Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Att Jordan Peterson tar två timmar på sig att säga det som borde ta två minuter är ju helt uppenbart. Han har en fantastiskt förmåga att ordbajsa - vilket såklart imponerar på många, men för det mesta är det han säger substanslöst.
Måhända att han ibland är långrandig och driver iväg något i sina svar, om det är det du syftar på. Men frågorna han får brukar då vara ganska breda och inte så specifika. Detta är på intet sätt samma sak som att det han säger saknar substans.
Citat:
Han är säkert intelligent och är kunnig inom sitt område som är psykologi. När han håller sig till psykologi är han betydligt skarpare.
Att vara extraordinärt intelligent och allmänt beläst ökar sannolikheten att man gör korrekta analyser oavsett ämne. Han är fri att delge sina observationer kring en fråga och sen får var och en bedöma ifall hans ord har någon tyngd eller inte. Jag bedömer att han är klart mer påläst kring t.ex. geopolitik än de flesta av våra politiker och journalister, till exempel. Han pratar ju också frekvent med experter på olika områden för att bilda sig en uppfattning om saker och ting.
Citat:
Att han skulle ha funderat länge på de saker han pratar om är dock inte sant, eftersom att han pratar om precis allt, och ofta påstår helt galna saker - som t.ex. att vi genom vårt medvetande kan se in i våra celler och observera DNA-strukturer. Jo, tjena...
Lycka till att ge såna uttömmande och genomtänkta svar som JP nästan alltid levererar på de frågor han får om du inte har tänkt igenom dem innan. Ta bara intervjun med Cathy Newman, han klarar att ge en blixtsnabb och välartikulerad respons på precis allt hon frågor om. Det klarar du inte om du inte tänkt igenom ämnet som frågorna berör noggrant.
Denna egenskap är troligtvis den starkast bidragande orsaken till att blev ett internetfenomen och har fått så många som lyssnar på hans ord.
Citat:
Det är en tydlig skillnad på Jordan Peterson före och efter sitt narkotikamissbruk.
Inget jag tänkt på men möjligt att du har rätt. Ska ha det i åtanke när jag lyssnar på honom framöver och se om jag ser nån skillnad.