Citat:
Ursprungligen postat av
kiboko
Haha, mer än vad jag levde på som student. Ink hyra och alla fasta kostnader. Sverige är fan sjukt på att dalta med folk som inte har bidragit med något men bara ska ha.
Men det beror på vilken fas man är i livet.
När jag var ung så fick jag tag på nåt billigt studentboende i en källare med delat kök för 2000 kr i månaden. Det gick rätt bra. Tror el ingick också i det.
Nåt år senare när jag flyttade vidare hittade jag en vindsvåning i ett slitet hus, en etta med kokvrå för 1500 kr per månad. Värdelöst standard, men gick bra att leva på som ungdom.
Idag betalar jag 10 000 kr i hyra inklusive garage, men skulle det knipa så kan jag flytta till en 2a för 4500 kr per månad.
Det går alltid att göra något åt sitt liv om man vill. Antingen sänka kostnader som hyra och om man inte kan minska utgifterna mer än man redan gjort så tar man vilket jävla skitjobb som helst (om man är arbetslös). Kanske städning t.ex. eller hjälpa till i äldrevården. Det är kanske inte någon enorm lön, men bättre än vad hon har.
Sen kan hon ju sitta och gråta och säg att hon har problem och inte orkar ta ett sånt jobb, ja men då är det väl inte så mycket att göra än att leva som man gör då.
Antingen flytta till något billigt ruckel eller skaffa ett jobb som inte kräver utbildning, men ändå betalar bättre än vad hon lever på idag.