2022-07-18, 20:06
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Är inte Jordan Peterson psykolog och själhjälpslitteraturförfattare? Eller är det någon annan JP du menar? Vet inte vad denne JP har för expertkunskaper i sådana här frågor.

Rysslands konflikt med resten av världen är en konflikt mellan olika samhällsystem. Det är en principfråga. Som psykolog borde JP vara bevandrad i hur den sociala människan bygger sina idésamhällen. Väst skulle kunna avbryta sanktionerna mot Ukraina och lämna över Ukraina till Ryssland. Ryssland skulle å sin sida kunna ge upp sina imperialistambitioner och söka medlemskap med i Nato och EU.

Det finns många valmöjligheter för de olika aktörerna i den här frågan.

Jag tror det finns en större dimension till den här konflikten än land mot land.

Som du säger system mot system.

BRIC, Alliansen vs bank maffian /Illuminati med blå gult i toppen.

Proxystriderna sker på nätet.
Citera
2022-07-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Inte helt otänkbart. Synd att det är tabu att lyfta frågan.
Hur som helst är Ukraina det land som förlorar mest det är helt uppenbart. Zelensky har uppgett att Ukraina behöver ca 7500 miljarder SEK för att kunna bygga upp landet igen.
Föreslår en insamling bland alla idealister på Flashback som är beredda att sälja sina bostäder och bilar etc för Ukraina.

Stormakter (Ryssland och USA och EU med deras undersåtar) leker proxykrig på Ukrainas mark och Ukrainas befolkningen är den största förloraren.

Zelenskys mod är beundransvärd men jag tror inte han vill Ukrainas befolkningens bästa. Han är USA/EUs lakej.
Citera
2022-07-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Jag håller verkligen inte med om att hans ord skulle vara substanslösa. Har du något specifikt exempel?

Att Jordan Peterson tar två timmar på sig att säga det som borde ta två minuter är ju helt uppenbart. Han har en fantastiskt förmåga att ordbajsa - vilket såklart imponerar på många, men för det mesta är det han säger substanslöst.

Citat:
Jag har lyssnat många timmar på JP, det är solklart att han är mycket intelligent och har funderat länge på de saker han mest pratar om.

Han är säkert intelligent och är kunnig inom sitt område som är psykologi. När han håller sig till psykologi är han betydligt skarpare.

Att han skulle ha funderat länge på de saker han pratar om är dock inte sant, eftersom att han pratar om precis allt, och ofta påstår helt galna saker - som t.ex. att vi genom vårt medvetande kan se in i våra celler och observera DNA-strukturer. Jo, tjena...

Det är en tydlig skillnad på Jordan Peterson före och efter sitt narkotikamissbruk.
Citera
2022-07-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
This

Inget och jag menar INGET annat land har fått en promille av det stödet Ukraina har fått från i princip hela väst. Det här är helt klart västs proxykrig mot Ryssland.

Det är det helt klart INTE. Det hade inte krigats alls om inte ett visst land valde att invadera Ukraina tidigare i år.
Citera
2022-07-18, 20:22
Medlem
Citat:
Jag håller verkligen inte med om att hans ord skulle vara substanslösa. Har du något specifikt exempel?

Jag tycker tvärtom, om det är något som är kännetecknande för karln är det att han säger saker av substans, definitivt mer så än 95% av alla våra politiker, journalister och opinionsbildare. Sen är det ibland svårt att hänga med i hans komplexa och djupgående resonemang, men det är inte samma sak som att de saknar substans.

Jag har lyssnat många timmar på JP, det är solklart att han är mycket intelligent och har funderat länge på de saker han mest pratar om. Sen tar jag inte 100% av hans ord som absolut sanning, mycket av det han säger verkar vettigt medan andra saker är mer tveksamma. Kan hålla med om att han ibland utmanas för lite av de som intervjuar honom.

Har du lyssnat på det han säger innan han börja missbruka benzo till det han säger nu efter all rehab? Han är ju slut i huvudet nu och kanske inte kommer tillbaka ifrån det. Mycket tokiga saker han säger och gör nu emot det han gjorde innan missbruket och var på sin topp. Men vi får se om han lever som han lär. Kommer följde det med intresse.
Citera
2022-07-18, 20:24
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Men nog kan en häst slå fast att Ryssland har en helvetes massa kärnvapen. Det går ju inte att ifrågasätta oavsett vilket perspektiv man själv har.

Det blir ju bara trams att ifrågasätta självklara saker. Vi hamnar på barnnivå där folk håller för öronen.

Det krävdes bara ett endaste litet skott i byhålan sarajevo för att dra in världen i två världskrig. Att uppmana till försiktighet känns rätt sunt.

Jamen då kan en kärnvapennation göra vad den vill då med andra ord? De kan definitivt annektera Gotland och vi bör ge dom nånting så de går med på att fredsförhandla och bara nöja sig med Gotland. Det är ju inte svart eller vitt utan en flytande gräns. Vid en viss nivå kommer även du fram till att Ryssland måste stoppas bara att din gräns går nån annanstans. Jag orkar inte lista Putins övertramp men det är nog för att jag ska tycka att det är bättre att agera nu än sen. Trots kärnvapen.
Citera
2022-07-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Det är det helt klart INTE. Det hade inte krigats alls om inte ett visst land valde att invadera Ukraina tidigare i år.
Det har varit krig i flera år innan Ryssland invaderade, tusentals har dödats inte minst av regeringen där som skjutit på sin befolkning. Lite därför Ryssland invaderade tillslut.

Peterson nämner det snabbt i artikeln också.
The 2014 pro-western revolution in Ukraine, toppling what was then the pro-Russian government there, did little to set Russian minds at ease. The consequent invasion of Crimea placed a substantial proportion of the new Ukraine petro reserves in Russian hands. The later invasion of the Donbass region (in the aforementioned northeast), putatively to support pro-Russian separatists there, was perhaps motivated by analogous reasons.
Mearsheimer also claims that the Ukraine president Yanukovych, deposed in 2014 in the aftermath of widespread pro-EU protests, was the clear favorite and choice of the Russian-speaking Ukrainians, who overwhelmingly occupy the southeastern section of the country, while Zelensky, the current president, and supporter of all things Western, was and is supported by the Ukrainian speakers, who live in the northeast. Add to that, as well, the fact that the Ukrainian-speaking supported government has placed increasingly draconian restrictions on the language rights of the Russian speakers in the northwest (a fact all Westerners balancing the complexities of multiple languages in their own countries should be particularly sensitive to and understanding of). All of this to say that Putin and the Russians have their reasons for concern over the situation in Ukraine.
https://allnewspress.com/deutsch/peterson-russia-vs-ukraine-or-civil-war-in-the-west/

Varför skulle det inte vara proxy-krig av väst förresten? Det är ju exakt det det är!

Proxy-war
A proxy war is an armed conflict between two states or non-state actors which act on the instigation or on behalf of other parties that are not directly involved in the hostilities.[1] In order for a conflict to be considered a proxy war, there must be a direct, long-term relationship between external actors and the belligerents involved.[2] The aforementioned relationship usually takes the form of funding, military training, arms, or other forms of material assistance which assist a belligerent party in sustaining its war effort.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_war
Citera
2022-07-18, 20:35
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Är du medveten om att det pågått ett inbördeskrig i Ukraina i 8 år? Den konflikten hade fortsatt utan Rysslands ingripande tidigare i år. Ryssland hade dessutom uppgifter om att Ukraina planerade en massiv attack mot Donbass. Detta ville man förekomma och det gjorde man med den militära specialoperationen.
Senast redigerad av PK-befriad 2022-07-18 kl. 20:38.
Citera
2022-07-18, 20:37
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Tyckte också JP var en frisk fläkt under de värsta PK-åren. Det naturliga tycker jag hade varit att han manat på sina anhängare att ”nu har vi chansen att visa att vi inte är några hen-fjollor genom att sluta oss samman och försvara oss.” Nu visar det säg istället att det är dem som han häcklat under alla år som vågar stå upp. Själv vill han gå och lägga sig och rulla runt på rygg som en liten hund.

Högern och vänstern polariserar alltid mot varandra och det ligger nåt i JPs argument om att detta till viss del är ett inbördeskrig. Hela Tucker Carlson falangen är på samma sida och normalt sätt håller jag med. Kanske hade jag t.o.m. hållt med som nordamerikan. Men för oss i Europa ligger det här för nära. Ska vi liksom bara titta på när ett land i vår närhet sväljs upp av ett annat.? En ond jävla lögnfabrik styrd med KGB värderingar. Nej tack. Det var även hög tid att klippa av Rysslands tentakler i väst. För även om jag hatar vänstern och woke så är ju inte KGB ett alternativ.
Citera
2022-07-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Högern och vänstern polariserar alltid mot varandra och det ligger nåt i JPs argument om att detta till viss del är ett inbördeskrig. Hela Tucker Carlson falangen är på samma sida och normalt sätt håller jag med. Kanske hade jag t.o.m. hållt med som nordamerikan. Men för oss i Europa ligger det här för nära. Ska vi liksom bara titta på när ett land i vår närhet sväljs upp av ett annat.? En ond jävla lögnfabrik styrd med KGB värderingar. Nej tack. Det var även hög tid att klippa av Rysslands tentakler i väst. För även om jag hatar vänstern och woke så är ju inte KGB ett alternativ.

Nä, precis. Även om jag inte är så sugen på det så lever jag hellre i ett land med en blåhårig transvestit-miljöpartist som statsminister än under Putin.
Citera
2022-07-18, 20:58
Avslutad
Äckliga ryssjävel. Där rök allt förtroendet för den nasala Ivan wannaben. Vad gör alla kälkonservativa Putinkuksugare i Väst är en fråga som aldrig tycks få något svar. Ni är en flygresa bort från utedass, fängslad opposition och korrupt oligarkvälde och annat som ter sig så lockande.
Citera
2022-07-18, 21:01
Medlem
Avriles avatar
Verkar som Pettersson har lyssnat på denne: John J. Mearsheimer, the R. Wendell Harrison Distinguished Service Professor in Political Science and Co-director of the Program on International Security Policy at the University of Chicago, assesses the causes and consequences of the present Ukraine crisis.
https://youtu.be/dumT4TiemuU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in