• 3
  • 4
2022-07-20, 17:18
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Detta jag menar.

Jag talar ej stockholmska, har aldrig bott i stockholm och är från en mindre by än t.ex Kiruna. Fast inte i norrland då.

Problemet med Norrlänningar är att ni inte pratar alls. Det är ungefär som att prata med en skolskjutare, svaren man får kommer från en stängd mun och gamnacke som tittar ner i backen.

Det är inte farligt att vara social. Jag uppskattar inte heller överpepp människor, men man måste kunna ha en konversation mellan människor.

Förstår att det skiljer sig naturligt då avstånd mellan folk i Norrland generellt är mycket större och man då fått leva med att prata med sin familj om dagarna och grannen 5 km bort en gång i veckan.

Sitta i bastu och piska andra nakna ris under tystnad kanske är ärlighet där uppe, i resterande landet kommunicerar vi med varandra med ord.

Du skulle bli förvånad hur mycket ’information’ vi faktiskt förmedlar i tomrummen. Jag har bott 20 år i Norrland och 20 år i sth och väldigt stockholmsk i allt numera. På 15 min samtal så kommer mer information ut från 2 norrlänningar i dialog än från 2 stockholmare som pratar om samma saker om man kan den norrländska mimiken och småljuden.

Alla krimskramsord och förskönande meningar bidrar bara till peptalk och skryt som inte den andra lyssnar på utan kör en släng av ’shit va härligt’ för att bygga upp på sitt motskryt. Sånt finns inte i norr, säger vi att nått är bra så behöver man inte fundera om så menas eller om det är plastig teater. Därav effektiv språkbruk.

Att svaret dröjer är för att norrlänningen tänker före de svarar så du slipper höra 200 ord för nått som kan sägas på en mening. Tänka igenom meningar uppskattas av norrlänningar, upplevs faktiskt ofint att inte tänka igenom sina ord och ödsla på lugnet.
Lite som ett skränigt barn som inte har hyfs att bete sig
Senast redigerad av frdk 2022-07-20 kl. 17:25.
Citera
2022-07-20, 19:24
Medlem
Citat:
Du läste inte det jag skrev.

Jag är inte Stockholmare så jag vet inte, hade du läst inlägget hade du sett att jag INTE är därifrån men ändock beblandas med dem för att jag avsaknar norrländskt talfel.

Privat är jag oftast övertrevlig mot nya människor, servicepersonal osv. så det är inte det problemet.

Jag sa inte att du var 08:a, mer att om du anser att alla däruppe är otrevliga och har talfel så ligger nog felet snarast hos dig själv och din attityd. Jag känner trevliga 08r också, så jag drar inte alla över en kam. Övertrevlighet gillar man definitivt inte norröver, det är bara ett oskick att göra sig till och fjäska för folk.
Senast redigerad av Tedrom 2022-07-20 kl. 19:34.
Citera
2022-07-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Du skulle bli förvånad hur mycket ’information’ vi faktiskt förmedlar i tomrummen. Jag har bott 20 år i Norrland och 20 år i sth och väldigt stockholmsk i allt numera. På 15 min samtal så kommer mer information ut från 2 norrlänningar i dialog än från 2 stockholmare som pratar om samma saker om man kan den norrländska mimiken och småljuden.

Alla krimskramsord och förskönande meningar bidrar bara till peptalk och skryt som inte den andra lyssnar på utan kör en släng av ’shit va härligt’ för att bygga upp på sitt motskryt. Sånt finns inte i norr, säger vi att nått är bra så behöver man inte fundera om så menas eller om det är plastig teater. Därav effektiv språkbruk.

Att svaret dröjer är för att norrlänningen tänker före de svarar så du slipper höra 200 ord för nått som kan sägas på en mening. Tänka igenom meningar uppskattas av norrlänningar, upplevs faktiskt ofint att inte tänka igenom sina ord och ödsla på lugnet.
Lite som ett skränigt barn som inte har hyfs att bete sig

Så är det säkerligen.

Jag har ingenting mot norrlänningar i sig. Men faktum kvarstår att de gärna diskrimenar efter dialekt. Detta händer i södra Sverige med i ex. Blekinge. Talar du rikssvenska är du 08 oavsett om du är från Eskilstuna, Kumla eller Stockholms innerstad.

Det är min upplevelse iallafall. Jag är en rätt tyst och timid person, är inte skrytig av mig och får ofta höra att jag pratar för lågt men jag talar rikssvenska och har vuxit upp i ett hem med en förälder med stockholmsdialekt och har speciellt i Norrland upplevt att det ofta ger en viss reaktion hos folk.

Upplever inte samma problem, även fast de kanske har en dålig syn på Stockholmare räcker det med att förklara att man också är från landet så är problemet borta.

Betyder förstås inte att det stämmer. Men när personer som han jag citerade tidigare direkt kommer med en näsvis kommentar om 08r kan jag inte låta bli att jävlas tillbaka lite!
Finns rikssvensktalande lantisar med
Citera
2022-07-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Jag sa inte att du var 08:a, mer att om du anser att alla däruppe är otrevliga och har talfel så ligger nog felet snarast hos dig själv. Jag känner trevliga 08r också, så jag drar inte alla över en kam. Övertrevlighet gillar man definitivt inte norröver, det är bara ett oskick att göra sig till och fjäska för folk.

Ber om ursäkt, ibland gnabbas man i onödan...

Skrev en kommentar här strax ovan, att jag generellt är en tystlåten och timid kille, får ofta höra att jag talar för lågt och gör inte mycket väsen av mig. Låter som att jag beskriver mig själv som autist, vilket jag förstås inte är, menar mer att jag är nog rätt lik norrlänningar i sättet att föra mig snarare än stockholmare.

Min upplevelse är att det primärt är rikssvenskan jag talar, vilken jag inte kan rå för, som sticker i ögonen!

Men det är också min upplevelse och inte fakta, förstås.
Citera
2022-07-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt, ibland gnabbas man i onödan...

Skrev en kommentar här strax ovan, att jag generellt är en tystlåten och timid kille, får ofta höra att jag talar för lågt och gör inte mycket väsen av mig. Låter som att jag beskriver mig själv som autist, vilket jag förstås inte är, menar mer att jag är nog rätt lik norrlänningar i sättet att föra mig snarare än stockholmare.

Min upplevelse är att det primärt är rikssvenskan jag talar, vilken jag inte kan rå för, som sticker i ögonen!

Men det är också min upplevelse och inte fakta, förstås.

Ok 👍 Jag skojar förstås, det är en schablonbild som många verkar ha att alla norröver hatar sörlänningar. Eller ja, jag tror att det i så fall var värre förr.
Citera
2022-07-20, 19:42
Medlem
Vet inte hur man länkar ett objekt från hemnet men kolla in ett torp i Valnäs i Grums kommun i Värmland.
Inget vatten och avlopp och jag vet att Värmland inte är i Norrland.
Men vilket fynd och perfekt läge.
Senast redigerad av tipsexperten 2022-07-20 kl. 20:02.
Citera
2022-07-20, 20:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är ju inte "Korpilombolo" heller. Norrland är jävligt stort!
Själv har jag (från Göteborg räknat) närmare till München än till Korpilombolo. München är faktiskt 50 kilometer närmare...

Sthlm-Åmål 383km med bil. (Åmål är Dalslands enda "stad"). Fucking Åmål alltså.
Sthlm-Skellefteå 772km med bil.
Sthml-Korpilombolo 1062km

Så i runda slängar ligger Dalsand "dubbelt så nära" Sthlm jämfört med Norrland, Gävle undantaget.

Fast det var ju just det jag skrev, att TS kunde välja dalarna istället. Åker man till Mora som ligger nästan längst bort så är det inte ens fyra timmar i bil från centrala stockholm. Satsar man på borlänge som jag själv inte tycker är så trevligt så är det dryga två timmar.
TS ska givetvis satsa på någon mindre håla eller landsbygd i dalarna så han får både naturen och lugnet.
Citera
2022-07-20, 21:05
Medlem
UffeEsss avatar
Nu är de ingen nyhet att det finns många okunniga pajaser på FB, men denna tråd sticker fan ut! Norrland är nästan 60% av landets yta som innebär stora inbördes skillnader, och ja, Gävle tillhör Norrland. De allra flesta norrlänningarna finns i städerna efter kusten och i de tre största bor det över 100 000 på någon mils radie (Sundsvall och Timrå sitter i praktiken ihop). Att därför snacka om långt mellan människor och någon norrländsk skogshuggaranda, är jävligt ignorant. Det finns f.ö. obygd överallt i det här landet. Åk några mil rakt norrut från centrala Stockholm t.ex. Sedan så är det markant värre med mygg runt Dalälven än efter Norrlandskusten. När det gäller klimatzoner så får ni läsa på själv och bli förvånade...

Ska jag svara trådstartaren så säger jag hela Hälsingland. Inga större städer men vackert, billigt och Sveriges trevligaste folk.
Senast redigerad av UffeEss 2022-07-20 kl. 21:19.
Citera
2022-07-20, 21:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fast det var ju just det jag skrev, att TS kunde välja dalarna istället. Åker man till Mora som ligger nästan längst bort så är det inte ens fyra timmar i bil från centrala stockholm. Satsar man på borlänge som jag själv inte tycker är så trevligt så är det dryga två timmar.
TS ska givetvis satsa på någon mindre håla eller landsbygd i dalarna så han får både naturen och lugnet.

Dalsland ligger ungefär i samma härad i sträcka från Tokholm som Dalarna, samt så är fastighetspriserna "nästan gratis".

Ett "rött litet torp vid en sjö" kostar nästan nada i Dalsland..
(Kostar 50% mer i Dalarna på ett ungefär..)
Citera
2022-07-20, 21:46
Medlem
Mora > ut mot Sollerön
Eller möjligen Järvsö-trakten.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto