Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Det finns en sak Jordan Peterson är väldigt bra på och det är att använda ett sorts språk som får dumma människor att tro att han är smart. Han är en ordbajsar-maskin utan historiskt motstycke, men det är väldigt sällan han säger något av substans.
Det perfekta exemplet på Jordan Petersons ordbajsande och ignorans var när han samtalade med Roger Penrose, en av världes främsta teoretiska fysiker. JP är en människa som säger väldigt mycket men väldigt lite av värde. Penrose såg ut som att han bara ville facepalma under hela konversationen och han måste undrat vad det är för idiot han har att göra med.
https://youtu.be/Qi9ys2j1ncg
Jag håller verkligen inte med om att hans ord skulle vara substanslösa. Har du något specifikt exempel?
Jag tycker tvärtom, om det är något som är kännetecknande för karln är det att han säger saker av substans, definitivt mer så än 95% av alla våra politiker, journalister och opinionsbildare. Sen är det ibland svårt att hänga med i hans komplexa och djupgående resonemang, men det är inte samma sak som att de saknar substans.
Jag har lyssnat många timmar på JP, det är solklart att han är mycket intelligent och har funderat länge på de saker han mest pratar om. Sen tar jag inte 100% av hans ord som absolut sanning, mycket av det han säger verkar vettigt medan andra saker är mer tveksamma. Kan hålla med om att han ibland utmanas för lite av de som intervjuar honom.