2022-07-19, 23:45
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Detta är orsaken till att jag alltid rekommenderar en stuga utomlands istället för Norrland.

Är inte ens i närheten från att vara från Stockholm men gruvfolket i norr tycks tro att allt söder om Dalarna är 08 och "bögigt" och förtjänas att talas ned till.

Speciellt Lappland har Sveriges otrevligaste människor.

Handlar nog mer om att vi är ärliga i vad vi tycker och inte vimsar runt om allt annat. 08: or har en tendens att prata och bete sig som om de hade en sån där selfiestick upp i arslet. Svårt att inte dra såna slutsatser då
Citera
2022-07-19, 23:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vill du ha närheten till stockholm så satsa på något i dalarna.

Dalarna ligger dock i Svealand. (Trots att det rent geografiskt borde ligga i Norrland, tror det har nåt med Gustav Vasa att göra. Dvs. politik).

Till TS kan jag rekommendera "Göteborgs förorter", dvs. Dalsland.
Skitbilliga fastigheter, och "affärer" rätt nära, i alla fall om man räknar "norrlandsavstånd".
Dalsland är glesbefolkat och har många sjöar etc.

En bilfärd från Tokholm till Dalsland tar kortare tid än en bilfärd till Norrland. (Gävle undantaget. Gävle är nästan som en förort till Tokholm).
Citera
2022-07-19, 23:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Handlar nog mer om att vi är ärliga i vad vi tycker och inte vimsar runt om allt annat. 08: or har en tendens att prata och bete sig som om de hade en sån där selfiestick upp i arslet. Svårt att inte dra såna slutsatser då

Håller med dig! Tycker norrlänningar är både mysiga och kul. (Speciellt norrländskor!)
Har man problem med sina grannar borde man kanske titta sig själv i spegeln då och då och "titta på problemet"..

-Men orkar inte med myggjävlarna!!
Citera
2022-07-20, 04:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Förutom att Dalarna inte ligger i Norrland.

Sant men TS ville fortfarande inte åka så långt från Stockholm och i Dalarna kan man ändå få lite norrlandskänsla och det går att hitta billigt boende.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dalarna ligger dock i Svealand. (Trots att det rent geografiskt borde ligga i Norrland, tror det har nåt med Gustav Vasa att göra. Dvs. politik).

Till TS kan jag rekommendera "Göteborgs förorter", dvs. Dalsland.
Skitbilliga fastigheter, och "affärer" rätt nära, i alla fall om man räknar "norrlandsavstånd".
Dalsland är glesbefolkat och har många sjöar etc.

En bilfärd från Tokholm till Dalsland tar kortare tid än en bilfärd till Norrland. (Gävle undantaget. Gävle är nästan som en förort till Tokholm).

Fast dalsland är inte så nära Stockholm om jag får säga det själv.
Citera
2022-07-20, 04:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Sant men TS ville fortfarande inte åka så långt från Stockholm och i Dalarna kan man ändå få lite norrlandskänsla och det går att hitta billigt boende.

Fast dalsland är inte så nära Stockholm om jag får säga det själv.

Det är ju inte "Korpilombolo" heller. Norrland är jävligt stort!
Själv har jag (från Göteborg räknat) närmare till München än till Korpilombolo. München är faktiskt 50 kilometer närmare...

Sthlm-Åmål 383km med bil. (Åmål är Dalslands enda "stad"). Fucking Åmål alltså.
Sthlm-Skellefteå 772km med bil.
Sthml-Korpilombolo 1062km

Så i runda slängar ligger Dalsand "dubbelt så nära" Sthlm jämfört med Norrland, Gävle undantaget.
Citera
2022-07-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Man får ofta det bemötande man förtjänar. Är 08-or i sin vanliga hemmiljö kända för att vara trevliga?

Du läste inte det jag skrev.

Jag är inte Stockholmare så jag vet inte, hade du läst inlägget hade du sett att jag INTE är därifrån men ändock beblandas med dem för att jag avsaknar norrländskt talfel.

Privat är jag oftast övertrevlig mot nya människor, servicepersonal osv. så det är inte det problemet.
Citera
2022-07-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk

Detta jag menar.

Jag talar ej stockholmska, har aldrig bott i stockholm och är från en mindre by än t.ex Kiruna. Fast inte i norrland då.

Problemet med Norrlänningar är att ni inte pratar alls. Det är ungefär som att prata med en skolskjutare, svaren man får kommer från en stängd mun och gamnacke som tittar ner i backen.

Det är inte farligt att vara social. Jag uppskattar inte heller överpepp människor, men man måste kunna ha en konversation mellan människor.

Förstår att det skiljer sig naturligt då avstånd mellan folk i Norrland generellt är mycket större och man då fått leva med att prata med sin familj om dagarna och grannen 5 km bort en gång i veckan.

Sitta i bastu och piska andra nakna ris under tystnad kanske är ärlighet där uppe, i resterande landet kommunicerar vi med varandra med ord.
Citera
2022-07-20, 13:54
Medlem
TS bör nog börja med att lista ut ungefär vilken typ av klimat han vill ha. Kusten och inlandet skiljer sig massor, och fjällen såklart ytterligare. Gillar du snö? Mindre snö - men ofta mer slask - längs kusten.

Jag tycker själv att ~10 mil från kusten, på en bergssluttning med utsikt över en älv är det optimala, men man gillar ju olika grejer.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Bara avståndet till Norrland gör att det inte är något man åker till under en helg.
Stockholm-Umeå tar över 7 timmar att köra med bil och sedan skall du hem igen. Det är inte så realistiskt att lägga 14 timmar på transport när du bara har ca 50 timmar fritid innan det är dags att jobba igen.

Flera i tråden verkar ha missat att Norrland är allt norr om Dalälven. Det finns alltså flera alternativ mellan Gävle och Treriksröset.

Hälsingland ligger tex mindre än 3h från Mälardalen och är genuint norrländskt. Lite längre? Härjedalen. Ännu längre? Jämtland och höga kusten.

Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Räkna med höga kostnader på el och värme, även sommartid är det ofta mycket kallt på nätterna och du behöver ved till att elda med om uppvärmningen sker genom det. Är det direktverkande elradiatorer så kommer det bli dyrt
Bullshit.
Citera
2022-07-20, 14:12
Medlem
Måste säga att råden på orter i Norrland (2/3 av sveriges yta) snabbt går vilse i en massa OT. Varför kan inte Ni alla hålla Er till ämnet så SLIPPER jag göra ett inlägg som blir också OT.

Jag föreslår definitivt Höga kusten området mellan Härnösand till Örnsköldsvik. Vid Ångermanlandsälven upp mot Kramfors/Sollefteå finns många orter/byar med billiga bostäder. Ju närmare kusten du kommer blir priserna högre. Ullånger/Docksta (Kramfors kommun) ligger bara 10 km från varandra och har båda mataffär plus lite annat.
Har själv en sommarstuga renoverad till en åretruntbostad i närheten av Docksta men bor i Örnsköldsvik. Trivs ypperligt med naturen utanför dörren, skogen, djurlivet, bär, svamp och fiske och på vintern mycket snö för skidåkning alt skoter.
Är eventuellt till salu vid rätt pris.
Fiskelägena eller sommarstugeorter vid kusten upptill Örnsköldsvik kostar ännu mera men står sig också bättre i värde. Dessa kostnader är relativt kostnaderna för bostäder i Höga kusten området. Inga storstadspriser här inte.
Att ta sig hit går med flyg till flygplatserna Timrå/Sundsvall, Höga Kusten (Kramfors) eller Örnsköldsvik.
Tåg fungerar också men tar ju betydligt längre tid.
Men det viktigaste av allt är de trevliga människorna som bor här. Ingen utan undantag har tunghäfta. Vill man vara för sig själv accepteras det också. Kom som du är, var som du vill, du är ändå alltid välkommen.
Senast redigerad av ZoloFax88 2022-07-20 kl. 14:23.
Citera
2022-07-20, 14:37
Medlem
Svarar som vissa andra här. Höga kusten.
Lätt att ta sig från Stockholm med bil och vacker natur.
Allt runt örnsköldsvik eller sundsvall brukar vara fint.
Citera
2022-07-20, 14:56
Medlem
IceEyess avatar
Något mindre tillhåll kring Storsjön? Sjö, fjäll och skog inpå, samt närhet till Östersund med flyg- och tågförbindelser söderut.
Citera
2022-07-20, 15:03
Medlem
Vill du ha det maximalt avskilt.....sikta på det inre av norra Norrland. Är du mer social så sök dig mot kusten. Det är vid kusten folk bor. Priserna varierar från GRATIS! till 10 miljoner+ lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in