2022-07-18, 23:23
Medlem
AndersPersson99s avatar
Borde man resonerat samma om Nazityskland? "Vi skiter i att Hitler gasar ihjäl folk i koncentrationsläger och invaderar länder för vi vill inte att han ska bli sur på oss när vi säger ifrån.".

Som man säger:
The Only Thing Necessary for the Triumph of Evil is that Good Men Do Nothing

Om det blir världskrig och en enda person överlever så är det ok så länge den personen inte är fiende. Frihet är värd att dö för.

Om Peterson verkligen uttryckt sig så, så har han plötsligt blivit en idiot. Märkligt.
Citera
2022-07-18, 23:38
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det har varit ett sammelsurium av paramilitära grupper som verkat i Ukraina. Oligarkers privatarméer och Zelensky har inte haft någon vidare kontroll över dessa.

Många etniska ryssar bor i Ukraina sedan länge. Ukraina har varit en del av Ryssland en stor del av historien. För övrigt så utropades ju Donetsk och Luhansk som självständiga och dessa bad om Rysslands hjälp så tekniskt sett var det inte Ukraina Ryssland gick in i.

Med den logiken existerar inga invasionskrig då du kan räkna med att en liten klick kollaboratörer ställer upp på självständighetsförklaringen. Sen är det ju tekniskt sett ingen invasion enligt dig. Det kräver ju förstås att du ignorerar att Ryssland erkänt Ukrainas suveränitet och gränser sedan tidigare. Du verkar minst sagt partisk i din analys. Det är nästan så Putin själv skulle rodna om han hörde dina resonemang.
Citera
2022-07-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Jordan Peterson varnar att väst är i krig med Ryssland men att västs ledare försöker förneka det.
We are now several months into the conflict with Russia. I say “we” because we are all pretending here in the West that the real war is between Russia and Ukraine but (nod nod wink wink) if we clandestinely,
in some sense, provide full support to Ukraine then maybe the Russians, foolish and backward as they are won’t notice and we can simultaneously pretend that we aren’t flirting with the prospect of a long, arduous
and inconceivably destructive war
Han varnar väst att det finns inget att vinna i detta krig som kan bli kärnvapekrig till slut och att det är naivt av väst att tro att de kan besegra Ryssland. Han frågar varför väst bryr sig så mycket om Ukraina.
But one of the primary justifications for a war, perhaps, is that we have something to gain. I see that we have little to gain in the current situation, and certainly much we could lose. Russia is a nuclear power,
and we run the very real risk of backing them into a corner. And that, bad as at is, is only one of many the options for disaster that currently face us.

The Russians are a nuclear power. The Russians have a sphere of influence. The Russians are already integrated into the world economy in a manner that cannot be compromised without devastating global consequences. And, all protestations to the contrary: none of us give a damn about Ukraine and never have (remember the Holomodor?
I cannot see how we can defeat the Russians, in any real sense, because they will not allow themselves to lose; because the consequences even of an overwhelming military victory for “our side” will be internationally disastrous; and, finally, because the quarrel that lies at one part of the bottom of this war will not disappear at all and may even worsen even if the Russians somehow “lose.”
It is not obvious that while that war of ideas continue that the Russians will even allow a prosperous Ukraine, allied more closely with the West, on their border. And it’s wishful thinking to imagine that this war will end with the ignominious departure of a Putin in disgrace. Not only is he popular, but he is arguably much less terrible than almost any leader that has preceded him for a century in Russia. That may be damning with faint praise, but it’s something necessary to understand in relationship to the promulgation of any naïve and foolish optimism.
Han frågar hur det kan bli fred, genom att Ukraina inte joinar Nato bland annat.
Han kritiserar även sanktionerna, dessa har bara skapat ekonomiskt kaos i väst, de kan i sin tur leda till svält och miljoner flyktingar pga högre kostnader för olja och gas, han varnar därför att
flyktingströmmar från Afrika, Mellanöstern kan komma till europa redan till vintern.
Perhaps the declaration of Ukraine as a neutral state for a minimum period of twenty years.
First: Skyrocketing energy prices: I firmly expect oil prices to hit $300 a barrel, or worse, in the upcoming year or two.
Second: Severe food shortages or even famine for a minimum of 150,000,000 people, and substantial pressure on the price of basic necessities even in the developed countries (as, for example, Ukraine alone produces 20% of the world’s high-grade wheat and will soon be unable to ship that food, or to store what will be this year’s much diminished crop).
Mass migration: the countries most affected by the aforementioned food shortage will be precisely those North African and Middle Eastern nations from which the last mass migration that so stressed Europe (to say nothing of the emigrants themselves). Expect immense mass movements of desperate people by November of 2022 and all the exacerbation of religious and nationalist tension and internal polarization along political fracture lines that accompanies a sudden and uncontrollable influx of people.
Peterson menar också att väst behöver samarbeta med Ryssland.
We cannot do without the Russians on our side here in the rest of the Western world. The Chinese communists loom, too (remember them? We haven’t even discussed this side of the problem).
Artikeln är mycket längre och kan läsas här
https://allnewspress.com/deutsch/peterson-russia-vs-ukraine-or-civil-war-in-the-west/
Finns också som video här
https://www.youtube.com/watch?v=JxdHm2dmvKE

Håller ni med Peterson, är väst i krig mot Ryssland? Vad tjänar väst på kriget och stödet till Ukraina?
Kommer vi se mer flyktingströmmar pga sanktionerna?
Bör väst skapa fred så fort som möjligt eller ska väst fortsätta kriget även om det kan bli kärnvapenkrig av allt tillslut?
Någon annan intressant fråga ni tycker man kan diskutera med artikeln?

Två gamla sovjetiska delrepubliker är i krig med varandra och väst kan inte vinna? Det låter fel, de enda som förlorar är de direkt inblandade.

Detta är förmodligen en våt dröm för västs alla gamla kämpar från kalla kriget, Ryssland blöder och hotar inte längre väst.
Citera
2022-07-18, 23:43
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Var ska sleven vara, om inte i grytan! Som min farfar sa.

Först kommer många av Sverige"vännerna" ut som rysstroll och landsförrädare, och nu faller också den, som många Sverige"vänner" hyllar som hjälte och gud, på knä inför putler.

Vad blir nästa grej som Kermit-Peterson hoppar ner på i sin resa ner mot underjorden? Att jorden är platt? Att Trumpen vann 2020? Att månlandningen aldrig hänt?

Seriöst, man borde starta en vadslagning om vad för tokigheter som han hittar på härnäst!

//FCR

Lika löjligt som att gå fullt Putin troll är det att inte klara av nyanserad kritik som Petersons. Jag håller inte med honom men vet var han står, och det är definitivt inte på Putins sida, och hans perspektiv är helt legitimt men i min mening för kortsiktigt.
Citera
2022-07-18, 23:50
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Två gamla sovjetiska delrepubliker är i krig med varandra och väst kan inte vinna? Det låter fel, de enda som förlorar är de direkt inblandade.

Detta är förmodligen en våt dröm för västs alla gamla kämpar från kalla kriget, Ryssland blöder och hotar inte längre väst.

Det du skriver är objektivt korrekt på samma sätt som att beskriva en våldtäkt som två personer som har sex. Det är pga att det är ett brutalt övergrepp med en tydlig angripare som det finns en massa att förlora på längre sikt genom att bara låta det ske. Incitament över tid avgör allt på den här planeten.
Citera
2022-07-19, 00:17
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Med den logiken existerar inga invasionskrig då du kan räkna med att en liten klick kollaboratörer ställer upp på självständighetsförklaringen. Sen är det ju tekniskt sett ingen invasion enligt dig. Det kräver ju förstås att du ignorerar att Ryssland erkänt Ukrainas suveränitet och gränser sedan tidigare. Du verkar minst sagt partisk i din analys. Det är nästan så Putin själv skulle rodna om han hörde dina resonemang.
Man märker i intervjuer med lokalbefolkningen att det finns ett utbrett folkligt stöd för självständighet/Ryssland. Men detta vill ni icke se.
Citera
2022-07-19, 00:20
Medlem
Christopher.s avatar
I Sak har han rätt, Ryssland känner sig hotade av natoexpansionen i sin egen bakgård, en förlust för Ryssland är otänkbar och konsekvensen skulle bli ett globalt kärnvapenkrig i det fall Ryssland skulle förlora ett konventionellt krig.

Låt oss säga att sovjetunion sätter upp kärnvapenbaser i Mexico, hur långt skulle USA i sådana fall gå för att hindra detta? Svar: till jordens ände.

Det är detta som ligger i vågskålen när väst (vad det nu är?) trummar på djungeltrumman. Det finns inget scenario där denna konflikt kan vinnas militärt. Det måste till diplomati för alternativet är inte acceptabelt för någon.
Citera
2022-07-19, 00:27
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Men då säger de, ja men ge bort lite land till ryssen så de blir nöjda.
Sedan kommer hemska Ukraina att förtrycka i nästa region enligt Ryssland och dom måste stoppa nazisterna i nya området. Proryssar har verkligen moder jords mest utvigda ringmuskel. Hur många rubel får dom för varje 5-minutare?
Citera
2022-07-19, 00:28
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Man märker i intervjuer med lokalbefolkningen att det finns ett utbrett folkligt stöd för självständighet/Ryssland. Men detta vill ni icke se.

Det är selektivt och mycket en generationsfråga dessutom. Dessutom är det inte riskfritt att kritisera en ockupationsmakt. Om inte Ryssland hade drivit denna destabiliseringen hade befolkningen haft det mycket bättre. Förnekar man det så ljuger man. Enda undantaget Krim eftersom de hittils sluppit stridigheter.
Citera
2022-07-19, 00:31
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Lika löjligt som att gå fullt Putin troll är det att inte klara av nyanserad kritik som Petersons. Jag håller inte med honom men vet var han står, och det är definitivt inte på Putins sida, och hans perspektiv är helt legitimt men i min mening för kortsiktigt.

Njä, jag för min del tycker ofta det är svårt att veta var Kremint-Peterson egentligen står, eftersom han vanligtvis svarar på enkla frågor med 20 minuters ordbajsande.

Sen när han ber om förtydligande så kommer ytterligare 20 minuters ordbajsande (med tveksam anknytning till de första 20 minuterna).

Riktiga experter och genier kan förklara komplexa idéer och teorier på 5 minuter, och de behöver sällan använda fackbegrepp och svåra ord från helt andra och irrelevanta vetenskaplig eller filosofiska discipliner!

//FCR
Citera
2022-07-19, 00:35
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriflaxfluxflax
Eller så ser vi till att döda Putin?
Varför är inte det ett alternativ?
Knäcks den ryska armén i Ukraina är det hej då med Putin.

Ryska armén klara max hålla på i några månader till. Detta är ett krig om resurser,

Ukrainarna har visat sig vara ett motiverat folk som är redo att slåss hårt som fan. Med NATO vapen kan kriget vinnas och ryssarna tryckas ut ur landet.

Kan väst sätta dit en majoritet regering i Ryssland har vi hela kinas norra flank då är Kina fucked på riktigt.
moralen hos de ukrainska soldaterna är låg och Ryssland avancerar framtåt. Dock kan Ryssland max räkna med att annektera Donbass och Donetsk ungefär. Där många ryssar bor. Resten av Ukraina kommer klara sig. Att sätta en kula i Putins huvud hade jag inte haft något emot men det finns samtidigt några frågetecken här.

Vem ersätter honom? Hur kommer Ryssland reagera? Kommer de lugna ned sig eller agera mer aggressivt.

Jag ser Putins attack som ett svaghetstecken från Ryssland. De är verkligen ingen stark nation som definitivt kommer braka ihop kommande årtionden.

Bättre att få ett slut på konflikten, bygga upp Ukraina och inse att världen tyvärr inte är rättvis. Men jag vill väldigt gärna undvika humana katastrofer och hungersnöd hos tiomiljontals människor. Det är ett större problem än Ryssland.
Citera
2022-07-19, 00:37
Medlem
gratrunkarns avatar
jag också tror ryssland de har stort land och många ubåtar jag lyssnar på podd i min data men sen la jag mig i sängen och i mobil så hittade jag inte samma podd och jag tror han har helt rätt lol jag är inte pk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in