Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Du skulle bli förvånad hur mycket ’information’ vi faktiskt förmedlar i tomrummen. Jag har bott 20 år i Norrland och 20 år i sth och väldigt stockholmsk i allt numera. På 15 min samtal så kommer mer information ut från 2 norrlänningar i dialog än från 2 stockholmare som pratar om samma saker om man kan den norrländska mimiken och småljuden.
Alla krimskramsord och förskönande meningar bidrar bara till peptalk och skryt som inte den andra lyssnar på utan kör en släng av ’shit va härligt’ för att bygga upp på sitt motskryt. Sånt finns inte i norr, säger vi att nått är bra så behöver man inte fundera om så menas eller om det är plastig teater. Därav effektiv språkbruk.
Att svaret dröjer är för att norrlänningen tänker före de svarar så du slipper höra 200 ord för nått som kan sägas på en mening. Tänka igenom meningar uppskattas av norrlänningar, upplevs faktiskt ofint att inte tänka igenom sina ord och ödsla på lugnet.
Lite som ett skränigt barn som inte har hyfs att bete sig
Så är det säkerligen.
Jag har ingenting mot norrlänningar i sig. Men faktum kvarstår att de gärna diskrimenar efter dialekt. Detta händer i södra Sverige med i ex. Blekinge. Talar du rikssvenska är du 08 oavsett om du är från Eskilstuna, Kumla eller Stockholms innerstad.
Det är min upplevelse iallafall. Jag är en rätt tyst och timid person, är inte skrytig av mig och får ofta höra att jag pratar för lågt men jag talar rikssvenska och har vuxit upp i ett hem med en förälder med stockholmsdialekt och har speciellt i Norrland upplevt att det ofta ger en viss reaktion hos folk.
Upplever inte samma problem, även fast de kanske har en dålig syn på Stockholmare räcker det med att förklara att man också är från landet så är problemet borta.
Betyder förstås inte att det stämmer. Men när personer som han jag citerade tidigare direkt kommer med en näsvis kommentar om 08

r kan jag inte låta bli att jävlas tillbaka lite!
Finns rikssvensktalande lantisar med