sina egna ungdomar.
Jaså, var det så..? Själv uppfattade jag aldrig invandrare särskilt aggresiva i GBG när jag var ung på 80-talet..
Citera
2022-07-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja.
Tex våldet, respektlösheten och den fanatiska övertygelsen..?
Citera
2022-07-22, 19:38
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Kaosblattar är förstås avskum men var inte nationalistiska skinheads den tidens slödder som betedde sig lite som kaosblattar?

Dom drack öl i gäng i en undangömt park mitt på dagen i veckan. Lyssande på OI-Punk , putsade skor och tävlade om vem som kunde svina mest. Den kulturen är engelsk undergroundkultur som den såg ut på 70-80 talen. Ett bidragsproletariat med noll koll som hade vissa nationalistiska ideer. När dom blev tillräckligt fulla och tuffa så gick dom ut för att knacka punkare och bögar som dom ägande stor möda för att leta upp. Ett riktigt sorgligt gäng. På 80-talet fanns inga kaosblattar än Det är helt fel antagande
Citera
2022-07-22, 19:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tex våldet, respektlösheten och den fanatiska övertygelsen..?

Ja precis. Jag ser ingen större skillnad förrutom hudfärg, klädsel, symboler.
Citera
2022-07-22, 19:48
Medlem
C.B.G.s avatar
Skinheads kom ofta från litet ostabila och trasiga bakgrunder men jämförelsen känns en aning magstark kan jag tycka. Om det gick att sammanställa statistik för antalet offer för respektive kulturer (mord, våldtäkter, misshandel etc) tror jag att det med all önskvärd tydlighet skulle framgå att skinsen spelar i en betydligt lägre division.

Hur många dödsskjutningar och våldtäkter förknippar man med skinheads?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in