• 1
  • 2
2022-07-22, 14:48
Medlem
Hej!

Önskar lite input kring en grej.
Jag köpte i maj månad en begagnad bil, 2016 års modell som gått ca 8000 mil.
I helgen började motorlampan lysa och jag var idag på verkstad (inte haft möjlighet tidigare än så)
och de behövde felsöka vidare, men kunde se att det var något med lambdasonden (?).

Detta kommer kosta mig 5000kr i självrisk hos försäkringsbolaget, såvida problemet täcks av försäkringen dvs (helförsäkring). Jag vet dock inte vad allt kommer kosta ännu eller vad problemet mer specifikt är.

Det känns bara så jäkla trist att redan få en sån kostnad i fejset när jag inte ens ägt bilen i 3 månader.

Med bilen kom en MRF-garanti på 3 månader, men osäker på om detta problemet ingår i en sådan. Och ska jag reklamera felet hos bilhandlaren hävdade försäljaren att de har rätt att ta emot bilen hos sin egen verkstad upp till 3 tillfällen.

Detta är ett problem för mig eftersom det är väldigt långt att köra dit. Dessutom, när jag frågade försäljaren hur vi skulle gå till väga om fel uppstod, sa han att självklart behöver jag inte åka hela vägen dit, utan då har vi kontakt med varandra och via verkstad här där jag bor, osv.
Men nu låter det ju plötsligt annorlunda.

Vad har jag för rättigheter och möjligheter här? Hade helst sett att bilfirman som sålde mig bilen antingen stod för hela kostnaden eller åtminstone min självrisk hos försäkringsbolaget.

Eller får jag helt enkelt bara acceptera att sånt här händer och att jag hade lite otur med att bilen fick lite strul när jag knappt hunnit äga den?

Vänligen, Faisal
Citera
2022-07-22, 14:56
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du ska lämna bilen till säljaren så den kan åtgärdas utan kostnad för dig enl. konsumentköplagen.
Citera
2022-07-22, 15:03
Medlem
En lambdasond kostar några hundra och tar en kvart att byta (om den inte rostat fast). Kan ju vara något annat, men högst troligt om du fått den koden.

Kan vara så enkelt som att det är lite dålig kontakt i kabeln, det var det på min bil när jag hade felkod på lambdasond en. Lossade kabeln och satte ihop den igen. Felkod borta.

Inte oväntat att bilhandlaren börjar krångla nu efterhand tyvärr, de vill ju slippa stå för kostnaden.

Jag hade dock inte orkat strula utan kollat med lokal verkstad med bra rykte istället om jag var i din sits.
Citera
2022-07-22, 15:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
En lambdasond kostar några hundra och tar en kvart att byta (om den inte rostat fast). Kan ju vara något annat, men högst troligt om du fått den koden.

Kan vara så enkelt som att det är lite dålig kontakt i kabeln, det var det på min bil när jag hade felkod på lambdasond en. Lossade kabeln och satte ihop den igen. Felkod borta.

Inte oväntat att bilhandlaren börjar krångla nu efterhand tyvärr, de vill ju slippa stå för kostnaden.

Jag hade dock inte orkat strula utan kollat med lokal verkstad med bra rykte istället om jag var i din sits.

Instämmer klarar man inte av lättare rep på en bil ska man fan inte ha någon.
Tar max 15min och byta lamdasond skruva ur den gammla in med den nya och så är det 1 kontakt 😂 skulle aldrig lämna in bilen för något sånt.
Citera
2022-07-22, 15:09
Medlem
sonnenheims avatar
Lambdasonden borde ingå i motorförsäkringen, så det funkar med halvförsäkring också. Tror en ny lambdasond går på 136kr på Biltema. Plus felsökning och byte så kanske 1200kr? Men eftersom det är försäkringsärende så max 500kr i självrisk. Men så ber du bilmecken att skicka fakturan till bilhandlarn det ska dom fan betala.
Citera
2022-07-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ta och byt lamdasond själv sitter på främre delen av avgasystemet och sedan är det en kontakt det klarar du själv 🙈 annars får du köpa en cykel instället om bilar inte är din grej

Många bilar har 2 st, den bakre kan vara lite bökigare att komma åt.
Citera
2022-07-22, 15:15
Medlem
Tack för allas era svar hörni

Jag är tyvärr ingen höjdare på bilar men tycker det är skönt att ha en, trots att jag inte vill mecka själv. Så dryga kommentarer undanbedes ju gärna, finns säkert saker jag tycker är sinnessjukt enkelt o självklart men som andra skulle ja stora problem med att förstå.

Tack till er som svarade seriöst iallafall!
Citera
2022-07-22, 15:17
Avstängd
Citat:
Ja det är sant men det ska man fan klara av och byta själv
Citera
2022-07-22, 16:06
Medlem
Bilförsäljaren svarar mig att de har rätt att försöka åtgärda felet själva upp till 3 tillfällen. Det är helt orimligt för mig att köra 3-5 timmar för det dock. Det är väl det dem förstår när dem säljer bilar till folk långväga ifrån.

Så irriterande att han sa när vi genomförde affären, att det inte skulle va några problem att lösa eventuellt fel på min lokala ort osv osv.

Så jävla falska säljare är/kan vara alltså :')

Så någon hjälp av dem lär jag ju inte få..
Citera
2022-07-22, 16:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faisal
Bilförsäljaren svarar mig att de har rätt att försöka åtgärda felet själva upp till 3 tillfällen. Det är helt orimligt för mig att köra 3-5 timmar för det dock. Det är väl det dem förstår när dem säljer bilar till folk långväga ifrån.

Så irriterande att han sa när vi genomförde affären, att det inte skulle va några problem att lösa eventuellt fel på min lokala ort osv osv.

Så jävla falska säljare är/kan vara alltså :')

Så någon hjälp av dem lär jag ju inte få..

Kräv att säljaren ska hämta och lämna bilen.
Det har jag haft kunder som har gjort och för mig har det bara varit att bita i det sura äpplet.
Jag har fått köra 50 mil enkel väg för att hämta en defekt kundbil om jag inte har velat att kunden ska lämna den till en annan verkstad på orten.
Du som bilköpare ska hållas kostnadslös vid en reklamation.

Sätt hårt mot hårt och vik inte ned dig som en skrämd katt!

Konsumentköplagen ger dig som bilköpare ett starkt skydd.

Jag är förvånad att många bilköpare ger upp så snabbt och inte läser på och står upp för sina rättigheter.
Citera
2022-07-22, 17:14
Medlem
Skit i de som säger byt själv ALLA FEL SOM HÄNDER UNDER 6MÅNADER RÄKNAS SOM URSPRUNG FEL SOM BEKOSTAS AV BILFIRMAN där du köpt den ifrån https://www.hallakonsument.se/varor-...v-bilhandlare/
Citera
2022-07-22, 17:47
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Dom flesta bilar har 2 lamdasonder. Den främre är den som styr och den bakre är den som mäter avgasvärdet efter katalysatorn. Det går att mäta resistans i lamdasonden och på så sätt avgöra vilken som det rör sig om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in