2022-07-22, 18:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Instämmer klarar man inte av lättare rep på en bil ska man fan inte ha någon.
Tar max 15min och byta lamdasond skruva ur den gammla in med den nya och så är det 1 kontakt 😂 skulle aldrig lämna in bilen för något sånt.
Varför? Det är väl upp till var och en att avgöra om de vill skruva själva eller inte? Finns inte något samband mellan att köra bil och att reparera bil, även om det är bra att kunna göra lite själv.

"Kan du inte reparera en telefon ska du fan inte ringa" eller "Kan du inte baka pizza ska du fan inte äta någon". Jag tror säkert att du också köper vissa tjänster, målning, rörmokeri, snickeriarbeten mm. antingen av bekvämlighet eller för att du inte känner dig helt säker på uppgiften.
Citera
2022-07-22, 18:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Trasig lambdasond är tyvärr vanligt hos lågkvalitativa skitmärken. Köp Toyota nästa gång.
Citera
2022-07-22, 18:39
Medlem
Efter lite kommunikation med säljaren och en del efterforskningar kring mina rättigheter verkar det landat i att jag fått rätt. De ska alltså bekosta reparation.

Tack för era svar
Citera
2022-07-22, 19:15
Medlem
JustZlatans avatar
Motorfel och elfel ingår aldrig i bilförsäkringar. Endast bilgarantin.
Citera
2022-07-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför? Det är väl upp till var och en att avgöra om de vill skruva själva eller inte? Finns inte något samband mellan att köra bil och att reparera bil, även om det är bra att kunna göra lite själv.

"Kan du inte reparera en telefon ska du fan inte ringa" eller "Kan du inte baka pizza ska du fan inte äta någon". Jag tror säkert att du också köper vissa tjänster, målning, rörmokeri, snickeriarbeten mm. antingen av bekvämlighet eller för att du inte känner dig helt säker på uppgiften.

Exakt!
Citera
2022-07-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faisal
Bilförsäljaren svarar mig att de har rätt att försöka åtgärda felet själva upp till 3 tillfällen. Det är helt orimligt för mig att köra 3-5 timmar för det dock. Det är väl det dem förstår när dem säljer bilar till folk långväga ifrån.

Så irriterande att han sa när vi genomförde affären, att det inte skulle va några problem att lösa eventuellt fel på min lokala ort osv osv.

Så jävla falska säljare är/kan vara alltså :')

Så någon hjälp av dem lär jag ju inte få..

1. Du kan inte lösa de enklaste av fel själv, trots att du har obegränsad tillgång till internet
2. Du köper en begagnad bil, perfekt miltal för olika mindre fel av sensorer, bromsar, kamrem etc
3. Du köper den begagnade bilen 5 timmar med bil hemifrån
4. När du står inför fullbordat faktum gör du som en riktig man och vänder dig till flashback

Att människor som du får rösta är problemet med demokrati.
Citera
2022-07-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Dom flesta bilar har 2 lamdasonder. Den främre är den som styr och den bakre är den som mäter avgasvärdet efter katalysatorn. Det går att mäta resistans i lamdasonden och på så sätt avgöra vilken som det rör sig om.

Ja, om inte felkoden talar om det direkt.
Citera
2022-07-22, 21:19
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Motorfel och elfel ingår aldrig i bilförsäkringar. Endast bilgarantin.
Maskinskadeförsäkring
Snacka inte så mycket skit när du inte vet vad du pratar om.

Från stort välkänt bolag.
Citat:
Vad är maskinskadeförsäkring?
Maskinskadeförsäkringen är den del av försäkringen som gäller för många olika delar och komponenter som rör till exempel motor, bränslesystem och bromsservo. Maskinskadeförsäkringen ingår om du har minst halvförsäkring för personbil, lätt lastbil och husbil upp till att fordonet är 8 år och inte gått mer än 10 000 mil. När någon av gränserna är uppnådd upphör försäkringen att gälla.
Citera
2022-07-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
1. Du kan inte lösa de enklaste av fel själv, trots att du har obegränsad tillgång till internet
2. Du köper en begagnad bil, perfekt miltal för olika mindre fel av sensorer, bromsar, kamrem etc
3. Du köper den begagnade bilen 5 timmar med bil hemifrån
4. När du står inför fullbordat faktum gör du som en riktig man och vänder dig till flashback

Att människor som du får rösta är problemet med demokrati.

Jaha...

Men det som störde mig var att säljaren inte var transparent från början. Men förstår hur du känner även om jag inte håller med.

Alla är inte duktiga på allt, bilar är en grej jag är väldigt dålig på och ointresserad av (att meka och hålla på med dvs).
Citera
2022-07-22, 21:59
Medlem
Citat:
Jaha...

Men det som störde mig var att säljaren inte var transparent från början. Men förstår hur du känner även om jag inte håller med.

Alla är inte duktiga på allt, bilar är en grej jag är väldigt dålig på och ointresserad av (att meka och hålla på med dvs).

Inget fel med det, leasa en ny bil istället.
Citera
2022-07-22, 22:13
Medlem
Citat:
Jaha...

Håller med, alla har inte det intresset, och det är du knappast ensam om i dagsläget.

Själv fattar jag dock inte hur folk har råd att lämna in bilen för minsta skitsak, tycker det är dyrt bara att köpa delar när något ska fixas, men som sagt, man har olika intressen.
Citera
2022-07-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Håller med, alla har inte det intresset, och det är du knappast ensam om i dagsläget.

Själv fattar jag dock inte hur folk har råd att lämna in bilen för minsta skitsak, tycker det är dyrt bara att köpa delar när något ska fixas, men som sagt, man har olika intressen.

Har inte mycket val. Är inte det att jag har överdrivet med pengar men är inkompetent när det kommer till bilar samt så har jag ingen utrustning eller vänner med bilintresse att ta hjälp av. En så enkel sak som lambdasond är för mig jättesvårt att lösa om jag inte vet vilken det är, osv osv. Jag har inte ens möjlighet att läsa av felkoder hemma liksom.

Men enligt kommentarer här är jag ju uppenbarligen helt efterbliven och borde omyndigförklaras :''''''D

Tur det finns människor som är duktiga och intresserade av olika saker, tänker jag Jag är jävligt duktig på annat, jag får vara glad för det istället.

De här som kommenterar i olika trådar och bara trycker ner folk borde fundera över när de själva behöver andras kompetens i frågor de inte själva behärskar.

Oavsett tack allihopa för svar. Allting verkar lösa sig och det kommer nog inte gå på många kronor i slutändan vad det verkar (inga alls förmodligen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in